اخبار


خشکسالی نرخ اشتغال را در بخش کشاورزی کاهش داد

بررسی‌ها نشان می‌دهد در فصل بهار 1401، با وجود افزایش سطح اشتغال در بخش خدمات، به‌ دلیل خشکسالی 467 هزار نفر از سطح اشتغال در بخش کشاورزی کاسته شده و این مهم‌ترین عامل در رشد 0.4 درصدی نرخ بیکاری در این فصل بوده است.
نرخ بیکاری در فصل بهار طبق گزارش مرکز آمار ایران به 9.2 درصد رسیده است که نسبت به بهار سال گذشته 0.4 درصد افزایش نشان می‌دهد. اما این افزایش نرخ به چه دلیل بوده است؟
جزئیات سطح اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی نشان می‌دهد بهار سال 1400 میزان اشتغال در حدود 4 میلیون و 249 هزار و 754 نفر بوده اما این رقم در فصل بهار امسال به 3 میلیون و 782 هزار و 500 نفر کاهش یافته است.
این میزان کاهش سطح اشتغال در بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی و کاهش تولید محصولات کشاورزی و نیروی کار مورد نیاز برای برداشت محصول در فصل بهار بوده است. درواقع این کاهش 467 هزار نفری اشتغال در بخش کشاورزی نه به‌دلیل سیاست‌های اقتصادی بلکه به‌خاطر خشکسالی رخ داده است.
در همین راستا میزان اشتغال در بخش خدمات از 11 میلیون و 552 هزار و 397 نفر در بهار سال گذشته به 12 میلیون و 78 هزار و 190 نفر افزایش یافته است.
با توجه به میزان اشتغال ناقص و حجم اشتغال 7 میلیون و 711 هزار و 680 نفری در بخش صنعت، مجموع نیروی کار شاغل در بهار 1401 بالغ بر 25 میلیون و 854 هزار و 691 نفر بوده و میزان نیروی کار شاغل در بهار 1400 معادل 25 میلیون و 985 هزار و 958 نفر بوده است.
در صورتی که بخش کشاورزی را از سطح اشتغال در بهار 1400 و بهار 1401 حذف کنیم، میزان اشتغال در فصل بهار امسال 335 هزار نفر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود و این نشان می‌دهد آنچه که موجب رشد 0.4 درصدی نرخ بیکاری در فصل بهار 1401 شده، خشکسالی در بخش کشاورزی بوده است.



رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور
مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت بدون کنکور پذیرش می‌شوند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تصویب پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت برای ادامه تحصیل در یک مقطع بالاترخبر داد.
غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت برای ادامه تحصیل در یک مقطع بالاتر بر اساس مصوبات پنجمین جلسه شورای عالی آموزش، تربیت فنی و مهارتی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، غلامحسین حسینی نیا، پیرو گزارش ارائه شده در خصوص مسابقات ملی و جهانی مهارت توسط سازمان در پنجمین جلسه شورای عالی آموزش، تربیت فنی و مهارتی، بیان داشت: در این جلسه مقرر شد سازمان برنامه و بودجه نسبت به تأمین اعتبارات لازم برای برگزاری مسابقات ملی مهارت و حضور تیم مهارتی کشورمان در مسابقات بین‌المللی مهارت از محل سرجمع اعتبارات آموزش‌های مهارتی  اقدام کند و همچنین در اجرای مصوبه هیأت محترم وزیران، وزارتخانه‌های نیرو، صمت، ارتباطات و فناوری اطلاعات و راه و شهرسازی موظف‌اند در امور اداری، اجرایی و مالی مسابقات ملی و جهانی مهارت با این سازمان مشارکت و هزینه‌های مربوط را در حوزه مأموریت و مسئولیت خود تأمین کنند.
وی اظهار داشت: از آنجا که ماهیت مسابقات ملی مهارت یک رویداد شناسایی نخبگان است، بنیاد ملی نخبگان موظف به همکاری در اجرای روند مسابقات با سازمان است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، همچنین از پذیرش بدون کنکور مدال‌آوران مسابقات ملی و جهانی مهارت برای ادامه تحصیل در یک مقطع بالاتر، در رشته‌های مرتبط با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و افزود: در این زمینه مقرر شد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدامات لازم را به عمل آورد.


یک فعال حوزه کار
توسعه صنایع دریایی موجب اشتغالزایی می‌شود

یک فعال حوزه کار بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت دریایی تأکید کرد و توسعه صنایع دریایی را موجب اشتغالزایی، ‌کاهش وابستگی به نفت و رونق صادرات غیرنفتی دانست.
ناصر چمنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اشتغالزایی صنعت دریایی و توسعه اقتصاد دریا در بسیاری از کشورها اظهار کرد: در حال حاضر برخی کشورها از ظرفیت دریا و سواحل اطراف خود بهره‌برداری می‌کنند و ژاپن از جمله کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد دریاست که به‌طور کامل در آب احاطه شده و توانسته از این طریق بنادر، حمل‌ونقل و صنایع دریایی خود را رونق بدهد و اشتغالزایی کند.
وی افزود: کشورهایی مثل ترکیه که هم مرز با چند دریا هستند نیز از این ظرفیت برای رشد و توسعه اقتصاد خود استفاده کرده‌اند، چراکه این مسأله نقش حیاتی در اقتصاد این کشورها دارد، بنابراین باید زیرساخت‌های لازم برای توسعه صنایع دریایی در کشور فراهم  شود و از این طریق صادرات غیرنفتی را فعال‌تر کنیم.
این فعال حوزه کار ادامه داد: هم اکنون در کشورهایی که به اقتصاد دریا روی آورده‌اند، دولت ها با در اختیار گذاشتن کشتی‌های مدرن یا اختصاص وام‌های ارزان و کم بهره، صنعت دریایی را ارتقا داده‌اند و از طریق صید ماهیان و آبزیان، ساخت کشتی و حمل بار افراد بسیاری مشغول به کار شده‌اند.
چمنی خاطرنشان کرد: متأسفانه ما همچنان به سبک ۴۰ سال قبل با لنج‌های قدیمی ماهیگیری می‌کنیم، در حالی که ساخت کشتی، حمل بار، آبزی‌پروری، صید و صیادی، فرآوری و بسته‌بندی آبزیان و صادرات آن یک چرخه ارزشمند به شمار می‌رود، لذا تأکید ما بر توسعه اقتصاد دریاست و باید از این پتانسیل و مزیت بزرگ برای رشد صادرات غیرنفتی و رونق تولید و اشتغال بیش از گذشته استفاده کنیم.
به گفته وی، برخلاف کشورهای همسایه سهم اندکی در اقتصاد دریا و استفاده از منابع طبیعی مشترک داریم، در حالی که ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی به‌دنبال دارد.
این فعال حوزه کار در پایان سرمایه‌گذاری در صنایع دریایی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با هزینه کمتر می‌توانیم سرمایه‌گذاری بیشتری در حوزه اقتصاد دریا داشته باشیم و وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/13/620316/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها