مدیرگروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران:

امریکا در حال زمان خریدن برای باز تعریف نظام تحریم هاست


 مدیرگروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران در ارتباط با مذاکرات برجام و سرنوشت آنها و نیز شیوه مواجهه امریکا با این موضوع، بیان داشت: هدف اصلی امریکا از مذاکرات برجام در زمان کنونی، این است که ایران را در یک سردرگمی راهبردی قرار دهد و همچنین برای خود زمان می‌خرد تا سلاح تحریم را اصلاح و بهتر کند.
محمد کاظمی در گفت‌و‌گو با بخش با خبرنگاران برنامه «بدون خط‌خوردگی» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر اینکه امریکا تا چه زمانی می‌تواند مذاکرات را کش دهد، گفت: عقلای امریکا از سال ۲۰۱۹ یعنی در اوج فشار حداکثری ترامپ به این نتیجه رسیدند که نظام تحریمی آنها دچار ایرادی شده است و باید آن را اصلاح کنند و به همین جهت فرایند اصلاح نظام تحریم را در اندیشکده‌های خاص شروع کردند. اخیراً وزارت خزانه‌داری امریکا، اصول کلی و جزئیات نظام تحریمی اصلاح شده را منتشر کرد.مدیرگروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران بیان کرد: برآورد این است که نظام تحریمی جدی امریکا برای اثر کردن هنوز به زمان نیاز دارد و این موضوع باتوجه به برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ میلادی در آبان‌ماه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
وی افزود: برآورد این است تا آن زمان ابزار تحریم برای کنش و اثرگذاری آماده نخواهد شد. شاید بتوان گفت در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی امریکایی‌ها از ابزار تحریم  استفاده کنند.کاظمی همچنین در خصوص موانع اصلی برای رسیدن به توافق وین نکاتی را مطرح کرد. وی با بیان اینکه امریکا از برجام به دنبال خریدن زمان است، درباره موانع دستیابی به توافق هسته‌ای گفت: اگر بخواهیم سطحی این موضوع را بررسی کنیم، می‌توان به زیاده‌خواهی امریکا و قانون کاستا اشاره کرد. اما بجز نگاه مصداقی و سطحی باید به موانع به‌صورت کلان و راهبردی نگاه کنیم که در پشت پرده قرار دارند.
او جنس تقابل امریکا با ایران را از جنس راهبردی و کلان دانست و اظهار کرد: طرح مباحث و بهانه‌های مختلف توسط امریکا، اهداف دیگر و بزرگ‌تری دارد. تنها ابزاری که امریکا برای تقابل با ایران در اختیار دارد، تقابل تحریم است و به این ابزار خیلی بلندمدت نگاه می‌کند و اصلاً نگاه کوتاه‌مدت به این مسأله ندارد.این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دو سال گذشته، سلاح تحریم امریکا در یک دوره افت اثرگذاری قرار دارد، بیان کرد: علی‌رغم اینکه تحریم‌های امریکا علیه ایران زیاد است، اما اثر نمی‌کند زیرا این ابزار در دوره افت اثرگذاری است. این مسأله به ماهیت خود تحریم باز می‌گردد. در حقیقت تحریم‌ها دوره‌های نوسانی از نظر اثرگذاری طی می‌کنند و در حال حاضر در دوره حضیض قرار دارد.
وی افزود: امریکا برای اینکه دوباره سلاح تحریم خودش را باز مهندسی و ایرادات آن را از بین ببرد، به زمان نیاز دارد. امریکا این زمان را با ادامه‌دار کردن مذاکرات می‌تواند به دست بیاورد زیرا اگر این مذاکرات وجود نداشته باشد، امریکا با یک افتضاح و آبروریزی حیثیتی مواجه می‌شود و بنابراین مذاکرات را ادامه‌دار می‌کند.کاظمی در مصاحبه خود، سازمان تروریستی نامیدن سپاه توسط امریکا را یکی از مصادیق توافق هسته‌ای دانست و اظهار کرد: این پافشاری امریکا فقط بهانه است تا مذاکرات کش‌دار شود و ایالات متحده زمان موردنیاز خود را به دست بیاورد تا مجدداً بتواند ابزار تحریم را کاربردی کند.مدیرگروه بین‌الملل شبکه کانون‌های تفکر ایران درباره تلاش برای صدور قطعنامه توسط شورای حکام در هفته آینده اشاره کرد: چند ساعت پیش امریکا و اتحادیه اروپا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را صادر کردند. معتقد هستم نشست حکام برگزار می‌شود اما قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نخواهد شد زیرا این جنجال‌های رسانه‌ای برای بازخوردگیری از داخل ایران است. وی افزود: ایران، امریکا و فضای مذاکرات در شرایطی نیست که وارد تقابلی از جنس قطعنامه شورای حکام و ارجاع به شورای امنیت شوند.
او با تأکید بر اینکه در کنار مسائل مختلف، باید جنگ روسیه و اوکراین را هم در نظر گرفت، اظهار کرد: امریکا در دوره‌ای قرار دارد که احساس می‌کند قدرت‌های بزرگ در مقابل آن از جمله چین برمی‌خیزند و سناریوهایی را پیش روی خودش تصور می‌کند.
کاظمی همچنین عنوان کرد: بهترین حالت برای امریکا این است که یک تحول و دگرگونی جدی در فضای جغرافیای سیاسی جهان ایجاد کند و مناسبات قدرت جدید به وجود بیاورد که در این مناسبات، حتی اگر امریکا ابرقدرت بلامنازع نباشد، حداقل یکی از ابر قدرت‌های جهان باشد. فکر می‌کنم جنگ اوکراین بهانه اولیه برای این کار است و احتمالاً تحولات بزرگ‌تر و عظیم‌تری در سمت چین و اروپا رخ دهد تا امریکایی‌ها مطابق آنچه طراحی کرده‌اند بتوانند در نظم نوینی که می‌خواهند شکل دهند، جایگاه محکم‌تری ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه امریکایی‌ها با استفاده از ابزار تحریم، یک ائتلاف تحریمی تشکیل داده‌اند، اظهار کرد: این ائتلاف متشکل از ۳۰ کشور است. این بدان معنا است که امریکا یک جبهه‌بندی و قطب‌بندی جدید در جهان شکل داده است و در این قطب‌بندی این مسأله اهمیت دارد که کشورهای مختلف بتوانند جانمایی صحیحی در نقشه سیاسی قدرت جدید ایجاد کنند. اگر مذاکرات برجام و وین را در قالب این تحولات نگاه کنیم، از نظر امریکایی‌ها این مذاکرات چیزی نیست جز اینکه ایران را در یک سردرگمی راهبردی نگه دارند که ایران نتواند در فضای جدیدی که در جهان ایجاد می‌شود، جای خود را به دست بیاورد.
وی درباره دلایل سردرگم شدن ایران به دلیل برجام تصریح کرد: در داخل کشور هنوز عده‌ای وجود دارند که  معتقدند تحریم‌ها ممکن است برداشته شود و بنابراین هیچ کنش خاصی ندارند زیرا انتظار دارند تحریم‌ها برداشته شود و همه چیز درست خواهد شد؛ در نتیجه به سمت کارهای کلان بلندمدت اساسی نخواهند رفت؛ بنابراین هدف اصلی امریکا از مذاکرات برجام در زمان کنونی این است که ایران در یک سردرگمی راهبردی بماند و از سوی دیگر برای خود زمان می‌خرد تا سلاح تحریم را اصلاح و بهتر کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/6/615701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها