وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه کتاب اعلام کرد

کاغذهای قاچاق مکشوفه به‌زودی بین ناشران توزیع می‌شود


گروه فرهنگی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ساعت‌های پایانی برپایی نمایشگاه کتاب در روز یکشنبه طی بازدیدی از غرفه‌های حاضر به گفت‌وگو با برخی اهالی نشر پرداخت و البته به نکاتی هم درباره مسائل فرهنگی و دغدغه‌های فعالان این عرصه اشاره کرد. به گفته محمدمهدی اسماعیلی کاغذ‌های قاچاق کشف شده در حال انتقال به تهران است و به محض دریافت، بین ناشران توزیع خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان بازدید از سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در جمع خبرنگاران حاضر و به پرسش‌ آنها پاسخ داد. وی درباره زمان توزیع کاغذهای قاچاق کشف شده به ایبنا گفت:‌ «حدود دو هزار تن کاغذ بوده که تحویل دوستان در وزارتخانه می‌شود. رئیس محترم دستگاه قضا در این جریان، کمک قابل توجهی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند. کاغذ‌ها در حال انتقال به تهران است و به محض دریافت، بین ناشران توزیع خواهد شد.»
وی درباره موضوع خودکفایی در تولید و صادرات کاغذ نیز گفت: «بدنه نشر و مطبوعات، سالانه به 280 هزار تن کاغذ نیاز دارد. این مجموعه‌هایی که اکنون در حال فعال شدن، تکمیل ظرفیت و حل مسائل مالی آنها هستیم، توانایی تولید بیش از 340 هزار تن کاغذ را دارند؛ این برآورد دقیق و نتیجه مطالعه و بررسی است به‌عبارت دیگر برآورد شعار‌گونه نیست.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مصوبه «بودجه فرهنگی دستگاه‌های دولتی» عنوان کرد: «آیین‌نامه این مصوبه آماده شده است؛ متأسفانه اجرای آن به نمایشگاه نرسید، چراکه ابلاغ آیین‌نامه بودجه دیر انجام شد و در کار مجلس و شورای نگهبان در رفت و برگشت بود. آیین‌نامه اجرایی این مصوبه چهار‌شنبه هفته جاری در هیأت دولت مطرح خواهد شد.»
با توجه به اینکه ناشران خواستار باقی ماندن میزبانی مصلی هستند، وزیر فرهنگ درباره محل برپایی نمایشگاه کتاب در سال آینده تأکید کرد که باید منتظر بمانیم و فعلاً چیزی مشخص نیست.
بنابر خبر دیگری به نقل از ستاد خبری نمایشگاه کتاب، محمود لیایی مدیرعامل شرکت ملی پست هم از ارسال کتاب به سراسر نقاط ایران با کمترین هزینه از محل نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.
لیایی در دیدار با یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران در همین باره گفت: «سه باجه پستی در سطح نمایشگاه تعریف شده تا بسته‌های پستی را تحویل و در کمترین زمان توزیع کند. زمان ارسال بسته‌ها به شهر تهران یک روز و به مراکز استان‌ها از 24 تا 48 ساعت است. ناشران می‌توانند بسته‌های خود را چه از نمایشگاه مجازی وچه نمایشگاه حضوری تحویل پست دهند‌.»
وی تأکید کرد: «با اینکه انتظار داریم ناشران به سمت فروش مجازی بروند و توزیع را تسهیل کنند، تمامی امکانات خود را در نمایشگاه حضوری به کار گرفتیم تا مردم بتوانند بدون مشکل کتب درخواستی خود را تحویل بگیرند.»
در این دیدار رئیس نمایشگاه کتاب تهران نیز با تقدیر از اقدام پست برای خدمت‌رسانی به مردم گفت: «ما اذعان داریم که پست کار پرزحمتی را به‌عهده گرفته و نفع اقتصادی چندانی ندارد. در نمایشگاه کتاب تهران دوهزار و 800 ناشر با نزدیک به 220 هزار عنوان کتاب حضور دارند و میزان فروش و توزیع کتاب نشان می‌دهد، بدون همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان این مهم عملاً غیرممکن بود.»سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7909/23/613160/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها