قاچاق حیوانات، قاچاق زندگی


زیست بوم: قاچاق حیوانات در رده های بعد از قاچاق سلاح و مواد مخدر یکی از پرسودترین انواع قاچاق در دنیا به شمار می رود. اغلب کشورها به دلیل شرایط جوی و محیطی، به مکانی مناسب برای قاچاق انواع گونه های جانوری و رخنه سوداگران به ارزشمندترین و کمیاب ترین گونه های زیستی تبدیل شده است. در این میان، ایران به دلیل شرایط آب و هوایی متفاوت و رشد انواع گونه های گیاهی و جانوری ارزشمند و نادر در اقصی نقاط کشور، مورد توجه قاچاقچیان و سوداگران فروش و قاچاق گونه های کمیاب جانوری قرار گرفته است؛ گونه هایی که به سهولت صید شده و با قیمتی گزاف به قاچاقچیان خارج از کشور فروخته می شود، اما این تنها بخشی از تجارت پرسود قاچاقچیان حیوانات است! چرا که سوداگران در اغلب فصول سال، گونه های غیربومی را از کشورهای دیگر وارد مرز و بوم کرده و با ایجاد سازگاری با محیط، گونه های غیربومی را رقیب دیگر گونه های بومی کشور می کنند. همچنین در فصول مهاجرت پرندگان، قاچاقچیان پرندگان بی گناه را از طبیعت صید کرده و از مرزهای آبی به کشورهای حاشیه خلیج فارس قاچاق می‌کنند.

قاچاق گونه های زیستی به کشورهای همجوار
 چند روز پیش بود که سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به قاچاق گونه های زیستی در کشور هشدار داد و گفت: «تمام گستره زیست یوز آسیایی غیر از ایران حذف شده است و جمعیت برخی گونه‌ها نظیر گوزن زرد ایرانی به‌صورت محدود و با هزینه بسیار توسط ایران حفظ شده است. کشورهای منطقه بعضاً توجه کمتری به منابع زیستی دارند. این در حالی است که ما ضربه سنگینی از قاچاق گونه‌های زیستی می‌خوریم».
«حسن اکبری» در گردهمایی محیط زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم، آب و مقابله با گرد و غبار، با بیان اینکه منابع زیستی منطقه در حال فرسایش است، گفت: به دلیل عدم حمایت مراجع
بین المللی و همکاری برخی کشورها شاهد قاچاق گونه های زیستی هستیم. برخی گونه ها از طریق باغ وحش ها به کشورهای مجاور قاچاق می‌شوند، گرچه ایران در تلاش برای مقابله با این امر است، اما در برخی کشورهای منطقه که به‌شدت درگیر جنگ هستند به این مسأله توجهی نمی‌شود. وی با اشاره به بی‌توجهی کشورهای منطقه به تنوع زیستی اظهار کرد: در ادبیات مشترک کشورهای منطقه تقریباً می‌توان گفت «تنوع زیستی» جایگاهی ندارد، در حالی که این  بی‌توجهی خطر بزرگی برای پایداری سرزمین است، چون کشورهایی که دسترسی بیشتر و متنوع‌تر به منابع زیستی و منابع ژنتیکی داشته باشند، کشورهایی قدرتمند تر خواهند بود.
این مقام مسئول همچنین هشدار داد که اگر کشورهای منطقه خاورمیانه نتوانند از طریق سیاستگذاری درست از تنوع زیستی حفاظت کنند، در آینده شاهد از بین رفتن اکوسیستم و آسیب دیدن تمام کشورهای منطقه خواهیم بود.

فروش حیوانات در فضای مجازی
متأسفانه این روزها کار قاچاق حیات وحش، به فضای مجازی هم کشیده شده است، تنها کافی است سری به هشتک ها زده و ببینید که چه صفحات متنوع و رنگارنگی به خرید و فروش حیوانات مشغولند؛ حیوانات بی گناهی که در بدترین شرایط  نگهداری شده و حتی به زور از مادرشان جدا شده اند! وقتی تماس تلفنی با فروشندگان مجازی حیوانات برقرار می شود، تازه عمق فاجعه آشکارتر می شود؛ از هر رنگ و سایز و گونه ای که بخواهید
می توانید حیوان بخرید. از میمون و سنجاب تا پرندگان شکاری و زینتی کمیاب!  اما این تنها بخشی از جنایت وارده بر حیوانات است. اغلب قاچاقچیان با تحمیل بدترین شرایط بر تعدادی از گونه های حیوانی، آن ها را گرفتار کرده و با قیمتی گزاف به فروش رسانده و حتی به خارج از کشور قاچاق می کنند، به طور مثال برای گرفتن سنجاب های کمیاب، لانه های آن ها را آتش زده و حتی به قطع درختان متوسل می شوند؛ سنجاب های بخت برگشته هم در حین فرار، گرفتار دام قاچاقچیان می شوند. به این ترتیب قاچاقچیان برای رونق تجارت پرسودشان، هم گونه های حیوانی کشور را نابود می کنند و هم گونه های گیاهی را! این در حالی است که مطابق ماده (۲۵) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، هر کس بدون اخذ مجوز قانونی از سازمان حفاظت محیط زیست و رعایت نکردن سایر مراحل پیش‌بینی شده در قوانین و مقررات، به صدور حیوانات وحشی عادی، در معرض نابودی و کمیاب، انواع موجودات آبزی، پرندگان شکاری و غیرشکاری اعم از بومی یا مهاجر وحشی به طور زنده یا غیرزنده و نیز اجزای این حیوانات مبادرت کند یا در حین صدور و خارج کردن دستگیر شود، هر چند عمل او منجر به خروج موارد مذکور از کشور نشود به مجازات قاچاق کالای ممنوع محکوم می‌شود و تعیین مصادیق این حیوانات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/17/615663/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها