کشاورزان در برداشت میوه‌های رسیده تعجیل کنند

باغ‌های مازندران در معرض تهدید مگس مدیترانه‌ای


ساری- افزایش شمار میهمان ناخوانده «مگس مدیترانه‌‌‌ای» و ردیابی آن در باغ‌ها و مناطق مختلف، زنگ خطر را برای باغداران استان مازندران به صدا درآورد.
مگس مدیترانه‌ای هرساله خسارت‌های زیادی به باغ‌ها و مزارع استان مازندران وارد می‌کند و شمار آن طی روزهای گذشته در باغ‌های استان رو به افزایش گزارش شده است.
آفت ناخوانده مگس مدیترانه‌ای میزبان‌های مختلفی دارد و باغ‌های هلو، شلیل، مرکبات و غیره را هدف قرار می‌دهد و کارشناسان توصیه می‌کنند که میوه‌های مانده روی درختان سریع‌تر برداشت شود.
به گزارش مهر، عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به برپایی ۲۵۰ ایستگاه پیش‌آگاهی برای رصد مگس مدیترانه‌ای اظهار داشت: در باغ‌های استان از غرب تا شرق تله‌های پیش‌آگاهی و مهار مگس نصب شده تا خسارت کمتری به این عرصه‌ها وارد شود. وی با اظهار اینکه حضور آفت بیشتر در باغ‌های مرکزی استان و نواحی که باغ‌های شلیل و هلو به‌صورت مختلط با باغ‌های مرکبات وجود دارد، مشاهده می‌شود، افزود: در حال حاضر شرایط اقلیمی برای ظهور و رشد آفت مساعد است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران دمای بالا و رطوبت بالا را برای میزبانی آفت مناسب دانست و گفت: علاوه‌بر این میزبان‌های متعددی در باغ‌ها و خانه‌سراها وجود دارد که می‌تواند زنگ خطری برای همه باغداران باشد. زاغی خواستار رعایت اصول فنی از سوی باغداران شد و گفت: یکی از راهکارهای مهم، برداشت تمامی میوه‌های رسیده از جمله سیاه ریشه، انجیر، زردآلو، شلیل و نارنج باقی‌مانده از سال قبل است تا پل ارتباطی آفت قطع شود. احسان عباسپور سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران هم با تأکید بر اینکه برای مدیریت و پیشگیری از خسارت آفت، رصد و برپایی ایستگاه‌های پیش‌آگاهی ضروری به نظر می‌رسد از دستگاه‌های اداری، دهیاران، بهره‌برداران و غیره خواست تا در این زمینه اطلاع‌رسانی مناسبی انجام دهند. وی با اشاره به اینکه شکار مگس در تله‌های فرمونی ایستگاه‌های پیش‌آگاهی در نواحی مرکزی استان افزایش یافته است، افزود: وجود میزبان‌هایی نظیر شلیل، هلو، ازگیل، آلوچه و غیره سبب گسترش کانون‌های آلوده شده است. عباسپور با اظهار اینکه در باغ‌های سیاه ریشه پایش مستمر ایستگاه‌های پیش‌آگاهی صورت می‌گیرد، از باغداران خواست نسبت به برداشت کامل میوه‌های رسیده و حذف میزبان‌ها اقدام کنند. وی رعایت بهداشت کف باغ و حذف علف‌های هرز و جمع‌آوری هرگونه میوه ریخته شده و دفن آن را برای کنترل و مهار آفت ضروری دانست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/16/620275/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها