حذف پاکدامن و حسرت ایران برای مدال انفرادی در مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان

نوبت دوئل تیمی رسید


مهری رنجبر/ رقابت‌های انفرادی شمشیربازی سابر مردان جهان، بعد از حذف علی پاکدامن با حسرت مدال برای ایران تمام شد. تیم ملی سابر مردان با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و نیما زاهدیان در مسابقات قهرمانی جهان مصر حاضر شد که محمد رهبری و محمد فتوحی با شکست در جدول 64 نفره حذف شدند. علی پاکدامن کاپیتان تیم ملی شمشیربازی سابر با درخشش در جدول اصلی، امید اول ایران برای مدال انفرادی قهرمانی جهان بود. او در مرحله یک سی و دوم  15 بر 11 حریف اسپانیایی‌اش را برد. کاپیتان پاکدامن در مرحله یک شانزدهم برابر آرتیم سرکیسیان قزاق قرار گرفت، همان شمشیربازی که پاکدامن را در قهرمانی آسیا شکست داد. ملی‌پوش سابر ایران با شکست او و با نتیجه 15 بر 14 انتقام باخت قبلی را گرفت و به مرحله یک هشتم رسید؛ مرحله‌ای که با حریف فرانسوی دوئل کرد و با پیروزی 15 بر 7 فاصله‌اش با مدال جهانی یک قدم بود. اما انگار روز، روز کاپیتان نبود که با نتیجه 12 بر 15 به حریف گرجستانی باخت و در حسرت مدال قهرمانی جهان ماند. آرزویی که برایش به رغم مصدومیت‌هایش جدی تمرین کرده بود.
امین قربانی سرمربی تیم ملی شمشیربازی سابر، ناکامی پاکدامن را بدشانسی می‌داند. او به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «علی هر لحظه بوی مدال می‌دهد، در این دوره قهرمانی جهان حقش مدال بود، برای او خیلی سخت است در یک قدمی مدال را از دست داد. اگر این بازی را برنده می‌شد، مدال دستش بود. شرایط سخت و ناراحت‌کننده‌ای بود و فشار زیادی به علی و ما آمد، حتی بقیه شمشیربازان ایرانی که بازی را تماشا می‌کردند و مدام در حال تشویق علی بودند.»
ظاهرا عملکرد شمشیربازان در مسابقه انفرادی، سرمربی را راضی نکرده: «من تنها از عملکرد کاپیتان تیم در قسمت انفرادی راضی‌ام. علی در یک قدمی مدال جهانی ناکام ماند. با اینکه خیلی خوب بازی کرد و از جان مایه گذاشت، و حتی قرعه‌اش، قرعه خیلی سختی بود. علی به ترتیب شمشیربازان اسپانیایی، قزاق و فرانسوی را برد و در یک‌چهارم نهایی با اختلاف کم مقابل حریف گرجستانی باخت. بقیه بچه‌ها هم وضعیت‌شان مشخص بود و ما سعی کردیم بعد از رقابت‌های انفرادی ملی‌پوشان را با ریکاوری ذهنی برای رقابت‌های تیمی آماده کنیم. دختران هم عملکرد قابل قبولی داشتند، از ترکیب سه‌نفره تیم زنان هم سازنچیان به جدول مقدماتی نرسید و فائزه رفیعی به جدول 64 تایی رسید و پریماه برزگر هم به جدول 96 تایی رسید. آنها طبق شرایط‌شان در مجموع کارنامه خوبی داشتند.»
تیم قربانی امروز در قسمت تیمی با مدعیان دنیا برای مدال، دوئل سختی دارد: «ما شرایط آسانی نداریم و در قهرمانی جهان شک نکنید هیچ تیمی دست و پا بسته نیست. احتمالاً قرعه ما رومانی یا مجارستان باشد. شمشیرباز رومانی که در مسابقه انفرادی محمد رهبری را برد، مدال برنز گرفت. می‌دانیم که کار ما اصلاً راحت نیست. نه ما که هیچ تیمی کار راحتی در مسابقه تیمی ندارد.»

بازتاب
سقوط کاپیتان پاکدامن در رنکینگ جهانی
​​​​​​​علی پاکدامن در رنکینگ جدید فدراسیون جهانی شمشیربازی با چهار پله سقوط چهاردهم جدول رده‌بندی شد. با پایان رقابت‌های انفرادی مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان اسلحه سابر، فدراسیون جهانی رنکینگ را به روز کرد که علی پاکدامن و محمد رهبری سقوط داشتند و محمد فتوحی و نیما زاهدی صعود. علی پاکدامن که قبلاً نفر دوازدهم رنکینگ جهانی بود با باخت به حریف گرجستانی‌اش با 4 پله سقوط نفر چهاردهم شد و محمد رهبری هم با 30 پله سقوط، جایگاهی بهتر از 56 نگرفت. اما در مقابل محمد فتوحی و نیما زاهدی به ترتیب 6 و 4 پله صعود کردند. فتوحی از رتبه 56 به 48 رسید و نیما زاهدی از 56 به 48. فرزاد باهر هم نفر 255 دنیاست و مجتبی عابدینی هم دیگر رنکینگ ندارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/21/620298/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها