از امروز گاز ارسالی به عراق افزایش پیدا می کند

افزایش 43 درصدی صادرات گاز بدون برجام و FATF


گروه اقتصادی/ وزیر نفت چهارشنبه ۲۵ خردادماه در حساب کاربری خود در توئیتر، از وصول ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق خبر داد. جواد اوجی نوشت: «خوشبختانه با دیپلماسی فعال انرژی و پس از چندماه مذاکره، ساعاتی قبل ۱.۶ میلیارد دلار طلب معوق سال‌های گذشته بابت صادرات گاز به عراق وصول شد. از ابتدای سال نسبت به سال گذشته، حجم صادرات گاز کشور 43 درصد و وصول درآمدهای ارزی حاصل از آن ۹۰ درصد افزایش یافته است.»
به این ترتیب 1.6 میلیارد دلار طلب گازی معوق ایران از عراق بدون برجام و بدون FATF وصول شد؛ و از سوی دیگر، بدهی گازی دولت قبل به ترکمنستان که به قطع واردات گاز از این کشور منجر شده بود، پرداخت شد تا زمینه احیای توافق گازی ایران و ترکمنستان فراهم شود. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز در این باره نوشت: «‏از برکات منتظر تصمیم دیگران نماندن و دیپلماسی فعال انرژی: ‏کل دریافتی از صادرات گاز به عراق و ترکیه در سال ۹۹ مجموعاً یک میلیارد دلار بود. ‏با کار جهادی وزارت نفت دولت سیزدهم نه‌تنها درآمد صادرات گاز به عراق به‌روز وصول می‌شود، بلکه فقط در یک فقره بدهی قدیمی ۱.۶ میلیارد دلاری هم وصول شد.»
عراق، نیازمند گاز ایران
ایران در حال حاضر یک سوم گاز و برق مورد نیاز عراق را تأمین می‌کند و تأمین این سوخت نیازمند پرداخت مطالبات گازی ایران است. گاز ایران را هم بیشتر برای تأمین نیاز نیروگاه‌های برق خود در ماه‌های گرم تابستان می‌خواهد. به همین خاطر، اخیراً پارلمان عراق یک لایحه مالی اضطراری را برای پرداخت بدهی‌های خود به ایران تصویب کرد تا با ادامه روند واردات گاز مانع از تشدید قطعی برق در این کشور شود.
در روزهای اخیر خبرگزاری رسمی عراق به نقل از احمد موسی، سخنگوی وزارت برق عراق، نوشت: «دولت عراق از روز چهارشنبه عملاً پرداخت بدهی‌های عقب افتاده به ایران بابت واردات گاز در سال ۲۰۲۰ را آغاز کرده است. پرداخت بدهی گازی ایران از محل استقراض داخلی از بانک تجارت عراق و سپرده وزارت دارایی عراق در صندوق اعتباری فراهم شده است. عراق در حال حاضر به ۵۰ تا ۵۵ میلیون مترمکعب گاز در روز نیاز دارد و طرف ایرانی هم قول داده است که با آغاز عملیات بازپرداخت بدهی‌ها، میزان صادرات گاز را افزایش دهد. انتظار داریم گاز صادراتی ایران از روز شنبه افزایش یابد.»
به این ترتیب، مطابق توافق انجام شده، از امروز صادرات گاز ایران به عراق افزایش خواهد داشت. در این باره، وزیر نفت در گفت‌و‌گو با خبر ۱۴ سیما بیان کرد: «اعلام می‌کنیم در تأمین پایدار گاز شریک قابل اعتماد برای عراق هستیم و اجازه نمی‌دهیم مردم عراق دل‌نگران تأمین گاز باشند، ضمن اینکه صادرات گاز به عراق در برنامه‌های آتی افزایش می‌یابد.» اوجی همکاری وزرای برق و نفت عراق برای پرداخت این بدهی عراق به ایران را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: «در این ۱۱ ماه که صادرات گاز به عراق داشتیم، هر ماه پول آن را وصول کرده‌ایم.»
افزایش صادرات گاز ایران در دولت جدید
وزیر نفت می‌گوید، در سه ماهه امسال کل صادرات گاز ما به کشور‌های همسایه ۴۳ درصد رشد حجمی داشته است و در وصول مطالبات حاصل از صادرات گاز به کشور‌های همسایه نیز ۹۰ درصد رشد داشته‌ایم.
اوجی می‌گوید: «این وصول‌های ارزی حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و گاز کمک شایانی به مدیریت ارزی در داخل کشور و تأمین اقلام اساسی کرده و هم اکنون ایران هیچ‌گونه طلب گازی قدیمی از کشور عراق ندارد.» گفتنی است سال گذشته بیش از 17 میلیارد مترمکعب گاز صادر شده است.
احیای روابط گازی با ترکمنستان
علاوه‌ بر موضوع امضای قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک ایران در زمستان سال گذشته، اکنون به نظر می‌رسد، زمینه احیای قرارداد قدیمی واردات گاز از این کشور که در سال 1395 با بی‌تدبیری وزیر نفت وقت متوقف شد، فراهم شده است. بدهی ایران به ترکمنستان تا دی‌ماه 1395 به مرز ۲ میلیارد دلار رسید. انباشت بدهی ترکمن‌ها موجب گلایه و اعتراض آنها به دولت یازدهم شد، اما زنگنه وزیر نفت وقت به جای حل این مناقشه گازی، با کری‌خوانی‌های غیرمنطقی عنوان می‌کرد که اصلاً ایران نیازی به گاز ترکمنستان ندارد.
درحالی که برای اینکه مطابق اسناد بالادستی، ایران به هاب انرژی منطقه تبدیل شود، باید بتواند گاز مازاد کشورهای همسایه را که ترکمنستان و قطر در این موضع هستند، بخرد و به کشورهای متقاضی مانند ترکیه، عراق، حوزه خلیج فارس و سوریه صادر کند. لذا اینکه ما بتوانیم در حوزه انرژی تعاملات راهبردی با کشورهای منطقه بویژه همسایگان برقرار کنیم، مورد تأکید اسناد بالادستی است و به لحاظ تحلیلی هم آورده‌های قابل توجهی برای کشور در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی دارد. پرداخت بدهی ترکمنستان باب احیای قرارداد قدیمی را باز می‌کند و در این میان سوآپ گاز عمده مزیتی که برای کشور داشت، این بود که روابط ما با این کشور و همین‌طور جمهوری آذربایجان را بهبود داد و زمینه تعاملات آتی را فراهم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7934/14/616781/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها