شدت گرفتن آشفتگی سیاسی در ساختار رژیم صهیونیستی

آیا کابینه نفتالی بنت به خط پایان نزدیک شده است؟


سمیه خلیلی
خبرنگار
در هفته و روزهای اخیر شاهد به‌هم ریختگی اوضاع در سرزمین‌های اشغالی هستیم، وضعیتی که شاید به دلیل اختلافات داخلی در کابینه نفتالی بنت و وضعیت امنیتی شکننده در اراضی اشغالی حتی کمی تشدید هم شده باشد. در کنار تمام این مشکلات که موجب افزایش فشارهای امنیتی در داخل و خارج از مرزها به کابینه بنت شده، شاید احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی برای پنجمین بار متوالی و اعتراضات داخلی در میان یهودیان و صهیونیست‌ها نیز دلیلی بر بن‌بست سیاسی این روزهای کابینه رژیم صهیونیستی باشد.
احتمال برگزاری انتخابات پارلمانی برای پنجمین بار پیاپی و نیز تنش میان احزاب عرب و یهودی و استعفای برخی مقامات احزاب در هفته‌های اخیر، اوضاع سیاسی در کابینه بنت را بیش از پیش متزلزل کرده است. حتی به فرض اینکه این مشکلات هیچ کدام در شرایط فعلی وجود نداشتند یا اینکه راه حل هایی برای آنها متصور بود؛ انتقال قدرت از نفتالی بنت به یائیر لاپید که قرار است در ماه‌های پایانی سال جاری میلادی اتفاق بیفتد، به خودی خود می‌توانست پایه‌های سیاسی را از داخل کابینه سست کند. حال اگر وضعیت امنیتی، سیاسی و بحران‌های  داخلی در سرزمین‌های اشغالی به همین منوال و با همین سرعت پیش برود احتمال فروپاشی کابینه بسیار بالاست.
نکته بعدی که نباید از نظر دور داشت اقداماتی است که این روزها بنیامین نتانیاهو برای ضربه زدن به رقیب دیرینه خود انجام می‌دهد. نتانیاهو طبق قولی که از همان ابتدای شکست در انتخابات و پیروزی رقیب خود داده بود تمام تلاش خود را به کار گرفته تا نفتالی بنت را پیش از موعد از قدرت برکنار کند. بسیاری در این روزها پیش‌بینی کرده‌اند که اگر رژیم صهیونیستی تحت فشارهای فزاینده تن به برگزاری انتخابات زودهنگام دهد، احتمال پیروزی و بازگشت نتانیاهو به عرصه سیاسی بسیار بالاست.
آشفتگی سیاسی این روزها به‌قدری در ساختار و دستگاه رژیم صهیونیستی مشهود و مشخص است که حتی رسانه‌های این رژیم هم در گزارش‌هایی تفصیلی پایان کابینه بنت در هفته‌های آینده را پیش‌بینی کرده و یک شکست سیاسی در داخل احزاب مختلف رژیم صهیونیستی را دور از انتظار نمی دانند.
روزنامه «تایمز اسرائیل» در گزارشی از پشت پرده‌های اوضاع شکننده سیاسی در کابینه بنت پرده برداشته و گفته که این روزها فشارها به منصور عباس برای انصراف از ائتلاف خود و همراهی با کابینه بنت افزایش یافته است. البته نباید این را دور از نظر داشت که به‌دنبال افزایش تنش‌ها در مسجدالاقصی و یورش‌های چندین‌باره نظامیان صهیونیستی به نمازگزاران فلسطینی حزب «فهرست متحد عربی» از 29 فروردین سال جاری مشارکت خود در کابینه رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورده است. این حزب که در حال حاضر دارای چهار کرسی در کنست است، اعلام کرده اگر سیاست‌های تهاجمی رژیم صهیونیستی و هتک حرمت به ساحت مقدس مسجدالاقصی و نیز فلسطینیان ادامه پیدا کند تمام اعضای این حزب به‌صورت دسته‌جمعی استعفا خواهند کرد؛ اتفاقی که اگر بیفتد می‌تواند پایه‌های اصلی کابینه بنت را سست و آن را تا مرز فروپاشی پیش ببرد.
«عیدیـــت ســـلیمان» عضـــــو راست‌گرای کنست نیز که در هفته‌های گذشته استعفا داده موجب شده تا راستگراها در کنست اکثریت خود را از دست بدهند و همین امر هم یکی از دلایل اوضاع شکننده این روزهای رژیم صهیونیستی است. بسیاری می‌گویند نتانیاهو در کناره‌گیری سلیمان از قدرت نقش اساسی داشته؛ ظاهراً نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی وعده‌های بهتری به سلیمان داده و او را در تلاش برای ضربه زدن به کابینه بنت با خود همراه کرده است به‌طوری که پس از اعلام رسمی کناره‌گیری از قدرت توسط سلیمان، بنیامین نتانیاهو آشکارا از این اتفاق اظهار رضایت کرد و آن را اقدامی در جهت اعتراض به بی‌کفایتی کابینه فعلی دانست.
با استعفای سلیمان از کابینه بنت، اوضاع سیاسی در داخل این کابینه بیش از پیش در لبه پرتگاه است؛ چراکه پیش از این اتفاق هم وضعیت بنت در میان احزاب چندان تعریفی نداشت، ولی حالا تعداد حامیان وی در کنست به 60 کرسی تقلیل پیدا کرده که در مقابل مخالفان کابینه که آنها هم 60 کرسی در اختیار دارند در حال یک دوئل سیاسی هستند. از این رو، کوچک‌ترین تغییری در تعداد کرسی‌ها و در صورت استعفای تنها یک عضو دیگر کابینه، اکثریت خود در کنست را از دست خواهد داد و در آستانه سقوط قرار خواهد گرفت.
اگر بخواهیم وضعیت کابینه رژیم صهیونیستی را از خارج از مرزهای اراضی اشغالی بررسی کنیم، می‌بینیم که این روزها جنگ اوکراین موقعیت و وضعیت کشورهای غربی نسبت به رژیم صهیونیستی را بسیار تغییر داده است؛ نگرانی از ادامه درگیری‌ها در اوکراین، چگونگی برخورد با روسیه، بحران انرژی و تلاش برای تأمین زنجیره غذایی که این روزها به دلیل بحران در مناطق مختلف اوکراین دچار اختلالات جدی شده و کشورهای اروپایی و وابسته به سوخت روسیه را با مشکلات عدیده روبه‌رو کرده، موجب شده است نگاه‌ها و توجهات به رژیم صهیونیستی به‌طرز قابل‌توجهی از سوی متحدانش کم‌رنگ تر شود. به‌طوری که این روزها کشورهای غربی علاقه و حتی فرصتی برای ایفای نقش در معادلات به‌اصطلاح صلح صهیونیست‌ها ندارند. همین امر موجب هراس این رژیم شده و برای همین منظور به‌دنبال طراحی امنیتی ساختگی است؛ امنیتی که به تصور صهیونیست‌ها با یک رزمایش نظامی می‌تواند تأمین شود. برای همین است که در روزهای اخیر، این رژیم تصمیم گرفته رزمایشی بی‌سابقه را به گفته خودش اجرایی کند، نمایشی که گفته می‌شود ممکن است تا یک ماه ادامه داشته باشد. بسیاری از تحلیلگران در داخل سرزمین‌های اشغالی می‌گویند این اقدام در شرایطی که بنت با وجود مشکلات سیاسی با مشکلات بودجه ای هم مواجه است، چیزی جز خودزنی آنها برای جلب توجه افراط گرایان و جذب دوباره حامیان خود نیست. رویکردی که البته با توجه به تشدید روند تحولات و ناتوانی بنت در ایجاد یک اجماع سیاسی و پاسخگویی به عملیات‌های شهادت‌طلبانه  مقاومت کمی مبهم به نظر می‌رسد. بنت می‌خواهد تا حد ممکن تلاش کند تا قبل از به پایان رسیدن تعطیلات کنست در ماه مه، اوضاع سیاسی نابسامان را کمی سروسامان دهد؛ اتفاقی که اگر موفق به انجام آن نشود، شاید به قیمت از دست دادن جایگاه سیاسی‌اش تمام شود و دیگر هرگز نتواند رنگ و روی نخست‌وزیری را ببیند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/6/613032/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها