اخبار روز


برای اولین بار در سال‌های اخیر به واسطه درآمدهای نفتی رقم خورد
اداره دولت بدون تنخواه بانک مرکزی

وزارت نفت اعلام کرد: دولت برای اولین بار در سال‌های اخیر برای اداره خود در ماه‌های نخست سال از بانک مرکزی تنخواه نگرفته است.
این وزارتخانه در پاسخ به گزارش‌ برخی رسانه‌های منتقد دولت درباره کاهش صادرات نفت توضیح داد: میزان عرضه و تقاضای جهانی نفت خام با توجه به سیاست‌های کشورهای صادرکننده و واردکننده، میزان رشد اقتصادی و سایر عوامل متغیر فصلی، یک نسبت مشخص داشته و الزاماً با کنار گذاشتن یک عرضه‌کننده از یک بازار خاص، این نسبت دچار تغییر فاحش نخواهد شد و صرفاً جغرافیای بازار ممکن است تغییر کند. جمهوری اسلامی ایران به مدد سال‌ها تجربه و تخصص و در اختیار داشتن پتانسیل کم‌نظیر لجستیکی، ضمن حضور در بازارهای سنتی و تأمین نیاز مشتریان قدیمی خود، امکان حضور در هر جغرافیایی از بازار جهانی نفت را دارد. کما اینکه در چند ماه اخیر افزایش فروش نفت و میعانات در کنار افزایش قیمت، کسری سنگین بودجه ۱۴۰۰ را جبران کرده و دست دولت را در مدیریت بازار ملتهب ارز، بازتر کرده است.

برگزاری جلسات متعدد با همسایگان در زمینه آب

دومین کنفرانس «دهه بین‌المللی آب برای توسعه پایدار، از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۸» در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزار شد و  دراین کنفرانس وزیر نیرو بر اهمیت تعامل و همکاری میان کشورهای همجوار در زمینه منابع آبی تأکید کرد. موضوع مهمی که ضرورت توجه به آن در ریزگردهای اخیر نمایان شد. علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در این همایش بیان کرد: «سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آبی مشترک، تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در چهارچوب قراردادهای دوجانبه و همکاری‌های دیپلماتیک است.» به گزارش وزارت نیرو، محرابیان با بیان اینکه بحران آب در هزاره سوم چالش اصلی دنیا بوده و تأمین امنیت آبی در قرن ۲۱ دغدغه اصلی حکومت‌ها است، خاطرنشان کرد: طی ۱۰ سال گذشته و بر‌اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد، بحران آب همواره بیشترین ریسک را در پیشروی اقتصاد جهان قرار داده است. محرابیان درباره نقش فراملی آب در ایجاد صلح و زمینه گفت‌وگو و همکاری بین کشورها گفت: همان گونه که در گذشته رودخانه‌ها و منابع آبی منطقه، بستر ایجاد و بالندگی تمدن‌های بشری بوده‌اند، در حال حاضر نیز می‌توانند زمینه‌ساز صلح و آرامش و بستر گفت‌وگو و مفاهمه به شمار آیند. وی با اشاره به سیاست و راهبرد جمهوری اسلامی ایران در رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک، خاطرنشان کرد: استفاده بهینه از منابع آبی و حفظ محیط‌ زیست می‌تواند زمینه‌ای برای تعامل بیشتر و مذاکرات سودمند و همکاری در خصوص مدیریت منابع آب در منطقه فراهم کند. وزیر نیرو ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای همسایه در چهارچوب قراردادهای موجود و در قالب کمیسیون‌های مشترک جلسات  متعددی در طول سال‌های گذشته در خصوص همکاری در زمینه آب برگزار کرده و سعی شده است که معضلات و مسائل آبی مشترک به سمت مذاکرات و توافقات حقوقی و فنی هدایت شده و از سیاسی شدن موضوع آب اجتناب شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/14/615655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها