محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس در گفت‌وگو با «ایران»:

مواظب باشیم حواشی به تیم ملی ضربه نزند


محمدمحمدی سدهی/ تیم ملی فوتبال در برهه حساسی قرار دارد؛ تیمی که 123 روز دیگر اولین دیدار خود را در جام جهانی قطر برگزار خواهد کرد و در این شرایط همچنان با حواشی زیادی روبه‌رو است. گرچه فاصله اخراج تا ابقای دراگان اسکوچیچ از سرمربیگری تنها 6 روز بود اما نگرانی‌ها بابت شرایطی که تیم ملی با آن دست و پنجه نرم می‌‌کند همچنان پابرجاست. بخصوص که انتخابات ریاست فدراسیون در پیش است و از سویی برنامه تیم ملی در فیفادی حساس و مهم شهریور، هنوز قطعی و کامل نشده است.
محمدمهدی فروردین، رئیس فراکسیون ورزش مجلس درخصوص شرایط کلی فوتبال‌مان به خبرنگار «ایران» گفت: «تیم ملی از نظر بازیکن کاملاً غنی است و مشکلات دوره‌های گذشته را ندارد. در حال حاضر بازیکنان خوب و لژیونر زیادی در تیم ملی داریم که هرکدام از آنها در تیم‌های خود جزو بهترین‌ها هستند و حتی در سطح اول فوتبال جهان شناخته شده هستند. البته فوتبال ما در سایر بخش‌ها که بسیار هم مهم هستند با کمبودهایی مواجه است. کمبودهایی ساختاری که چندین سال طول می‌‌کشد تا برطرف شود.» او با اشاره به رفت و برگشت اسکوچیچ به تیم ملی و شکل‌گیری حواشی، افزود: «متأسفانه ما هیچ گونه استعدادیابی برای پرورش مربیان انجام نداده‌ایم و معتقدیم اگر اسکوچیچ یا هر مربی خارجی دیگری نباشد تیم ملی با مشکل روبه‌رو خواهد شد و این برای فوتبال ایران با این همه استعداد خیلی بد است. در حال حاضر در لیگ برتر چند مربی خوب و جوان داریم که هدایت تیم‌های بزرگی را برعهده دارند و با این تیم‌ها به موفقیت‌هایی هم رسیده‌اند. البته این مربیان با تلاش خودشان به این جایگاه رسیده‌اند و فدراسیون هیچ کاری برای آنها انجام نداده است.»
رئیس فراکسیون ورزش مجلس تأکید کرد: «در صورتی که اگر در بخش مربیگری به صورت ساختاری به پرورش مربیان می‌‌پرداختیم، کمیته فنی فدراسیون فوتبال می‌‌توانست از میان 10 گزینه یک مربی را برای تیم ملی انتخاب کند تا تیم ملی با مربی ایرانی در جام جهانی حاضر شود و دیگر به این موضوع فکر نمی‌کردیم که مثلاً اگر اسکوچیچ یا فلان مربی نباشد تیم ملی در جام جهانی دچار مشکل خواهد شد.» فروردین صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: «البته این کمبود و خلأ تنها مختص مربیگری نیست و علاوه بر این  در این سال‌ها در بخش مدیریت هم اقدامات لازم انجام نشده و در واقع از نظر مدیریتی هم با مشکل مواجه هستیم. در بخش مدیریت می‌‌بینیم که مدیران یا علم فوتبالی یا سواد کافی برای حضور در پست‌های مهم ندارند که این موضوع هم یک ضعف اساسی محسوب می‌‌شود. باید به سمت علمی کردن فوتبال برویم تا در آینده مشکلات این چنینی نداشته باشیم.»
این عضو مجلس شورای اسلامی افزود: «جام جهانی در کشوری برگزار می‌‌شود که نزدیک به ایران است و علاوه بر این از نظر سیاسی و ورزشی رابطه خوبی با کشور ما دارد. در صورتی که اگر فدراسیون فوتبال مدیر خوب و کاربلدی داشت می‌‌توانست از این موضوع بهره ببرد و درآمدزایی کند. فوتبال در جهان درآمدزا است و در صورتی که مدیران ما با درآمدزایی آشنا باشند می‌‌توانند مانع از مشکلاتی شوند که هم اکنون فدراسیون فوتبال دارد. فدراسیون فوتبال باید به سمت درآمدزایی برود تا بتواند روی بودجه‌های پایدار حساب کند و دائماً در فکر کمک‌های مجلس و دولت نباشد.» او بیان کرد: «تیم ملی فوتبال برای مردم اهمیت زیادی دارد و موضوعی که برای مردم مهم باشد برای مجلس هم مهم خواهد بود، به این دلیل مجلس نگاه ویژه‌ای به تیم ملی دارد. تیم ملی در آستانه جام جهانی است و حاشیه‌ها باعث می‌‌شود تا تیم ملی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد. متأسفانه در حال حاضر تیم ملی با حواشی زیادی دست و پنجه نرم می‌‌کند که اصلاً خوب نیست. تیم ملی در این شرایط حساس باید از حواشی دوری کند و این وظیفه مدیران فدراسیون است که مانع مواجه شدن تیم ملی با حاشیه‌ها شوند.»
رئیس فراکسیون ورزش مجلس تصریح کرد: «فدراسیون فوتبال بعد از عزل عزیزی خادم هنوز از نظر مدیریتی به ثبات نرسیده و هر روز دستخوش تغییرات جدیدی است. حقیقتاً در این شرایط نمی‌توان از فدراسیون انتظار داشت که بتواند حواشی را جمع کند. این درست که تیم ملی با کمبودهایی مواجه است اما با وجود این انتظار داریم کشتی فوتبال به گل ننشیند و به حرکت درآید. باید ریل‌گذاری خوبی برای فوتبال ملی داشته باشیم تا تیم ملی در این مسیر حرکت کند، اگر این اتفاق نیفتد تیم ملی نمی‌تواند در هیچ برهه‌ای نتیجه بگیرد.» این نماینده مجلس اظهار کرد: «ما باید از جام جهانی بهره ببریم و با بازیکنان خوبی که در اختیار داریم می‌‌توانیم عصر جدیدی را آغاز کنیم. تیم ملی در صورتی که فرصت‌سوزی نکند، می‌‌تواند در جام جهانی برای اولین بار به مرحله بعدی مسابقات صعود کند و اکثر کارشناسان فوتبال بر این باور هستند که جام جهانی قطر فرصت خوبی برای کسب نتیجه تاریخی است. البته برای رسیدن به این مهم باید حواشی را دور بیندازیم و مواظب باشیم حواشی به تیم ملی ضربه نزند.» 
فروردین در خصوص تلاش‌های دولت و مجلس برای کمک به فوتبال ملی گفت: «مجلس تمام تلاش خود را می‌‌کند که تیم ملی دغدغه مالی نداشته باشد. البته شرایط هزینه‌ای بسیار بالاست و به هیچ وجه با سال‌های گذشته قابل قیاس نیست. در حال حاضر تیم ملی با هزینه‌هایی همچون برگزاری اردوهای تدارکاتی و بازی‌های دوستانه مواجه است که باید این هزینه‌ها تأمین شود تا تیم ملی بتواند بدون دغدغه خود را برای جام جهانی آماده کند. در این شرایط کمک‌های مجلس و دولت می‌‌تواند بخشی از مشکلات تیم ملی را برطرف کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/20/620364/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها