وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به این پرسش که چرا برخی کنسرت ها با داشتن مجوز لغو می شوند، اظهار داشت:

همه به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احترام بگذارند


گروه فرهنگی/ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مراسم روز «پاسداشت زبان فارسی»
که روز یکشنبه ۲۵ اردبیهشت‌ماه ۱۴۰۱ در تالار وحدت برگزار شد، گفت: امروز زبان فارسی با همه ویژگی‌های منحصر به فردش به عنوان یک زبان زنده علمی مورد استفاده ملل مختلف و با فرهنگ و تمدن کهن است.
به گزارش ایسنا، وی افزود: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنای ما بر این است که به‌صورت جدی به وظایف قانونی‌مان در راستای صیانت از زبان و ادبیات فارسی اقدام کنیم و هم خودمان به وظایف‌مان عمل کنیم و هم از دیگر نهادهای دولتی و حاکمیتی مطالبه کنیم. وی اظهار داشت: با سازمان صداوسیما هم این را دنبال می‌کنیم که حتماً در زمینه تبلیغات بازرگانی دقت ‌کنند. دلیلی ندارد که عناوین و اسامی خارجی را بدون ممیزی لازم پخش کنیم.
اسماعیلی گفت: فردوسی بزرگ، رودکی و شاعران بزرگی  که تلاش کردند این زبان کم‌نظیر را از حوادث مختلف، از هجوم زبان‌های بیگانه مصون نگه دارند و به دست ما برسانند، حتما ًصیانت از زبان و ادب فارسی را از ما مطالبه می‌کنند.وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس به فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نیز بنیاد سعدی در بخش بین‌الملل برای گسترش زبان فارسی اشاره و اظهار کرد: زبان فارسی مشتاقان بسیار زیادی در اقصی نقاط جهان دارد.
 درصدد کمک به افزایش سرانه مطالعه هستیم
همچنین محمدمهدی اسماعیلی شامگاه شنبه در گفت‌وگوی تلویزیونی با تشریح برنامه‌های این وزارتخانه در حوزه فرهنگ و هنر بویژه فرهنگی و خاصه برپایی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از این رویداد به عنوان بزرگترین جشنواره فرهنگی کشور یاد کرد و گفت: «همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب، شور و نشاط ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر و اهالی آن تزریق می‌‌شود.»
به گزارش ایرنا اسماعیلی همچنین با اشاره به برگزاری دو دوره نمایشگاه مجازی کتاب، حوزه مجازی نمایشگاه کتاب را از ممیزات ویژه این دوره نمایشگاه عنوان کرد. وی با بیان اینکه شیوع کرونا در کشور تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد، برپایی نمایشگاه مجازی کتاب در آخر بهمن سال ۱۴۰۰ با فروش یک میلیون و ۳۵۰ هزار جلد کتاب و ارسال رایگان آن به مخاطبان را تجربه بسیار خوب در تبدیل تهدید کرونا به فرصت عنوان کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شمارگان چاپ کتاب در سال ۱۴۰۰ را بیش از ۱۰۰ هزار عنوان شامل چاپ دوم و سوم و همچنین اول برشمرد و گفت: «بیشترین حجم چاپ کتاب‌ها مربوط به چاپ اولی بوده است.» اسماعیلی در ادامه سخنان خود به وجود شبکه وسیعی از کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: «بیش از ۱۰ هزار کتابخانه عمومی در ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد هم اکنون فعال هستند و کتاب‌ها را در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان قرار می‌‌دهند.»
وی تأکید کرد: «وظیفه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که فضای فرهنگی را تسهیل کرده تا در شرایط اقتصادی موجود مردم بتوانند براحتی به کتاب دسترسی داشته و کتاب‌های مدنظر خود را راحت به دست آورده و مطالعه کنند. البته با مطلوب‌ها فاصله زیادی داریم که باید تلاش کنیم با مجموعه تدابیر و برنامه‌هایی که در نظر می‌گیریم بتوانیم ضمن مهیا سازی زمینه‌های کتابخوانی منجر به افزایش سرانه مطالعه نیز شویم.»
عضو کابینه دولت مردمی در ادامه به برنامه‌های اصلی و پیشنهادی این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه فرهنگی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما ملی شدن صنعت نشر عنوان شده و در این حوزه کاغذ به عنوان مسأله اول ما مورد تأکید قرار گرفته است. به همین مناسبت کارگروهی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و به صورت مستمر جلسات تشکیل می‌شود. هفته‌ای دو یا سه بار توسط آیت‌الله رئیسی موضوع کاغذ، روند تأمین و... آن از بنده پیگیری می‌شود.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تأکید کرد: «در حوزه مطبوعات تا سال آینده در حوزه نشر نیز تا چند ماه آینده مشکلی در تأمین کاغذ نخواهیم داشت.از شبکه تولید ملی در حوزه تولید کاغذ حمایت جدی خواهیم داشت.
با پیگیری‌هایی که از کارخانجات تولید کاغذ بویژه در مازندران داشتیم در حال پیش خرید از آنها هستیم تا با رفع موانع موجود بتوانیم از چهار مجموعه شرکت‌های تولید کننده کاغذ حمایت کرده و تا سال ۱۴۰۲ نیازهای داخلی را برطرف و به مرز صادرات کاغذ در منطقه برسیم.»وی در ادامه با اشاره به جلسات مختلف با انجمن نویسندگان گفت:« از آنها درخواست کردم آموزش‌هایی در شبکه گسترده آموزش داشته باشیم. از سوی دیگردر حوزه کودک و نوجوان به شدت نیازمند تقویت حوزه کتاب هستیم. نیازمندیم به کودکان فرهنگ کتابخوانی را آموزش داده و از همان ابتدا فرزندان خود را با فرهنگ مطالعه آشنا کنیم.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص حوزه کتابفروشی‌ها نیز گفت: «در این حوزه نیز به شدت نیازمند تقویت هستیم؛ برنامه‌های ویژه‌ای داریم که در این حوزه حمایت کنیم چرا که آنها در هر شهر نماد و پرچم فرهنگ هستند تلاش ما این است که آنها با برگزاری نمایشگاه‌های کتاب مورد ضرر و زیان قرار نگیرند.»
اسماعیلی در ادامه درباره ترجمه هم گفت: «در این موضوع نیز مجموعه‌های مختلف از نهادها در کنار وزارت ارشاد فعال هستند مثلاً در حوزه دانشگاهی، وزارت علوم با ما همراه است. خلأ جدی در حوزه ترجمه نداریم و با توجه به تعداد بالای مترجمینی که داریم محدودیتی در ترجمه وجود ندارد.در دو سال اخیر موضوع ترجمه معکوس که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بوده نیز همواره مدنظر ما قرار گرفته است و به عنوان اولویت دنبال می‌شود.»
شعار دولت مردمی برقراری عدالت است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درخصوص نمایشگاه مجازی کتاب نیز افزود: «شعار دولت مردمی برقراری عدالت فرهنگی بوده است یعنی اینکه بتوانیم توزیع عادلانه امکانات فرهنگی در سراسر کشور را نهادینه کنیم و آحاد مردم بتوانند از عدالت فرهنگی برخوردار شده و فاصله‌ها را به کمترین میزان ممکن برسانیم و از این اتفاق مبارک پاسداری کرده و آن را گسترش دهیم.»
رئیس شورای هنر کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «برای حمایت از تولیدکنندگان و مبارزه جدی با قاچاق تولیدات آثار هنری برنامه ما این است که دوستان سینمایی این قصه را با اقدامات لازم جمع کنند.شبکه ارزیابی و ارزشیابی سینمایی ما مورد اعتماد هستند.»اسماعیلی همچنین درخصوص پالایش اعضای صندوق اعتباری هنر نیز گفت: «سالانه و هر چند وقت یکبار در صندوق پالایش و به روز رسانی اعضا صورت می‌‌گیرد چرا که از گذشته بسیاری از افراد مثلاً کارمند رسمی فلان سازمان بوده و بنا به دلایلی به عضویت این صندوق در آمده اند و نباید از تسهیلات آن بهره‌مند شوند اما متأسفانه بنا به هر دلیلی عضو این صندوق شده و از آن بهره می‌برند.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خاتمه در پاسخ به پرسش مجری که چرا برخی کنسرت‌ها باوجود داشتن مجوز لغو می‌شوند، تصریح کرد: «این موضوع مورد مطالبه جدی ما نیز هست چرا که همگان باید به مجوزهایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد، احترام بگذارند.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7908/23/613065/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها