کاهش 2/ 1 میلیون تومانی قیمت سکه


قیمت انواع سکه و طلا در هفته گذشته روند صعودی داشت و رکوردهای جدیدی در اوایل هفته ثبت کرد، اما با تصمیمات ارزی بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز، قیمت سکه با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی مواجه شد.
به گزارش ایرنا، بازار سکه و طلا هفته پرتلاطمی را پشت‌سر گذاشتند و قیمت‌ها در هفته چهارم خردادماه فرازوفرودهای قابل توجهی داشت.
در روز نخست هفته گذشته سکه تمام بهار آزادی ۱۴میلیون و ۹۴۰هزار تومان معامله می‌شد و با کمی رشد وارد کانال ۱۵میلیون تومان شد که تغییر قیمتی نسبت به روز کاری قبل از خود نداشت، اما فردای آن روز (یکشنبه) رکورد جدیدی ثبت کرد و وارد کانال ۱۶میلیون تومان شد، یعنی یک میلیون و ۳۶۰هزار تومان رشد قیمت در یک روز که این امر ناشی از رشد نرخ ارز در بازار غیررسمی
کشور بود.
با بروز تلاطم در بازار ارز، بانک مرکزی برای مدیریت شرایط بلافاصله وارد عمل شد و روز یکشنبه در جلسه با صرافان مصوبه‌ای را ابلاغ کرد. بر این اساس بانک مرکزی به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی خریداری و به متقاضیان ارز (بدون محدودیت) بفروشند.
پس از اجرای تصمیمات ارزی بانک مرکزی از روز دوشنبه، عرضه ارز افزایش و از تقاضا پیشی گرفت و قیمت دلار به‌عنوان شاخص بازار ارز با روند نزولی روز گذشته به کمتر از ۳۰هزار تومان در بازار رسید. به‌تبع آن قیمت انواع سکه و طلا نیز کاهش یافت و سکه روز دوشنبه به کانال ۱۵میلیون تومان عقب‌نشینی کرد و این روند نزولی تا آخرین روز هفته گذشته ادامه داشت.
«محمد کشتی‌آرای» نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا، درباره وضعیت بازار طلا در هفته گذشته با بیان اینکه روند صعودی قیمت طلا و سکه با دستورالعمل بانک مرکزی متوقف و با کاهش همراه شده است، گفت: از طرف دیگر قیمت اونس جهانی طی هفته گذشته کاهشی بود و این موضوع نیز توقف این روند را تشدید کرد.
وی افزود: نرخ دلار روز یکشنبه گذشته به بالاترین رقم خود یعنی ۳۳هزار و ۵۰۰تومان رسید و به همین دلیل سکه طرح جدید تا ۱۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز تا یک میلیون و ۵۱۰هزار تومان افزایش یافت.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: قیمت سکه طرح جدید با کاهش بیش از یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان مواجه شد و روز پنجشنبه به محدوده ۱۵میلیون و ۱۰۰هزار تومان رسید.
کشتی‌آرای با بیان اینکه رشد قیمت سکه در هفته گذشته ماندگار نبود، افزود: روز پنجشنبه بهای انس جهانی طلا هم ۱۸۳۲دلار بود که نسبت به اوایل هفته گذشته ۳۹دلار کاهش قیمت داشت.
وی با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز در میانه هفته گذشته باعث شد قیمت طلا و سکه سیر نزولی داشته باشد، گفت: سکه طرح قدیم ۵۰۰هزار تومان، سکه طرح جدید ۷۰۰هزار تومان، نیم‌سکه ۶۵۰هزار تومان و ربع‌سکه ۴۵۰هزار تومان کاهش قیمت داشت.
به گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، سکه‌های یک گرمی تغییر قیمت نداشت و  هر مثقال طلای آب‌شده ۲۸۰هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸عیار نیز ۸۵هزار تومان کاهش هفتگی داشت.
وی ادامه داد: اوایل هفته گذشته با توجه به افزایش نرخ ارز، حباب سکه تا یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان افزایش یافت و روز پنجشنبه به محدوده یک‌ میلیون تومان رسید. کشتی‌آرای پیش‌بینی کرد: با توجه به شرایط موجود و نوسانات و ثبات قیمت ارز، سطح قیمت‌ها تا دوشنبه جاری  در همین بازه قیمتی خواهد
ماند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7934/7/616855/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها