اظهارات شب گذشته پمپئو بار دیگر نشان داد تنها گفتمان «مقاومت» برای ایران بازدارندگی خواهد داشت

چرا با «قاتلان سردار سلیمانی» باید از «دهانه توپ» سخن گفت؟


گروه سیاسی/ وزیر خارجه سابق ایالات متحده شب گذشته با شبکه العربیه گفت‌وگو کرد. مایک پمپئو که از قاتلان سردار حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس شناخته می‌شود و نیروهای مقاومت وعده انتقام از وی و سایر همدستان او در این جنایت را داده‌اند، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی وابسته به عربستان سعودی سخنانی را در ارتباط با ایران و ماجرای ترور فرمانده سپاه قدس کشورمان انجام داد که نشان می‌دهد تنها راه مقابله و مواجهه درست ایران در ارتباط با تروریست‌های امریکایی از مسیر اقدام متقابل، واقع گرایانه و متناسب می‌گذرد.
 تصمیم ترامپ بود
وزیر خارجه سابق امریکا در این مصاحبه درباره ماجرای تصمیم این کشور برای ترور سردار سلیمانی و حمایت وی از طرح ترور گفت: «خیلی‌ها به ما می‌گفتند که اگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوید، جنگ روی می‌دهد، هشدارهای زیادی هم وجود داشت که اگر امریکا سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، جنگ روی خواهد داد. هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید، جنگی رخ خواهد داد. ما از بین اینها یک یا دو کار را انجام ندادیم. ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد.» پمپئو همچنین برای توجیه جنایت دولت امریکا مدعی شد: «ژنرال سلیمانی درحال طراحی برای کشتن 500 امریکایی دیگر بود؛ ما این فرصت را داشتیم که این طرح را خنثی کنیم و آن را انجام دادیم.» وزیر خارجه سابق امریکا اضافه کرد: «ما این فرصت را داشتیم تا یک حمله قریب‌الوقوع به منابع، منافع و نیروهای امریکایی را متوقف کنیم و رئیس جمهور تصمیم گرفت این کار را انجام دهد.»
وقتی اشاره‌ای به عین‌الاسد نشد‍
این سخنان پمپئو نشان می‌دهد او با این برآورد که اقدامات جنایتکارانه رژیم ترامپ با مجازات و هزینه روبه رو نخواهد بود دست به اقدامات مخرب در منطقه زده است. مثال وی از خروج بدون هزینه این کشور از برجام خود گویای آن است که مقامات دولت سابق ترامپ با عدم اقدام متقابل ایران و کاهش ندادن تعهدات برجامی از سوی دولت وقت، این انگاره ذهنی خود را تقویت کرده‌اند که اگر ایران در لایه سیاسی و اقتصادی مربوط به کارزار فشار حداکثری واکنشی نشان نداده، احتمالاً در ارتباط با لایه‌های نظامی و امنیتی آن نیز پاسخ ندهد. اما سیلی ایران به امریکایی‌ها در عین‌الاسد ترمز این تصور اشتباه را کشید و نشان داد ایران در راستای حفظ امنیت و منافع خود به هیچ وجه سر سازگاری با اقدامات مخرب امریکا را ندارد. از همین رو پمپئو به این اقدام ایران و ترس امریکا از نشان دادن واکنش به موشک باران عین الاسد اشاره نکرده است، اقدامی که همان زمان هم با سانسور وسیع دولت امریکا روبه‌رو شد و اجازه ورود رسانه‌ها و انتقال اخبار از این پایگاه نظامی امریکا را به هیچ عنوان نداد. دولت امریکا تهدید کرده بود که هر اقدام ایران با حمله به 52 نقطه کشورمان همراه خواهد بود اما دونالد ترامپ 20 ساعت پس از این حمله پشت تریبون آمد و با صدای لرزان در سخنانی که بریده بریده گفته شد از هرگونه سخن درخصوص پاسخ به ایران طفره رفت.
 پرونده انتقام؛ لازمه بازدارندگی
 اعلام سیاست انتقام از عاملان و آمران ترور سردار سلیمانی در بالاترین سطوح سیاسی و نظامی کشور و پافشاری بر آن با وجود گذشت زمان نیز کارآمدی سیاست فشار حداکثری را با سؤالات جدی روبه‌رو کرد. ترس و وحشت پمپئو در جریان دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و سخنان رئیس جمهور در همان زمان نیز این واقعیت را بیش از پیش آشکار ساخت. این سخنان آیت‌الله رئیسی که «اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پمپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد در یک دادگاه عادلانه به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد و به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها المراد، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان امریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد» باعث شد تا پمپئو هراسان در تلویزیون حاضر شده و خواهان محافظت بیشتر از خود و دونالد ترامپ شود.  وی در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفته بود: «این را دیدم که رئیس‌ جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس ‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند، واقعاً و عمیقاً بی سابقه است و تیم رهبری سیاسی (جو بایدن) واقعاً (برای حفاظت از ترامپ و من) مسئولیت دارد.» همه این موارد نشان می‌دهد ایران باید با پیگیری و به نتیجه رساندن «پرونده انتقام» نه تنها قاتلان را «قصاص» کند که «بازدارندگی» خود را تکمیل نماید.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7934/5/616868/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها