نماینده امریکا برای حل بحران میدان گازی کاریش وارد بیروت شد

کمین تل‌آویو برای سرقت گاز لبنان


لاله مهرزاد/ تل‌آویو با تعرض به آب‌های لبنان و تلاش برای غارت ثروت نفتی این کشور که واکنش تند بیروت و مقاومت را به دنبال داشته است، تنشی جدید در منطقه ایجاد کرده است. تنشی که سازمان ملل را واداشته تا با مداخله در این بحران جدید ساخته و پرداخته شده توسط تل‌آویو، از طرفین بخواهد وارد مذاکره شوند. اما بیروت و مقاومت لبنان مذاکره با تل‌آویو را بیهوده می‌‌دانند.
به گزارش سایت رسمی سازمان ملل، «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در نشست مطبوعاتی دوشنبه شب خود در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره حفاری‌های غیر قانونی رژیم صهیونیستی در آب‌های لبنان، گفت: «سازمان ملل هنوز درخواستی رسمی از دولت لبنان برای ورود به این بحران دریافت نکرده است اما به‌طور دقیق بر این بحران نظارت دارد.» وی تصریح کرد: «میدان گازی کاریش و محلی که تل‌آویو تجهیزات حفاری خود را وارد آن کرده، در 80 کیلومتری آب‌های اسرائیل واقع شده است.» وی با این حال اعلام کرد: «سازمان ملل، بیروت و تل‌آویو را تشویق می‌‌کند، اختلافات خود را با مذاکره حل کنند.» همزمان امریکا نیز «آموس هوکشتاین»، نماینده خود را به لبنان فرستاد تا با پیگیری پرونده ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و اسرائیل به این مناقشه خاتمه دهد. رویدادی که ناظران مسائل منطقه معتقدند، با هدف حمایت از تل‌آویو است. تحلیلگران لبنانی نیز نگران هستند، امریکا در حمایت از اسرائیل ترسیم مرزها را در جهت منافع تل‌آویو پیش ببرد.
 «نه» به مذاکره
«دوجاریک» در حالی خواهان ادامه مذاکره بین دو طرف شده و نماینده امریکا به بیروت سفر کرده که تل‌آویو بعد از ماه‌ها میانجیگری امریکا برای ترسیم مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی، کشتی‌ها و تجهیزات حفاری خود را به میدان گازی «کاریش» فرستاد. این اقدام باعث شد دولت لبنان بیش از قبل به مذاکره با رژیم صهیونیستی برای حل مناقشات مرزی بدبین شود.
بیروت و مقاومت لبنان تأکید کرده‌اند تل‌آویو هرگز به هیچ مذاکره‌ای پایبند نبوده و ادامه  مذاکره با این رژیم بی‌حاصل است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «میشل عون»، رئیس جمهور لبنان با توجه به همین امر، به تل‌آویو هشدار داده است که اگر هر فعالیتی را در این منطقه آغاز کند، با تندترین واکنش‌های بیروت مواجه خواهد شد. اما وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در پاسخ به این تهدید اعلام کرد آنان به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد. پاسخی که هشدار مقاومت را به دنبال داشت. در همین ارتباط «شیخ نعیم قاسم»، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «حزب‌الله آماده است تا با استفاده از ابزارهای مناسب خود، مانع تجاوز اسرائیل شود.» این در حالی است که پیش‌تر روزنامه «معاریو» چاپ تل‌آویو، به نقل از نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی خبر داده بود، حزب‌الله لبنان بیش از 100 هزار موشک از انواع مختلف در اختیار دارد. چندی پیش نیز تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داده بود، اگر اسرائیل وارد درگیری با لبنان شود، حزب‌الله قادر است روزانه تا هزار و 500 موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کند.
 اهمیت میدان گازی «کاریش»
از سال 2009 به این سو در حوزه نفتی و گازی شام تعداد زیادی از میادین نفتی و گازی بزرگ در زیر دریای مدیترانه کشف شده است. رژیم صهیونیستی از همان زمان اقدام به تولید و صادرات گاز در برخی مناطق که متعلق به کشوری نبود، کرده است. اما چند سالی است برای سرقت گاز میدان گازی کاریش که در آب‌های متعلق به لبنان واقع شده است، خیز برداشته است. این میدان گازی که سال 2019 کشف شد، برای لبنان که در بحران مالی عظیمی فرو رفته است، مانند یک موهبت الهی است و می‌‌تواند به این کشور کمک کند تا در تولید برق به خودکفایی برسد. اما در نقطه مقابل دولت «نفتالی بنت» که خود با مشکلات داخلی بسیار دست و پنجه نرم می‌‌کند و از جمله دوشنبه شب بعد از مخالفت اپوزیسیون موفق به تمدید قانون شهرک‌های کرانه باختری نشد، قصد دارد با سرقت گاز این میدان نفتی، مانع حل بحران اقتصادی در لبنان شده و با بی‌ثبات نگه داشتن این کشور، خود را از فشارهایی که می‌‌تواند از ناحیه لبنان و مقاومت آن وارد شود، رهایی بخشد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/4/615621/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها