«شیرین ابوعاقله» اولین و آخرین شهید جامعه رسانه‌ای حامی فلسطینی‌ها نیست

چهره کریه صهیونیسم باید عیان شود


سلطان برکت
مدیر بخش مطالعات مردمی در انستیتو دوحه
مترجم: وصال روحانی
قتل تراژیک «شیرین ابوعاقله» که در کرانه غربی روی داد، جدیدترین نشانه تلاش صهیونیست‌ها برای از میان برداشتن روزنامه‌نگاران آزادی‌خواهی است که قصد افشای جنایات بی‌شمار اسرائیلی‌ها در‌قبال فلسطینی‌ها را دارند. وقتی تروریست‌های اسرائیلی با شلیک گلوله‌ای به‌صورت ابوعاقله، وی را از پا درآوردند، او در کنار همکارانش به‌سر می‌برد و هیچ رزمنده مسلح فلسطینی دور و بر او نبود و این را تمامی شاهدان عینی گواهی می‌دهند.
رژیم اشغالگر قدس بعد از این رویداد، مدعی شد ابوعاقله یا بر اثر تیراندازی‌های بی‌هدف یک رزمنده فلسطینی کشته شده یا به‌طور اتفاقی در مسیر تیراندازی‌هایی قرار گرفته که در خیابان جریان داشته است؛ ادعایی کاملاً کذب؛ زیرا تمامی شواهد حاکی است، ترور وی یک نقشه از پیش تعیین‌شده و با هدف ارعاب سایر خبرنگارانی بود که واقعیت خشونت رژیم صهیونسیتی را بر جهانیان آشکار می‌سازند. البته این خبرنگار پرسابقه شبکه خبری الجزیره، اولین روزنامه‌نگار به شهادت‌ رسیده فلسطینی نیست و در سال 2018 دو روزنامه‌نگار دیگر فلسطینی هم با نام‌های احمد ابوحسین و یاسر مرتجا زمانی که مشغول تهیه گزارش از امواج مقاومت مبارزان فلسطینی در‌مقابل جنایات صهیونیست‌ها بودند، توسط تک‌تیراندازان اسرائیلی هدف قرار گرفته و شهید شدند. اضافه بر آنها می‌توان ده‌ها خبرنگار دیگر فلسطینی شامل باسیل فرج، فاضل شنا و حسام سلامه و برخی روزنامه‌نگاران آزاده سایر کشورها را هم نام برد که طی سال‌های اخیر بر اثر خشونت سربازان رژیم نامشروع تل‌آویو مجروح یا قطع عضو شدند و از کارایی‌هایشان کاسته شد. همین سال پیش بود که رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست‌های ضد‌انسانی و سرکوبگرانه‌اش مقر فعالیت‌های شبکه الجزیره در نوار غزه را بمباران کرد و دامنه این عملیات به محل استقرار خبرگزاری آسوشیتدپرس هم بسط یافت و در آن ماجرا هم تعدادی از کارکنان این بنگاه‌های خبری مجروح شدند. این مجموعه کامل و سرشار از بی‌عدالتی قاطع‌ترین سند و جدیدترین دلیل برای شروع پیگرد رسمی قضایی رژیم اشغالگر قدس بابت سرکوب روزنامه‌نگاران حقیقت‌طلبی است که تلاش در افشای جنایات وسیع این رژیم دارند. برای اینکه حق شیرین ابوعاقله ستانده و چهره قاتلان وی افشا شود، باید دست به تلاشی بزرگ و بین‌المللی زد هرچند که اسرائیل خواهد کوشید روند تحقیقات نهادهای بین‌المللی در این خصوص را مسدود کند. شاید گفته شود در‌صورت به‌بار نشستن این تلاش‌ها هم ملت فلسطین و قشرهای رسانه‌های حمایتگر آنها احساس امنیت نخواهند کرد زیرا نیروهای مسلح اسرائیلی ید طولایی در سرکوب این امواج خبری و تولید‌کنندگان آنها دارند و با بی‌شرمی هرچه بیشتر به حذف فلسطینی‌ها ادامه خواهند داد. با این حال هر اقدام افشاگرانه‌ای که نشان دهد اسرائیل در پشت لوای امنیت‌طلبی صوری‌اش مشغول چه جنایاتی است و نقاب از چهره دروغینش بردارد، قدم بلندی در راه سقوط تدریجی صهیونیست‌ها و بدنام‌تر شدن حامیان آنها و بویژه امریکا خواهد بود.
در اواخر ماه آوریل (دهه اول اردیبهشت) امسال، دادگاه بین‌المللی کیفری (ICC) شکوائیه‌ای رسمی از اتحادیه بین‌المللی روزنامه‌نگاران دریافت کرد که در آن شرح مبسوط جنایات اسرائیلی‌ها در‌قبال روزنامه‌نگاران آمده و از این نهاد بین‌المللی درخواست شده که به این موضوع خطیر رسیدگی کرده و عاملان این جنایات را به سزای اعمال‌شان برساند. بنابراین اگر ماجرای تلخ ابوعاقله به‌درستی پیگیری و اثبات جرم شود، رژیم صهیونیستی نه تنها در سطح جهان رسواتر بلکه بابت تلاش طولانی و سازماندهی شده‌اش علیه جامعه جهانی خبری و روزنامه‌نگاران متعهد محکوم و مجبور به برخی تعدیل‌ها در سیستم‌های ضد‌انسانی خود خواهد شد.
* منبع: Aljazeera.com

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/6/613033/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها