جنگ صعود و فرود در نقطه مقاومتی شاخص کل بورس ادامه دارد


افزایش 10 هزار واحدی شاخص کل در روزی که صنایع غذایی و کشاورزی از پا افتادند و فلزات و خودرویی‌ها فرمان را به دست گرفتند

گروه اقتصادی/ روند معاملات بازار در روز دوشنبه 26 اردیبهشت 1401، با روز یکشنبه تفاوت‌های زیادی داشت. در این روز بازار در اکثر نمادهای شاخص ساز با فشار تقاضا روبه‌رو شد و این بار سهام کوچک بودند که با کاهش در قیمت‌هایشان، بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند.
در پایان معاملات دیروز بیشترین ریزش قیمتی به گروه زراعت و خدمات وابسته و محصولات غذایی و آشامیدنی تعلق گرفت و این بار این گروه فلزات اساسی و خودرویی‌ها بودند که بیشترین نقش را در بالا رفتن شاخص‌ها ایفا می‌‌کردند.
 در بازار چه گذشت
 روز دوشنبه، بار دیگر شاهد ورود پول از جانب حقیقی‌ها به بازار بودیم به طوری که در پایان معاملات درحدود 150 میلیارد تومان از طرف این طیف از سرمایه‌گذاران به بازار وارد شد. با این حساب با وجود کاهش جزئی در ارزش معاملات خرد، این نماگر همچنان با ارزش 7 هزار و 538 میلیارد تومانی در جایگاه بالاتر از میانگین سالانه و 60 روزه خود قرار می‌گیرد. آمارها نشان می‌‌دهد حقوقی‌های بازار نیز درجریان معاملات دیروز از مقدار فروش خود کاسته‌اند و از این رو نقش اساسی را در افزایش قیمت‌ها ایفا کرده‌اند.
در پایان معاملات دیروز از 437 نمادی که با افزایش قیمت روبه‌رو شدند 169 نماد در صف خرید و از 259 نمادی که کاهش قیمت را تجربه کردند 32 نماد در پایین‌ترین قیمت مجاز در بازه روزانه به کار خود پایان دادند.
فلزات اساسی، کانه‌های فلزی و سرمایه‌گذاری بیشترین تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی را داشتند و بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در گروه‌های بیمه، فرآورده‌های نفتی و چند رشته‌ای صنعتی اتفاق افتاد.
48 میلیارد تومان پول حقیقی نیز از صندوق‌های قابل معامله خارج شد که بخش عمده آن به ETFها و صندوق‌های بادرآمد ثابت تعلق داشت.
 خودرویی‌ها مانع شکستن رکورد بازار شدند
در روزهای اخیر سهام شرکت‌های خودرویی با کاهش قیمت بالایی روبه‌رو شده بودند که پیش‌بینی در مورد کاهش قیمت خودرو و همچنین فروش یکباره یکی از سهامداران عمده، از جمله مهم‌ترین دلایل آن بود. در روزهای شنبه و یکشنبه و درحالی که شاخص کل بورس به یک قدمی ثبت بالاترین ارتفاع خود در بازه یک ساله رسیده بود، یکی از سهامداران عمده سایپا اقدام به فروش سنگین در بازار کرد که این امر با کاهش شدید قیمت در نماد معاملاتی همراه شد. شروع به ریزش قیمت در نماد سایپا به دیگر نمادهای خودرویی نیز سرایت کرد و باعث شد تا بخش زیادی از رشد بازار از دست برود. این عمل آن هم در چنین نقطه مقاومتی مهمی، این گمان را ایجاد کرد که فروش حقوقی‌ها به عمد و به جهت تأثیرگذاری بر روند بازار صورت گرفته است. موضوعی که سازمان بورس نیز به آن واکنش نشان داد و مدیر نظارت بر بورس اوراق بهادار از برخورد قانونی در صورت اثبات فروش نماد سایپا با رنج منفی، خبر داد.
 اقبال به فلزاتی‌ها با اعلام افزایش فروش صادراتی
گروه فلزات اساسی نیز با کاهش نسبی قیمت جهانی فلزات اساسی در روز‌های گذشته، تا حدودی با کاهش قیمت روبه رو شده بودند که این رویه نیز در روز دوشنبه و با افزایش دوباره قیمت‌های جهانی اصلاح شد تا بار دیگر شاهد افزایش قیمت در سهام نمادهای شاغل در این گروه باشیم. همچنین با انتشار گزارش عملکرد تولید و فروش ماهانه برخی از شرکت‌های بزرگ مانند «فولاد» و «فملی» مشخص شد که این شرکت‌ها در مقدار صادرات خود با افزایش روبه‌رو شده‌اند. انتظار می‌‌رود با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ماه‌های آتی، گروه فلزات بتواند درآمدهای خود را نسبت به سال مالی گذشته به مراتب افزایش دهد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7909/10/613099/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها