یک کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با «ایران» بیان کرد

افزایش تورم بین‌المللی منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد


مجید میرزاحیدری
خبرنگار
شاخص کل بورس تهران درپایان معاملات دیروز(سه‌شنبه، ۱۷ خردادماه) با یک هزار و ۷۳ ‌واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی قرار گرفت. معامله‌گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از هشت میلیارد و ۲۵۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۷۹ هزار و ۸۴ میلیارد ریال معامله کردند. شاخص هم‌وزن با ۹۴۱ واحد کاهش به ۴۱۹ هزار و ۶۴ واحد و شاخص قیمت با ۵۷۸ واحد افت به ۲۵۷ ‌هزار و ۴۷۸ واحد رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که معامله‌گران با وجود شرایط حاکم بر بازار با دقت بیشتری روند بازار را دنبال کرده و هیجان درآن به کمترین مقدار خود رسیده است. به نظر می‌رسد که بخشی ازاین دقت نظر معامله‌گران، ناشی از تجربه‌ای است که فعالان بازار سرمایه در سال‌های گذشته و در جریان نوسانات بازار کسب کرده‌اند. حال سؤال این است که روند بازار سرمایه در روزهای آینده چگونه خواهد بود؟ برای تحلیل وضعیت بازار گفت‌و‌گویی با دکتر وحید خاشعی، تحلیلگر بازارهای مالی انجام شده که از نظرمی گذرد:
شاخص کل در محدوده یک میلیون و 500 هزار واحد، در حال رفت و برگشت بوده و همچنان برای ورود به مرز حمایت با سختی‌های جدی مواجه است، چرا ورود به این مرز اینقدر  سخت به نظر می‌رسد؟
طی ماه‌های اخیر، رسیدن شاخص به مقاومت 000/500/1 واحد همزمان با انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف بوده که با ایجاد فضای نا اطمینانی برای سهامداران و عدم تصمیم‌گیری مناسب توسط آنها سبب شده که عبور از این مقاومت دشوار به نظر برسد، البته از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال‌جاری در بیشتر روزهای معاملاتی، شاخص کل بالاتر از محدوده مقاومتی خود قرار گرفته است.
با وجود بازدهی نزدیک به 20 درصدی بازار سرمایه از ابتدای امسال اما حقیقی‌های بازار در یک هفته اخیر روند خروج از بازار را تسریع کردند، چرا؟
تجربه ریزش سال 1399 منجر به احتیاط بخش بزرگی از معامله‌گران شده که در نتیجه اخذ بازدهی‌های کوتاه مدت بویژه دردستور کار برخی از سرمایه‌گذاران حقیقی قرار گرفته، بنابراین بدیهی است که با تثبیت و استحکام بازار و روشن‌تر شدن فضا شاهد بازگشت مبالغ این سرمایه‌گذاران با نگاه بلندمدت‌تر خواهیم بود.
به نظر می‌رسد که وضعیت برخی صنایع دربازار سرمایه جذاب نیست، در شرایط فعلی، معامله‌گران حقیقی برای کسب بازدهی به سراغ کدام سهم‌ها تمایل بیشتری نشان خواهند داد؟
به گمان من صنایعی که ضمن داشتن بنیاد مناسب، کمتر ذیل تأثیر بزرگان بازار قرار دارند  یا اصطلاحاً ذیل شاخص هم‌وزن طبقه‌بندی می‌شوند، بازدهی بهتری داشته‌اند و با عبور شاخص از محدوده مقاومتی همچنان طرفدار بیشتری خواهند داشت.
یکی از اشکالات بازار سرمایه پایین بودن نرخ شناوری سهام برخی شرکت‌ها است، سازمان بورس به‌عنوان ناظر بازار، تا چه میزان در پایین بودن این نرخ مسئول است؟
با توجه به ریزش بازار سرمایه از سال 1399 و به تبع آن، اهتمام ویژه سهامداران حقوقی در جهت حمایت از بازار و سهام شرکت‌های تابعه خود، لاجرم نمی‌توان شاهد افزایش نرخ شناوری شرکت‌ها بود. اما با وجود این، ما شاهد حداکثر سختگیری‌ها و پیگیری‌های نهاد ناظر (سازمان بورس و اوراق بهادار) برای افزایش نرخ شناوری شرکت‌ها هستیم.
آیا بازار سرمایه تا ماه‌های آینده در زمره نقاط جذاب برای معامله‌گران خواهد بود؟
مجموعه عوامل بنیادی، سیاست‌های اصلاح ساختاراقتصادی و قیمتی، برخی آزاد سازی‌ها در جهت بهبود تخصیص منابع و بهره‌وری، حفظ مزیت‌های صادراتی و سیاست‌های پولی مدیریت نرخ ارز، شفاف‌سازی در نرخ‌گذاری و استفاده بیشتر از ابزار بورس، گزارش های مالی و فروش رو به بهبود شرکت‌ها عمدتاً نشان از چشم‌انداز مناسب بازار سرمایه طی ماه‌های آتی دارند. همچنین سیاست‌های دولت در تلاش برای مدیریت بازارهای موازی در میان­ مدت منجر به سوق دادن منابع به فعالیت‌های مولد و بازار سرمایه خواهد شد.
گفته می‌شود که افزایش نرخ تورم جهانی همچنان ادامه‌دار خواهد بود، این افزایش آیا به نفع فعالان داخلی بازار سرمایه کشور است؟
با توجه به اینکه سهام شرکت‌های کامودیتی محور (که قیمت آنها متأثر از شرایط بازارهای جهانی است) سهم قابل توجهی از بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص می‌دهند، روند تاریخی بازار سرمایه درسال‌های اخیر نشان می‌دهد که با افزایش تورم بین‌المللی، بازار سرمایه با رشد همراه خواهد بود، البته این شرایط تا زمانی که منجر به رکود تورمی نشود، مصداق خواهد داشت.
در مقایسه با سایر بازارها، بازار سرمایه مزیت بیشتری خواهد داشت یا اینکه به مرور معامله‌گران به سراغ سایر بازارها خواهند رفت؟
بررسی تاریخی بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارهای موازی (سکه، ارز و مسکن) نشان می‌دهد که بویژه در سال‌های اخیر، با وجود افت و خیزهای بازار، همواره در بازه بلندمدت بازار سرمایه بازدهی بالاتری نسبت به سایر بازارهای موازی داشته که مصداق این امر را می‌توان در بازدهی 180 درصدی شاخص کل بورس در مقایسه با بازدهی 68 درصدی ارز و 109 درصدی سکه در سال 1399 و بازدهی 41 درصدی شاخص کل بورس در مقایسه با بازدهی 32 درصدی سکه و 27 درصدی دلار در سال 1400 مشاهده کرد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/10/615639/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها