تبعات بی‌توجهی به کودکان جبران‌ناپذیر است


دکتر مهدی
نیک ‌عهد
پژوهشگر حوزه کودک و رسانه
فیلم سینمایی«بلوک 9 خروجی 2» درامی تلخ، اما تأثیرگذار و آموزنده با بازی امیر جعفری و پانته‌آ بهرام است. بازی ستایش محمودی در نقش سحر (کودک فیلم) بسیار زیبا و تأثیرگذار و واقعی است و تأثیر و گیرایی فیلم را صد چندان می‌کند. در این فیلم به مهم‌ترین مقوله‌ در مواجهه بزرگسالان با کودکان یعنی توجه و دیدن کودکان پرداخته شده است. بلوک ۹ خروجی 2، نشان می‌دهد که چطور جاه‌طلبی و خودخواهی بزرگسالان ممکن است تباهی به بار آورد. وقایع این فیلم شاید کمی اغراق‌آمیز باشد اما ترسیمی تأثیرگذار از تبعات بی‌توجهی به کودکان و درک نکردن نیازها و روحیات آنها را به تصویر می‌کشد، مقوله‌ای که ممکن است رخدادهای تلخ و جبران‌ناپذیری را به بار آورد. هر چند که این فیلم تأسف برانگیز و دلخراش است اما دیدنش به همه کسانی که با کودکان به هر نوعی سرو کار و تعامل دارند، پیشنهاد می‌شود چرا که این یک امر ضروری است که با کودکان به گونه‌ای رفتار شود که حس کنند هستند و وجود و هستی‌شان ارزشمند و مهم است.
کودکان شاید به مفید بودن خودشان نتوانند بیندیشند یا نقش خود را در رویدادها به خوبی درک نکنند اما آگاهی از مهم بودنشان برای آنها امری لازم و حیاتی است. کودکان به طور طبیعی نیازمند آن هستند که دیده شوند و می‌خواهند که در نظر دیگران مهم باشند و حس اینکه برای دیگران مهم نیستند، ممکن است به روان آنها آسیب برساند. این فیلم، در واقع تلنگری است به والدین تا بدانند دیدن، توجه و شنیدن صدای کودکان و صدای نیازها و خواسته‌های آنها چقدر مهم است.
«بلوک ۹ خروجی ۲»، در واقع نمایشی نمادین از نوعی خشونت علیه کودک است. خشونتی با این مضمون که کودک دردسر، دست و پا گیر و عامل ایجاد دعوا و مناقشه است. کودکی که اضافی است و ناخواسته، بودنش باعث آزار است، این حس برای یک بزرگسال هم خطرناک است، چه رسد به یک کودک.
خوانش آشکارتر فیلم شاید بیشتر متوجه والدینی است که گاه بی‌توجه به مسئولیت خود در قبال کودکانشان دست به تغییر مسیر زندگی می‌زنند اما با فرض اینکه بپذیریم تغییر مسیر زندگی گاهی یک را‌ه‌حل است، باید احساس مسئولیتی نسبت به گذشته خویش داشت و اینکه کودکان در هر شرایطی باید دیده شوند. دیدن این فیلم برای تمام کسانی که با کودک در رابطه هستند، مفید و آموزنده است. بلوک ۹ خروجی ۲، به کارگردانی و نویسندگی علیرضا امینی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا محصول سال ۱۳۹۲ است که پس از ۴ سال توقیف در سال ۱۳۹۶ اکران شد.
بلوک ۹ خروجی2
کارگردان:
علیرضا امینی
تهیه‌کننده:
محمدرضا شریفی نیا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7909/24/613168/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها