اخبار


سرلشکر باقری به جمهوری تاجیکستان سفر می‌کند

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در رأس هیأت بلندپایه نظامی و به دعوت رسمی وزیر دفاع جمهوری تاجیکستان امروز عازم این کشور خواهد شد. به گزارش روابط عمومی ستاد کل نیروهای مسلح، در راستای تحقق و عملیاتی کردن توافقات حاصله در اولین کمیسیون مشترک همکاری‌های نظامی دوجانبه ایران و تاجیکستان، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح امروز عازم دوشنبه پایتخت این کشور خواهد شد. بر اساس این گزارش، دیدار با مقامات بلندپایه سیاسی و دفاعی و مذاکره پیرامون همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای و همچنین بازدید از مراکز نظامی و پروژه‌های دفاعی نیروهای مسلح جمهوری تاجیکستان از برنامه‌های مهم رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران در این سفر خواهد بود.

درخواست ترکیه و عراق برای تمدید واردات گاز از ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: مذاکره برای تمدید قرارداد صادرات گاز به ترکیه و عراق در جریان است، البته این دو کشور درخواست افزایش میزان صادرات گاز را دارند. به گزارش تسنیم، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مذاکره‌هایی در مورد ادامه صادرات گاز با کشور ترکیه داشته‌ایم و آنها علاقه‌مند به تمدید قرارداد بودند. همچنین درخواست افزایش ظرفیت واردات گاز از ایران را دارند که با توجه به امکاناتی که وجود دارد تلاش خود را برای این افزایش ظرفیت به کار خواهیم گرفت. معاون وزیر نفت با بیان اینکه «موضوع پیگیری ادامه صادرات گاز به ترکیه در حال انجام است و در مذاکره تشکیل کارگروهی برای این امر مطرح شد که ضمن افزایش ظرفیت، تمدید قرارداد را نیز دنبال می‌کند»، گفت: جلسه نخست برای تمدید قرارداد برگزار شده و باقی کارها هم دنبال می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز در خصوص وضعیت صادرات گاز به عراق گفت: عراق هم درخواست تمدید قرار داد داشته است. وی ادامه داد: سال آینده قرارداد صادرات به عراق به اتمام می‌رسد که آنها نیز درخواست تمدید قرارداد داشته‌اند و در سفر اخیر کارگروهی برای تمدید قرارداد راه‌اندازی شد تا این مسأله مورد بررسی قرار گیرد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه «تلاش لازم را برای فعال‌شدن تجارت گاز به کار می‌گیریم»، گفت: پیگیری‌های لازم برای صادرات گاز به جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق انجام خواهد شد.

سنگ‌اندازی‌های جدید عربستان برای حجاج ایرانی

رئیس سازمان حج و زیارت دیروز در فراکسیون حج و زیارت مجلس حاضر شد و از ممانعت عربستان از پذیرش زائرانی که واکسن برکت زده‌اند، خبر داد. صادق حسینی گفت: عربستان واکسن برکت را نمی‌پذیرد و وزارت بهداشت برای ۶ هزار و ۵۰۰ نفری که واکسن برکت تزریق کرده‌اند، باید چاره‌اندیشی کند و ما هم به حدود ۴ هزار نفر که واکسن تزریق نکرده‌اند، پیامک دادیم تا برای این حج واکسن بزنند. سازمان حج و زیارت همچنین اعلام کرده مسافران حج تمتع از ۱۹ ایستگاه به عربستان پرواز خواهند کرد. بر‌اساس برنامه‌ریزی انجام شده، اولین پرواز ۲۳ خرداد ماه و آخرین پرواز در ۷ خرداد ماه انجام خواهد شد. با این حال این سازمان گفته سفر حج را از ۳۸ روز به ۲۸ روز کاهش داده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بر‌اساس آماری که حسینی رئیس سازمان حج و زیارت ارائه داده، ۳۰ هتل در مکه و ۱۲ هتل در مدینه درنظر گرفته شده و تفاهمنامه‌ای هم برای آن آماده شده است. او گفت که ایران اجازه ارسال دارو به عربستان را پیدا نکرده و باید داروهای مورد نیازش را در عربستان تهیه کند.

آمادگی ایران برای برپایی سه‌هزار موکب
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته و برپایی نشست‌های مختلف، در صورت بازگشایی مرزهای زمینی، آمادگی برپایی سه‌هزار موکب در خاک ایران و عراق برای پذیرایی از زائران را داریم. یوسف افضلی در گفت‌و‌گو با ایرنا ادامه داد: در صورت موافقت دولت عراق برای بازگشایی راه زمینی عتبات عالیات، پیش‌بینی‌های لازم برای ارائه بهترین خدمات به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در دست بررسی و برنامه‌ریزی است.
معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: مجوزهای یک‌ساله برای متقاضیان جدید اخذ پروانه فعالیت موکب‌ها صادر خواهد شد و برای افرادی که مدت زمان مجوز آنها به پایان رسیده، مجوزهای سه‌ساله صادر خواهیم کرد. گفتنی است، دولت عراق از ابتدای شیوع بیماری کرونا با هدف جلوگیری از گسترش این بیماری مرزهای زمینی خود را به روی زائران مسدود کرد و تاکنون با وجود پیگیری‌های مسئولان ایرانی همچنان بسته است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/2/613059/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها