بازگشت ترکیه به منطقه


سیامک کاکایی، کارشناس مسائل ترکیه درباره سیاست‌های ترکیه در ایجاد روابط گسترده با همسایگان در مصاحبه با برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو گفت: ترکیه دچار تورم 70 درصدی شده و به دنبال تقویت روابط با عربستان، امارات، مصر و رژیم صهیونیستی برای جذب سرمایه‌گذار است.
کاکایی در پاسخ به سؤالی درباره دلایل نزدیک شدن ترکیه به کشورهایی که بیشترین چالش را با آنها داشته، افزود: این سؤال مهم مطرح می‌شود که چرا ترکیه در یک سال اخیر چرخشی را در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه انجام می‌دهد. برای پاسخ به این سؤال باید به شرایط داخلی و خارجی ترکیه نگاه بیندازیم.
وی با اشاره به شرایط داخلی ترکیه اظهار کرد: روند بحران مالی و ارزی در این کشور تشدید شده و در چند روز گذشته اعلام شد که تورم در ترکیه به 70 درصد رسیده است. در حالی که این مسأله برای حزب عدالت و توسعه یک نقطه‌ضعف است. شدت‌ گرفتن بحران اقتصادی به این معنی است که وضعیت در جناح مخالفان اردوغان بیشتر خواهد شد بخصوص آن که یک سال بعد در این کشور انتخابات برگزار می‌شود.
این کارشناس مسائل ترکیه درباره سیاست‌های خارجی این کشور بیان کرد: حدود 6 ماه است که ترکیه یک بازنگری در سیاست خاورمیانه خود انجام داده و درصدد است روابط خود با مصر، رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات را بازسازی کند. بویژه اینکه بازسازی روابط با عربستان و امارات از نظر اقتصادی و مالی برای ترکیه اهمیت بسیار زیادی دارد.
کاکایی درباره دیگر دلایل و اهداف ترکیه برای ارتباط با رژیم صهیونیستی گفت: ترکیه در حال ایجاد شکل دیگری در سیاست خارجی خود است، زیرا تنش‌هایی میان این کشور با کشورهای دیگر منطقه به وجود آمده است. درگیری با سوریه به دلیل تصرف برخی از مناطق این کشور توسط ترکیه یکی از این تنش‌ها است. اما چشم‌انداز پایداری در این زمینه نمی‌توان متصور بود و انتقادهای زیادی از اقدامات در قبال سوریه صورت‌ گرفته است.
وی افزود: منتقدان اردوغان، بخشی از بحران مالی را مربوط به افزایش هزینه‌های نظامی و سیاست تهاجمی ترکیه در سال‌های اخیر می‌دانند.
این کارشناس مسائل ترکیه در مورد روابط ترکیه با رژیم صهیونیستی و مصر در حوزه مدیترانه شرقی اشاره کرد و گفت: در این حوزه، سیاست، اقتصاد و امنیت برای ترکیه بسیار مهم است زیرا چالش‌ها در این منطقه بسیار جدی شده و ترکیه به یک بازیگر چالش‌زا تبدیل شده است. همکاری‌های گازی بین برخی از کشورها در این منطقه با رژیم صهیونیستی شکل دیگری گرفته و ترکیه از گردونه خارج شده است، بنابراین برای ترکیه اهمیت دارد که بازگشتی به این منطقه داشته باشد و این مهم را تنها از مسیر بازیابی روابط خود با اسرائیل و مصر تعریف می‌کند.
این کارشناس مسائل ترکیه درباره نگرانی ترکیه در مورد روابط خود با امریکا بیان کرد: تنشی بین ترکیه با غرب بر سر مسائل روابط این کشور با روسیه به وجود آمده است؛ سیستم‌های موشکی اس400، خارج کردن ترکیه از قراردادهای نظامی و اعمال تحریم‌ها، تنش‌هایی هستند که میان دو کشور ترکیه و امریکا ایجاد شده است. بحران اوکراین، ترکیه را بیش‌ از پیش در منگنه گذاشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/6/613034/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها