شب گذشته برگزار شد

هفتمین اجلاس سران آستانه با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه


گروه سیاسی/ آیت‌الله رئیسی شامگاه سه‌شنبه از ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهور روسیه و ترکیه که به منظورشرکت درهفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه به تهران سفر کرده‌ بودند، در محل سالن اجلاس سران استقبال کرد‌. رئیس جمهور پیش ازآغازرسمی اجلاس با همتایان‌ روس و ترک عکس یادگاری گرفت‌. رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه پس از سخنرانی و رایزنی دراین اجلاس، درنشستی مطبوعاتی نتایج گفت وگوهای خود را تشریح کردند.
آیت‌الله رئیسی:امریکا باید هرچه سریعتر از کل منطقه خارج شود
آیت‌الله رئیسی در سخنرانی خود با قدردانی از حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در این اجلاس، اظهار کرد: مایلم در ابتدا بر حفظ مواضع خود درباره سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور و رسیدن به راه‌حل سیاسی و بدون مداخله خارجی تأکید کنم. امروز با گذشت حدود 11 سال از آغاز بحران سوریه، ایران همچنان معتقد است تنها راه‌حل بحران، سیاسی است و اقدام نظامی نه تنها راهگشا نیست، بلکه به وخامت اوضاع منجر می‌شود.
تجلیل از شهید سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم
به گزارش ایسنا، وی افزود: ما از گذشته به عنوان کشو‌رهای ضامن روند آستانه از راه‌حل سیاسی در چهارچوب توافقات انجام شده از جمله برگزاری مذاکرات قانون اساسی سوریه حمایت می‌کردیم و برعزم خود برای مبارزه با تروریسم در اشکال مختلف آن و از جمله آنچه در سوریه رخ داده، تأکید داریم. رئیس جمهور با تأکید بر اینکه همچنان بر این باوریم که عزم کشورهای آستانه در پیش‌بردن توافقات گذشته، وجود دارد، یادآور شد: این روزها در شرایطی با افتخار از مبارزه با تروریسم سخن می‌گوییم که فداکاری‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته و لازم می‌دانم از تمامی شهدای مبارزه با تروریسم و در رأس آنان شهید سپهبد قاسم سلیمانی یاد و تجلیل کنم.
تحریم ملت‌ها ناقض حقوق بین‌الملل است
آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: هم اکنون در حالی اجلاس سران کشورهای روند آستانه را برگزار می‌کنیم که تحریم‌های یکجانبه به ویژه توسط امریکا فشار مضاعفی را بر مردم سوریه وارد آورده و امکان زندگی عادی را از آنان سلب کرده است. وی افزود: بر همگان مسجل شده، طرف‌هایی که موفق نشدند با ناامن کردن و بی‌ثباتی در سوریه به اهداف سیاسی خود برسند، اکنون با روش‌های دیگر و با سیاست تحریم و فشار به دنبال برآورده کردن مطامع نامشروع خود هستند. رئیسی با یادآوری اینکه تحریم‌های یکجانبه و تروریسم اقتصادی، ناقض حقوق بین‌الملل و حاکمیت کشورهاست، اظهار کرد: ایران ضمن محکوم کردن هرگونه تحریم علیه ملت‌ها خصوصاً ملت سوریه، اعلام می‌کند که به حمایت از مردم و دولت سوریه با قدرت بیشتری ادامه خواهد داد.
از نگرانی کشورهای همسایه سوریه بخوبی آگاهیم
رئیس جمهور مسأله آوارگان داخلی و پناهجویان سوریه را موضوعی مهم دانست و افزود: کشورهای منطقه و جامعه بین‌المللی باید به بازگشت آوارگان به خانه خود کمک کنند. ما بخوبی از مشکلات و نگرانی کشورهای همسایه سوریه در این زمینه آگاهی داریم و از هرگونه تلاش و ابتکار در این زمینه حمایت می‌کنیم. وی تأکید کرد: معتقدیم مشروط کردن کمک‌های انساندوستانه به تحقق اهداف سیاسی برخی کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی این روند را مختل خواهد کرد و در این رابطه خواستار توجه و اقدام جدی‌تر جامعه بین‌المللی هستیم.
نقض تمامیت ارضی سوریه کمکی به مبارزه با تروریسم نکرده است
رئیسی با اشاره به اینکه تنها راه برقراری ثبات و امنیت در مرزهای سوریه با کشورهای همسایه، حضور پرقدرت ارتش این کشور در مرزها و همکاری آن با دولت‌های پیرامونی است، گفت: تجربه نشان داده است که نقض تمامیت ارضی سوریه هیچ کمکی به برقراری امنیت و مبارزه با تروریسم نکرده است، لذا احترام به حاکمیت ملی و استقلال سوریه اصلی خدشه ناپذیر است. رئیس جمهور اسلامی ایران با بیان اینکه سوریه متحد، مستقل و بدون حضور نامشروع خارجی نه تنها منجر به بازگشت آرامش پس از سال‌ها رنج مردم این کشور می‌شود بلکه به ثبات و امنیت همسایگان آن هم کمک می‌کند، تصریح کرد: حضور نامشروع نیروهای اشغالگر رژیم امریکا به عاملی بی‌ثبات کننده برای سوریه و منطقه تبدیل شده است.
رژیم صهیونیستی بقای خود را به ناامنی پیوند زده است
وی یادآور شد: امریکا ضمن افزایش پایگاه‌های نظامی غیرقانونی در حال غارت منابع طبیعی به ویژه نفت سوریه است و تأکید می‌کنم که ضروری است، هرچه سریعتر نیروهای این کشور از کل منطقه از جمله سوریه خارج شوند. رئیسی افزایش دامنه تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه و هدف قرار دادن زیرساخت‌های این کشور از جمله فرودگاه و بنادر را محکوم کرد و گفت: بر همگان عیان شده که این رژیم بقای خود را به تجاوز و ناامنی در منطقه ما پیوند زده است و این اقدامات در کنار اشغال منطقه جولان نقض حاکمیت کشور سوریه و عامل بی‌ثباتی و تهدیدکننده صلح منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌آید و پیامدهای آن متوجه همین رژیم اشغالگر خواهد بود.رئیس جمهور اظهار کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد و دبیرکل محترم آن سازمان باید قبل از آنکه اقدامات این رژیم، به یک معضل بزرگ امنیتی بدل شود به وظایف خود در این زمینه عمل کنند. وی در پایان اظهار کرد: امیدوارم تصمیمات سازنده‌ و مفیدی در این نشست اتخاذ شود و بتوانیم شاهد ادامه و تضمین و تأمین صلح در سوریه و سعادت پایدار برای مردم این کشور باشیم.
پوتین: امیدواریم مذاکرات ثبات را در سوریه نهادینه کند
به گزارش العالم، پوتین رئیس جمهور روسیه در آغاز،  این نشست را فرصت مذاکره‌ای فعال برای تضمین ثبات در سوریه دانست و گفت: در نتیجه همکاری از طریق روند آستانه میزان خشونت در سوریه کاهش یافته و دارای فرایند سیاسی هستیم، پس از این نشست، اقداماتی برای مذاکره سیاسی داریم که سوریه می‌تواند بدون دخالت‌های خارجی آینده خود را رقم بزند.وی تأکید کرد: امیدواریم مذاکرات فعالی داشته باشیم که ثبات را در سوریه نهادینه کند، این نشست سه جانبه می‌تواند نقشی در مقابله با اقداماتی که ثبات سوریه را هدف قرار داده، داشته باشد، مهم است که سوری‌ها آماده این توافق باشند. رئیس جمهور روسیه ضمن ابراز نگرانی از مناطقی که خارج از کنترل دولت سوریه هستند، تأکید کرد: امریکایی‌ها ثروت‌های طبیعی سوریه را به سرقت می برند. پوتین تأکید کرد که روسیه و ترکیه و ایران از ملت سوریه حمایت می‌کنند و کمک‌های انساندوستانه را در اختیار آنان قرار می‌دهند.
اردوغان: آرامش در ادلب نتیجه مذاکرات است
همچنین العالم خبر داد اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در آغاز سخنرانی خود گفت: این نشست سه جانبه برای سوریه و منطقه مفید خواهد بود. در آینده هم به این نشست‌ها ادامه خواهیم داد تا راه حلی برای بحران سوریه پیدا کنیم. وی تأکید کرد که تصمیم ترکیه مبارزه با همه گروه‌های تروریستی است.اردوغان از نتیجه بخش بودن همه مسائلی که  روی آن تمرکز شده است، ابراز خوشبینی کرد و گفت: گروه‌های تروریستی همچنان در سوریه فعال هستند و عملیات تروریستی را اجرا می کنند. ترکیه به مبارزه با گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد.  ما بر راهکار سیاسی و دیپلماتیک برای حل بحران سوریه تمرکز کردیم. وی تأکید کرد: همه نباید این انتظار را داشته باشند که ترکیه در برابر گروه‌های تروریستی سکوت اختیار کند، همواره بر حمایت کامل ترکیه از نابودی گروه‌های تروریستی تأکید کرده‌ایم، در این شرایط باید در کنار یکدیگر باشیم . اردوغان درخصوص سرنوشت ادلب گفت: آرامش در ادلب نتیجه مذاکراتی است که بین ما صورت گرفته است. ترکیه نگرانی آشکار شما در ادلب را درک می کند و به دنبال راه‌حل‌های ریشه‌ای است. وی افزود: ما خوشبین هستیم که مردم سوریه خواهان بازگشت داوطلبانه به کشورشان هستند. ملت سوریه امروز بیش از گذشته به کمک‌های انساندوستانه نیاز دارد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/2/620388/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها