اصفهان روی پله سوم تولید کشت گلخانه‌ای ایستاد

گلخانه‌ها ناجی زراعت در سال‌های بی‌آبی



حمیرا حیدریان
خبرنگار
سطح گلخانه‌های کشورتا پایان سال ۱۴۰۴ تا ۶۰هزارهکتار پیش‌بینی شده است، این در حالی است که اکنون حدود ۱۳هزارهکتار گلخانه در کشور وجود دارد که این رقم نسبت به هدف تعیین‌شده بسیار کم است. در برنامه ششم توسعه باید ۱۶هزارهکتار (هر سال سه هزار هکتار) از این گلخانه‌ها در استان‌های کشور محقق شود. در این میان طبق برآوردهای انجام شده، حدود ۱۰درصد گلخانه‌های کشور سهم اصفهان است که درحال حاضر، ۲هزار و ۴۰۰هکتار گلخانه در اصفهان، اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای بیش از۴۰هزار نفر ایجاد کرده است. همچنین بر اساس آمار جهاد کشاورزی استان اصفهان؛ سالانه افزون بر ۳۵۰هزار تن سبزی و صیفی‌جات و ۱۶۵میلیون اصله شاخه و گلدان گل در گلخانه‌های اصفهان تولید و سالانه حدود ۱۰۰هزار تن از محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان به روسیه، عراق و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود، همچنین در صورت برنامه‌ریزی مناسب ظرفیت صادرات سالانه ۱۰میلیارد دلار گل و گیاه زینتی از گلخانه‌های استان به خارج از کشور وجود دارد؛ موضوعی که با توجه  به خشکسالی‌های دهه اخیر و کم‌آبی‌هایی که گریبان این استان را گرفته است، جای تأمل بیشتر برای بهره‌برداری افزون‌تر از این نوع کشت را دوچندان می‌کند.
افزایش 2400 هکتاری کشت گلخانه‌ای در اصفهان
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در حال حاضر نزدیک به 2هزار و 400هکتار رسیده است، گفت: با توجه به شرایط کم‌آبی و کم‌بارشی که در استان و برخی نقاط کشور وجود دارد، ایجاد اشتغال، افزایش تولید در واحد سطح، استفاده بهینه از آب کشاورزی، صادرات محصولات گلخانه‌ای و ارزآوری از مزایای ایجاد گلخانه‌ها است. طی سه سال اخیر سطح کشت محصولات گلخانه‌ای که شامل سبزیجات، صیفی‌جات و گل‌های فصلی است بین 500 تا 600هکتارافزایش یافته است.
اصغر رستمی با اشاره به اینکه در هر منطقه‌ای که آب کشاورزی با کیفیت، پایدار و اراضی کشاورزی مطلوب باشد امکان انجام کشت‌های گلخانه‌ای وجود دارد، افزود: با انجام کشت‌های گلخانه‌ای، ما شرایط اقلیمی را در یک فضای بسته‌ای به‌نام گلخانه قرار می‌دهیم و سرما، گرما، نور و رطوبت را کنترل می‌کنیم. یکی از مزایای کشت‌های گلخانه‌ای کشت خارج فصل است، از همین رو کشاورزان اصفهانی در زمینه احداث گلخانه تمایل خوبی نشان داده‌اند و به این سمت روی آورده‌اند. در مناطقی که خیلی گرم یا سرد باشد و هزینه خنک کردن یا گرم کردن گلخانه برای تولید محصول بالا برود، توصیه به احداث گلخانه نمی‌شود. همچنین استحصال محصولات در ایام مختلف سال و با شرایط آب‌وهوایی متنوع ازدیگر مزایای این شیوه کشت به شمار می‌رود و از سوی دیگر اشتغال دائمی به همراه خواهد داشت.
این مسئول با تأکید بر اینکه در صورت حمایت مالی و اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت، چشم‌انداز توسعه گلخانه در اصفهان مطلوب است، به‌طوری که امکان افزایش هزار هکتار در هر برنامه پنج ساله وجود دارد، اظهار داشت: تسهیل صدور مجوز‌های متقاضیان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مورد نیاز، جذب نیروی کار ماهر و مسئول فنی در گلخانه‌ها از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان برای کمک به فعالان این حوزه است چراکه به ازای هر هکتار گلخانه برای هشت تا ۱۰نفر شغل مستقیم و به همین تعداد شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.
رستمی بیشترین محصولات کشت‌شده در گلخانه‌های استان را به ترتیب فلفل‌دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی (معمولی، گیلاسی و زیتونی)، بادمجان، خیار، سبزیجات برگی و گل‌های زینتی عنوان کرد و افزود: آلوئه‌ورا، موز، انبه، آناناس، پاپایا و برخی گیاهان دارویی نیز به کشت‌های گلخانه‌ای استان اضافه شده است که طی ماه‌های اخیر رقم کشت آن بالغ بر 25هزار تن محصول بر اساس انجام آزمایش سلامت محصول و استانداردهای مدنظر تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با ابراز خرسندی از اینکه علاوه‌ بر تولید بالای محصولات کشاورزی یکی از بیشترین تولیدات گلخانه‌ای به استان اصفهان تعلق دارد، خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که در اصفهان پتانسیل بالایی دارد، کارگوی ترمینالی است که در محل فرودگاه شهید بهشتی ایجاد شده است و حدود سه سال است هفته‌ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور‌های مختلف صادر می‌کند. همچنین طی سال‌های اخیر در بحث بسته‌بندی نیز دارای امکانات و پیشرفت خوبی شده‌ایم  و توانسته‌ایم محصولات تولیدی سایراستان‌ها از جمله جنوب کرمان، خوزستان و ورامین و... را بسته‌بندی یا کار صادرات آن را به سایر کشورها انجام دهیم.
وی به صادرات سالانه حدود ۱۰۰هزار تن از محصولات گلخانه‌ای استان اصفهان به روسیه، عراق و کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس اشاره کرد و بیان داشت: بیشترین صادرات گلخانه‌ای استان مربوط به انواع فلفل و گوجه‌فرنگی و بادمجان و... است. ضمن اینکه بیشتر گلخانه‌های استان در شهرستان‌های تیران و کرون، دهاقان، شهرضا، خمینی‌شهر، فلاورجان و اصفهان احداث شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: یکی از مواردی که در اصفهان پتانسیل بالایی دارد، کارگوی ترمینالی است که در محل فرودگاه شهید بهشتی ایجاد شده است و حدود دوسال است هفته‌ای سه پرواز چارتر از محصولات کشاورزی را به کشور‌های مختلف صادر می‌کند.
رستمی با اشاره به اینکه امیدوارم شرایط پروازی این فرودگاه به تمام کشورهای مورد تقاضای محصولات کشاورزی فراهم شود که بتوانیم از این پتانسیل نیز در استان استفاده کنیم، بیان کرد: انواع فلفل‌دلمه‌ای، انواع گوجه‌فرنگی، خیار و بادمجان عمده محصولات صیفی‌جات اصفهان هستند.
وی افزود: سبزیجات برگی مانند کاهو و انواع کلم نیز در اصفهان کشت می‌شوند. اخیراً برخی از کشاورزان به استفاده از درخت و درختچه‌های میوه‌های گرمسیری و مرکبات روی آورده‌اند که امیدوارم این روند توسعه و ادامه پیدا کند و روند جدیدی را در توسعه تولیدات گلخانه‌ای داشته باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به وجود بیش از ۲هزار و ۵۰هکتار گلخانه در استان اصفهان، اظهار داشت: توسعه گلخانه‌ها در این منطقه ضروری و نیازمند حمایت بیشتر است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/16/615657/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها