«ایران» گزارش می دهد

واردات 3/3 میلیارد دلاری ذرت در سال 1400


امین محمودی
تأمین نهاده‌های دامی و تزریق این نهاده‌ها به بازار این روزها به یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است به طوری که این وزارتخانه با این اقدامات به دنبال ثبات در بازار گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ و لبنیات است. دولت سیزدهم علاوه بر تأمین نهاده‌های دامی و تسهیلات حمایتی فراوان برای دامداران و مرغداران، توزیع نهاده‌های دامی از طریق سایت بازارگاه برای همه دامداران و توزیع دامدار کارت برای تأمین نهاده‌های دامی روستاییان و عشایر را در دستور کار قرار داد است.
در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین نهاده‌های دامی مورد نیاز اکثر دامداران ذرت است، این محصول در حال حاضر در سامانه بازارگاه به قیمت 12 هزار و 100 تومان به ازای هر کیلو گرم به فروش می‌رسد، دولت سیزدهم نیز طی 10 ماه اخیر میزان واردات آن را افزایش داده است و مقادیر زیادی از این محصول در سال‌جاری یا به کشور وارد شده یا بارگیری و در گمرکات منتظر ترخیص است تا دامداران مشکلی برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود نداشته باشند. میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد 85 درصدی به لحاظ ارزشی روبه‌رو بوده است به طوری که ایران در سال 1392 حدود یک میلیارد و 820 میلیون دلار صرف واردات ذرت برای تأمین نهاده دامی دامداران کرد که این میزان در سال گذشته به 3 میلیارد و 336 میلیون دلار رسید. از طرف دیگر میزان واردات ذرت در دولت سیزدهم با رشد 53 درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده است به طوری که ایران در سال 1392 حدود 6 میلیون و 354 هزار تن ذرت برای تأمین نهاده‌های دامی به کشور وارد کرد که این میزان در پایان سال گذشته به 9میلیون و 739 هزار تن رسیده است.
واردات بیش از 4 میلیون تن نهاده دامی به کشور از ابتدای سال
در سال گذشته تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام کشور خرید و تأمین ۳.۲ میلیون تن نهاده‌های دامی بود، ولی با این حال ۵.۹ میلیون تن حواله برای خرید نهاده‌های دامی صادر کرد تا دامداران با مشکل زیادی روبه‌رو نشوند.
اما در سال‌جاری آنطور که محسن سلامی، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام به «ایران» می‌گوید: واردات همه نهاده‌های دامی از جمله ذرت هیچ گاه متوقف نشده است به طوری که از ابتدای خرداد تاکنون نیم میلیون تن نهاده بارگیری و وارد کشور شده است لذا دامداران نگرانی از تأمین نهاده‌های دامی نداشته باشند. وی پیش از این گفته بود که شرکت پشتیبانی امور دام طی دو ماهه ابتدای سال ۳.۵ میلیون تن نهاده و ۷۵۰ هزار تن دانه سویا خریداری کرده است، به همین دلیل روزانه 40 هزار تن نهاده دامی وارد و در سراسر کشور توزیع می‌شود.
نهاده دامی هست، به شایعات فضای مجازی توجه نکنید
مجتبی عالی  نیز در این باره گفت: طی روزهای اخیر ۳۰ هزار تن ذرت با نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد کشور شده است. به گفته او، نهاده‌های دامی همچون کنجاله سویا، جو و ذرت مربوط به نهاده‌های خریداری شده فروردین و اردیبهشت است که با نرخ مصوب در سامانه بارگذاری می‌شود. عالی می‌گوید: طی روزهای اخیر ۹ هزارتن ذرت از بندر شمالی امیرآباد بارگیری شد و روزانه بارگیری کنجاله و جو از بنادر جنوبی انجام می‌شود و تمامی بارهایی که مرغداران و دامداران مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی طلبکار هستند، تا دو هفته آینده به دستشان می‌رسد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: در بنادر جنوبی عملیات ورود و ترخیص نهاده‌های ذرت وکنجاله سویا در حال انجام است و دامداران به شایعات فضای مجازی مبنی بر کمبود نهاده‌های دامی توجه نکنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7934/9/616769/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها