سخنگوی قوه قضائیه از بازداشتی‌های پرونده متروپل خبر داد

بازداشت ۱۴ شهردار و مسئول حوزه نظام مهندسی


گروه سیاسی/ مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه، دیروز پس از گذشت دو هفته از حادثه متروپل در نشست خبری حاضر شد و در مورد پیگیری این پرونده که تاکنون به بازداشت ۱۴نفر از سوی دستگاه قضا انجامیده، توضیح داد. او گفت: دستگاه قضایی تا این مرحله ۱۴نفر از کسانی که در ماجرای متروپل احتمال قصور و تقصیر آنها وجود داشته، بازداشت کرده است. ستایشی با تأکید بر اینکه در بیان مطالب انصاف و عدالت را رعایت کنیم و هر تصمیمی هم نسبت به قاصران و مقصران حادثه متروپل گرفته شود به موجب قانون خواهد بود، از سمت بازداشت‌شدگان بدون ذکر نامشان، گفت: شهردار سابق، رئیس نظام مهندسی، مهندس ناظر پروژه، شهردار منطقه یک، سرپرست شهرداری منطقه یک، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل و سرپرست معاونت فنی و عمرانی و معاونت فنی شهرداری جزو کسانی بودند که به گفته ستایشی به موجب قرار تأمین کیفری بازداشت شدند.
از تکذیب آزادی نجفی تا بازگشت فریدون به زندان
آخرین وضعیت چهره‌های سرشناسی همچون محمدعلی نجفی، حسین فریدون، حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی که در حال حاضر دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، از دیگر موضوعاتی بود که سخنگوی دستگاه قضا در این نشست به آن پرداخت.
ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که در سال ۹۸ به اتهام قتل عمدی و نگهداری اسلحه غیرمجاز بر اساس شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به ۶سال‌ونیم حبس محکوم شد و درخواست آزادی مشروط داشت، گفت: پایان حبس وی ۱۰/ ۲ / ۱۴۰۳ است. اولیای‌دم متوفی نسبت به محکوم‌علیه رضایت دادند و وی در این مرحله با رعایت مقررات از ۱۵روز مرخصی استفاده کرده است. او اضافه کرد وکلای نجفی درخواستی برای پابند الکترونیکی و آزادی مشروط داشتند که با آن موافقت نشد و وی در حال گذراندن ایام حبس است.
ستایشی درخصوص برادر رئیس‌جمهور سابق هم با بیان اینکه ایام حبس حسین فریدون خاتمه پیدا نکرده و خبر پایان حبس وی تکذیب می‌شود، گفت: نیمی از جزای نقدی وی پرداخت نشده است. حسین فریدون مرخصی بود و در بازگشت به زندان چند روز غیبت کرد اما دوشنبه شب به زندان بازگشته است. ستایشی گفت که برای تأخیر در بازگشت مطابق مقررات برخورد خواهد شد.
سخنگوی دستگاه قضا در خصوص آخرین وضعیت بقایی و مشایی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در دولت‌های نهم و دهم هم گفت: آزادی حمید بقایی را تکذیب می‌کنم. کمیسیون پزشکی نسبت به اینکه وی بیماری دارد نظر داده و براساس تصمیم قضایی و قانونی باید خارج از زندان باشد. اسفندیار رحیم‌مشایی هم به دلیل فوت والده‌ و بیماری مرخصی گرفته است اما کمیسیون پزشکی توان مشایی برای تحمل حبس را تأیید کرده و او باید به زندان برگردد.
به گزارش میزان، ستایشی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به این سؤال که آیا مسئولان دولت فعلی و قبلی اموال خود را در سامانه اعلام اموال مسئولان اعلام کرده‌اند یا خیر، گفت: اعضای دولت قبل و فعلی نسبت به اعلام اموال و دارایی خود اقدام کرده‌اند. او اضافه کرد: براساس آخرین آمار ۸۰درصد این قانون در قوه قضائیه اجرایی شده و اکثر قضات ما در اعلام صورت دارایی در سامانه مشارکت داشته‌اند، اما در سایر وزارتخانه‌ها و نهادها این مشارکت خیلی کمتر بوده است. معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در این ارتباط پیگیری‌های خوبی داشته‌اند.
تشکیل بیش از ۴۷ هزار و ۲۰۰ فقره پرونده در حوزه گرانفروشی
ستایشی در ادامه گفت: در حوزه گرانفروشی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا روز گذشته، بیش از ۴۷هزار و ۲۰۰فقره پرونده بوده که از این میزان ۴۲هزار فقره مختومه شده است و بیش از ۸میلیارد محکومیت برای متخلفین به‌دنبال داشته است. بیش از ۱۱هزار فقره پرونده در ارتباط با کم‌فروشی وارد شده که بیش از ۱۰هزار فقره پرونده مختومه شده و بیش از ۱۳هزار میلیارد ریال محکومیت به‌دنبال داشته است. او اضافه کرد: در ارتباط با احتکار، بیش از هزار و هشتصد فقره پرونده وارد شده است. هزار و ۳۶۵فقره پرونده مختومه شده است و از این میزان هم رقم هزار و ۶۹۷میلیارد و ۳۷۳میلیون و ۲۳هزار و ۲۲۵ریال کسانی که مرتکب احتکار شدند محکومیت حاصل کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7926/2/615707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها