برپایی سه نشست همزمان در اروپا با هدف کمک به اوکراین

نقشه راه برای عضویت کی یف در اتحادیه اروپا


فائزه سادات یوسفی/ روز چهارشنبه و پنجشنبه نشست موسوم به «گروه تماس دفاعی اوکراین» در مقر ناتو در بروکسل با حضور 50 نماینده از کشورهای مختلف برگزار شد که در آن کمک‌های امنیتی و نظامی بیشتر به اوکراین و وضعیت ناتو در این جنگ، مورد بررسی قرار گرفت. این نشست در حالی برگزار شد که همزمان سران شماری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در سفری به کی یف وعده دادند در آینده‌ای نزدیک عضو این اتحادیه خواهد شد. دیروز نیز کمیسیون اروپا از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت کرد و کی یف هم بلافاصله خواهان عضویت در این اتحادیه شد.
دلیل برپایی این نشست‌های همزمان را می‌توان با توجه به شرایط جنگی در اوکراین و تشدید حملات و تصرفات روسیه در شرق این کشور، اجماع‌سازی و تقویت اتحاد جناح غرب برای مقابله با روسیه برشمرد. مضاف بر آن، عدم صادرات غلات از اوکراین و قبضه شدن آن به دست نیروهای روسیه، به بحران غذا علاوه بر بحران انرژی در غرب نیز افزوده است. از سویی دیگر، زمزمه‌های عدم پایبندی به فرامین امریکا توسط کشورهایی که در اثر تحریم علیه روسیه، تحت فشار داخلی قرار گرفته و در حال خروج از خط تحریمی علیه آن هستند، هشداری برای واشنگتن است.
کمک های نظامی
به گزارش «آناتولی»، در همین ارتباط «لوید آستین»، وزیر دفاع و نماینده امریکا نیز بعد از نشست ناتو در بروکسل اعلام کرد که این کشور کمک یک میلیارد دلاری و تجهیزات پیشرفته‌تری همچون مهمات سیستم‌های موشک پرتاب چندگانه هدایت شونده، سیستم‌های دفاعی هارپون و هزاران سیستم ایمنی به اوکراین ارسال خواهد کرد. در ادامه نیز، ضمن اشاره به برهم خوردن نظم بین‌الملل در دوره کنونی، به تقویت حمایت از اوکراین در مقابل روسیه تأکید کرد و تلویحاً نگرانی خود را از نتایجی که نظام تک قطبی مطلوب خود را تهدید می‌کند به نمایش گذاشت.اکنون جبهه غرب به رهبری امریکا در نقطه تعیین کننده‌ای قرار گرفته که الزام به اتخاذ تدابیر برای برون رفت از آن به صورت فوری احساس می‌شود. بر همین اساس، استفاده از تجهیزات پیشرفته برای رویارویی با روسیه، شیوه جدیدی است که در بروکسل پی‌ریزی شد. ارسال تسلیحات جدید نشان می‌دهد که غرب در حال هدایت جنگ به سمت تشدید درگیری‌ها و بالابردن سطح عملیاتی آن است. چرا که پیشتر ارسال تجهیزات ساده و حتی مستعمل برای فرسایشی کردن جنگ جهت تضعیف روسیه و نهایتاً مغلوب کردن آن، مثمر ثمر نبوده است. این اقدامات برای این است که با وادار کردن روسیه به استفاده از تسلیحات پیشرفته‌تر، ادامه نقشه راه فرسایشی شدن جنگ را در سطح بالاتری حفظ کنند.
کمک های دیپلماتیک
 در نشست کمیسیون اروپا نیز که دیروز برگزار شد، نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد. این در حالی است که بررسی آن، مطابق قوانین اروپا ممکن است سال‌ها به طول بینجامد و نتیجه آن در هاله‌ای از ابهام است. بنابراین انتظار می‌رود این اقدام برای تأثیر روانی جهت تقویت و حفظ قوای جنگی در میان نظامیان اوکراین باشد. هرچند که پیش از برپایی این نشست، رهبران فرانسه، آلمان، ایتالیا و رومانی در سفری به کی یف و دیدارهایی که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین داشتند، خواهان تسریع درعضویت اوکراین در اتحادیه اروپا شدند. حمایت‌های بی‌دریغ «مکرون» در این دیدار در حالی بود که پیش از آن خبرها حاکی بود، روسیه صادرات گاز به فرانسه را قطع کرده است. در این میان، امریکا نیز سعی کرد با اعلام عدم دخالت در عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا، تقویت جبهه از سوی خود را از آسیب اعتمادزایی حفظ کرده و خود را از نتیجه احتمالی تبرئه کند. بویژه که بایدن در هفته گذشته طی اظهاراتی درمورد نادیده گرفتن هشدارهای واشنگتن توسط زلنسکی، سعی کرد از عدم حصول نتیجه مورد انتظار شانه خالی کرده و توپ را به زمین اوکراین بیندازد. زیرا به گفته تحلیلگران وزنه پیروزی در جنگ در بهترین شرایط متعادل است و حتی برخی نیز آن را به نفع روسیه می‌دانند.در نهایت آنچه مشخص است این است که امریکا می‌کوشد با فروزان نگه داشتن شعله جنگ در اوکراین، مذاکرات و راه حل‌های دیپلماتیک را به نقطه کور برساند و اوکراین را تا آخرین لحظات در مقابل روسیه نگه دارد. چرا که بیم آن می‌رود، نتایج آن با توجه به شرایط موجود، بدون هیچ دستاوردی به نفع روسیه تمام گردد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7934/4/616850/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها