در نشست رونمایی از کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» مطرح شد

«نفوذ راهبردی»، مسأله روز دنیا


عصر روز دوشنبه 26 اردیبهشت ماه طی مراسمی از کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» در سرای ناشران داخلی سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. در این مراسم که به همت انتشارات سروش و مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شده بود، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، فؤاد ایزدی و مریم حاج عبدالباقی به سخنرانی پرداختند. مطلب حاضر گزارشی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این نشست توسط سخنرانان است.
جهاد تبیین برای تبیین نفوذ باید صورت گیرد
پس از تلاوت قرآن در ابتدای مراسم، مهدی گرجی نویسنده کتاب به بیان انگیزه‌های خود از نوشتن این کتاب پرداخت؛ وی نفوذ را تهدیدی عمیق دانست که متوجه نظام جمهوری اسلامی است و نفوذ راهبردی را تهدید بلندمدت، نرم، عمیق و خطرناک معنا کرد. نویسنده با بیان اینکه در حال حاضر به این موضوع در داخل کشور چندان پرداخته نشده و میزان آثار تولیدی درباره آن بسیار ناچیز است، نوشتن این اثر را تکلیف خود دانسته و ابراز امیدواری کرد که محققان در آینده این خلأ را پر کنند. گرجی نوشتن این کتاب را در راستای جهاد تبیین به منظور تبیین نفوذ راهبردی به عنوان یک تهدید جدی عنوان کرد.
نفوذ در ساحت شناخت را باید جدی گرفت
در ادامه حجت‌الاسلام خسروپناه که یکی از مشاوران نویسنده در تهیه این اثر بوده، مطالعه این کتاب را نه فقط برای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی اعم از وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی که برای طلاب حوزه علمیه و دانشجویان علوم و معارف قرآن نیز ضروری دانست. خسروپناه با اشاره به اینکه مسأله اصلی این کتاب، مسأله‌ای کاربردی است و کتاب با متدولوژی خاص نوشته شده، عنوان کرد: «نفوذ گاهی در ساحت شناخت انسان اتفاق می‌افتد؛ گاه دشمن در دانش ما نفوذ می‌کند و گاه در باورهای ما و سعی دارد آنها را تغییر دهد؛ مطالب این کتاب تمام سطوح نفوذ اعم از نفوذ در بینش، منش و کنش را تحت پوشش قرار داده است».
خسروپناه در توضیح متدولوژی به کار گرفته شده در کتاب، روش کار نویسنده را تفسیر اجتهادی معرفی کرد؛ به این معنا که طی آن مقوله‌های مدرن مورد پرسش‌های بومی قرار می‌گیرند و سپس این پرسش‌ها به قرآن عرضه می‌شوند تا پاسخ‌های آنها به صورت نظام‌مند به دست آید. خسروپناه با تأکید بر اینکه ما نباید هیچ‌گاه نظر خود را بر قرآن تحمیل کنیم، از برخی شبه روشنفکرانی که امروزه پرسش‌ها و پاسخ‌های آماده در ارتباط با مسائل مدرن را به قرآن نسبت می‌دهند انتقاد کرد و پاسخ‌های این دسته را التقاطی و دچار خطا و انحراف دانست. وی در ادامه سخنرانی خود با معرفی اقسام اهل نفوذ در قرآن، یکی از امتیازات کتاب را استفاده از منابع متعدد و دست اول عنوان کرد و مراجعه نویسنده به منابع اصیل لغت را مورد تحسین قرار داد. وی در خاتمه با بیان اینکه وضعیت ثبات فعلی کشور از برکت خون شهدا و امام راحل است، ایران را کانون اصلی تولید اندیشه در جهان اسلام در شرایط کنونی به حساب آورد.
نفوذ در نظام آکادمیک از مصادیق نفوذ راهبردی است
فؤاد ایزدی سخنران بعدی مراسم بود که در سخنان خود به بیان برخی نقاط جالب توجه کتاب پرداخت. ایزدی نیز با تأکید بر اینکه در حوزه موضوع کتاب حاضر، نه فقط در ایران که در جهان، پژوهش چندانی انجام نشده و نیاز بالایی به محتوای آن وجود دارد، از ناشر خواست تا مقدمات ترجمه سریع کتاب به پنج یا شش زبان زنده دنیا را فراهم سازد. ایزدی ترجمه این اثر را از دو جنبه حائز اهمیت دانست؛ اول اینکه کتاب به دلیل عقبه قرآنی و روایی که دارد، می‌تواند اثری برای تبلیغ دین اسلام برای مخاطبان بین‌المللی به حساب آید؛ و دوم اینکه مسأله مورد پرداخت کتاب در حال حاضر مسأله‌ای است که در جهان مخاطبان زیادی دارد و می‌تواند نیاز آنها را برطرف سازد. این استاد دانشگاه تهران با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین، به مداخلات امریکا در کی یف  در سال 2014 اشاره کرد و سرنوشت امروز اوکراین را نتیجه این نفوذ ویرانگر دانست.
ایزدی با انتقاد از اینکه نظام دانشگاهی به موضوعات مورد نیاز کشور توجه چندانی ندارد، از نظام ترفیع اساتید در سازوکار دانشگاه انتقاد نموده و بیان کرد که در حال حاضر اساتید ما بر اساس معیارهایی می‌توانند ترفیع بگیرند که تأیید کننده آنها در خارج از کشور است؛ مراجع علمی بین‌المللی باید تأیید کنند که کدام اثر پژوهشی از اساتید ایرانی واجد کیفیت علمی است و تا زمانی که این روند بر دانشگاه‌های ما حاکم باشد، این دست کتاب‌هایی که اتفاقاً ناظر به مسائل روز کشور هم هستند، برخلاف آنکه در چهارچوب کاملاً علمی نوشته شده‌اند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند. ایزدی در ادامه این سخنان، نفوذ در نظام آکادمیک را یکی از مصادیق نفوذ راهبردی عنوان کرد. وی توجه همزمان به بازیگر و ساختار را از نقاط قوت کتاب دانست و بیان کرد که این رویکرد نویسنده، عقبه تئوریک متن را ارتقا داده است.
ایزدی نظام فعلی بین‌الملل را در حال تغییر دانست و عنوان کرد که در حال حاضر در مناطق مختلف جهان از جمله روسیه، چین و امریکای لاتین جریان‌هایی در تقابل جهانی با غرب به وجود آمده است و نوشتن چنین کتاب‌هایی در راستای شناسایی نظام مسائل مرتبط با این تقابل ضرورت دارد؛ در همین راستا ضروری است که در کنار شناساندن اسلام، ماهیت واقعی غرب هم به مخاطبان شناسانده شود. وی با بیان اینکه شناخت جبهه مقابل ما از ما بالا است و بر همین اساس می‌تواند برای نفوذ در شئون مختلف نظام جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی کند، بالا بردن شناخت ما از جبهه مقابل را امری حیاتی دانست.
ایزدی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که ملاک ارزش‌گذاری در نظام علمی و پژوهشی ما باید این باشد که هر اثر پژوهشی چقدر به شناخت ما از خودمان و  چقدر به شناخت ما از جریان‌های مقابل کمک کرده است. هر اثری که یکی از این دو ویژگی را داشته باشد، مفید است.
این کتاب یک اثر فاخر و دینی و علمی است
پس از فؤاد ایزدی، مریم حاج عبدالباقی به عنوان سخنران پایان مراسم با اشاره به استفاده نویسنده از مبانی قرآنی و حدیثی، این اثر را از این جهت که ضمن توجه به قرآن و حدیث در چهارچوب علمی دانشگاهی به نگارش درآمده، تحسین و آن را فاخر قلمداد نمود. حاج عبدالباقی همچنین پیشنهاد داد تا به منظور شناسایی ابعاد علمی این اثر به مخاطبان دانشگاهی، مراسم رونمایی در جامعه دانشگاهی نیز برای آن برگزار شود.
گفتنی است پیکره اصلی کتاب «نفوذ راهبردی در نظام دینی» در سه فصل سازمان یافته است. فصل اول به مبانی و مفاهیم نخل پژوهش می‌پردازد. فصل دوم، روش شناسی و تمهیدهای نظری و عملی تحقیق را گزارش می‌کند که بخش اصلی آن مربوط به ارائه تعاریف و مبانی «تفسیر اجتهادی»، ویژگی‌ها و الزامات آن و همچنین تبیین نظری گرایش «تفسیر موضوعی» می‌باشد. روش شناسی فرایند پژوهش و مبانی و روش تولید مفاهیم و نظریه‌پردازی در این زمینه و فرایند تحلیل داده‌ها اعم از آیات و روایات و مفاهیم همسو با نفوذ راهبردی از دیگر موضوعات تشکیل‌دهنده این فصل است. فصل سوم، که درواقع مهم‌ترین و محوری‌ترین رکن این پژوهش است در قالب سه گفتار به نفوذ راهبردی، عوامل، روش‌ها و عرصه‌های آن از منظر آیات و روایات می‌پردازد. گفتار نخست به عامل‌شناسی نفوذ راهبردی در آیات و روایات اختصاص دارد. گفتار دوم به روش‌شناسی نفوذ راهبردی در دو قالب کلان روش یا جنگ شناختی- اداری و سپس به معرفی ۲۰ نمونه از عمده‌ترین تاکتیک‌های این نفوذ در مفاهیم و واژگان قرآنی - روایی می‌پردازد. گفتار سوم ابعاد و عرصه‌های نفوذ راهبردی در سه بخش نفوذ در دستگاه بینشی - معرفتی، نفوذ در دستگاه نگرشی - انگیزشی و نفوذ در حوزه کنشی را می‌نمایاند. ایدئولوژی سازی، سکولارسازی فردی، ساختاری و نقشی، لیبرال‌سازی، بدیل‌سازی اسلام رحمانی به جای اسلام ناب، اقلی‌سازی فرهنگ اسلامی، ایجاد اختلال در نظام ارزشی، بی‌اعتبارسازی نظام ارزشی، شبکه‌سازی فکری معتبرسازی نظام سلطه، عبور از جهاد کبیر، امتزاج حق و باطل، تزیین دشمن، خودی پنداری دشمن، تغییر مرجعیت فکری - رفتاری، تغییر معیارها و سنجه‌ها در  نظام دینی، شکل دهی خط تردید، ناکارآمدسازی کارویژه‌های نظام دینی، رهبری، خواص و نخبگان، حاکمان، تغییر اولویت‌های تغییر سبک زندگی و نابسامان‌سازی کنش‌های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی از جمله موضوعاتی است که در این بخش شناسایی و تشریح شده است. این کتاب از سوی انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران (سروش) روانه بازار شده و در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل خریداری است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7909/6/613084/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها