در حضور رؤسای جمهور دو کشور صورت گرفت

امضای 8 سند همکاری میان ایران و ترکیه


گروه سیاسی/ رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که دوشنبه شب در رأس یک هیأت عالی‌رتبه وارد تهران شد، صبح دیروز در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفت. سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران، دو هدف را دنبال می‌‌کند؛ نخست برگزاری هفتمین نشست شورای‌عالی همکاری دو کشور که دیروز در سعدآباد انجام شد و پس از آن هشت یادداشت تفاهم همکاری میان مقام‌های دو کشور امضا شد. دیگری حضور در نشست سه‌‏جانبه آستانه با موضوع سوریه که با حضور رؤسای‌جمهور ایران، روسیه و ترکیه همراه است. اردوغان روز گذشته با رهبر انقلاب هم دیدار کرد؛ دیداری که طی آن، مسائل دوجانبه همچون حجم تجارت و نیز مسائل منطقه‌ای مانند مسأله نحوه برخورد با تروریست‌ها در سوریه مورد بحث قرار گرفت. تأکیدات رهبر معظم انقلاب در این دیدار خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه، همچون احتراز از حمله نظامی به شمال سوریه یا دستکاری کردن مرزهای چندهزار ساله ایران و ارمنستان، از موضوعات مورد توجه این دیدار بود. رهبر معظم انقلاب همچنین در این دیدار، حجم مبادلات تجاری دو کشور را پایین‌تر از ظرفیت‌ها دانسته و خواستار تمرکز رؤسای‌جمهور دو کشور بر سر این مسأله شدند. به نظر می‌‌رسد مسائلی از این دست، از جمله موضوعات محوری گفت‌وگوهای رؤسای‌جمهور دو کشور در سعدآباد بود، بویژه اینکه آیت‌الله رئیسی و اردوغان، پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی، به صورت دوجانبه با یکدیگر دیدار کردند و پس از آن بود که نشست شورای‌عالی همکاری دو کشور برگزار شد.
 توافق برای ارتقای روابط اقتصادی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در هفتمین نشست شورای‌عالی همکاری ایران و ترکیه که با حضور آیت‌الله رئیسی و رجب طیب اردوغان و سایر مسئولان عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد، راهکارهای ارتقای روابط میان تهران و آنکارا در حوزه‌های گوناگون بررسی شد. آیت‌الله رئیسی در این نشست با تأکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران بر توسعه سطح روابط با همسایگان، گفت: ایران از ارتقای سطح روابط با تمامی همسایگان خود استقبال می‌کند و جمهوری ترکیه نیز به دلیل اشتراکات فراوان و سابقه دوستی دیرینه با کشورمان، از جایگاه بسیار مناسبی در مراودات سیاسی و تجاری جمهوری اسلامی ایران در منطقه برخوردار است. رئیس‌جمهور مناسبات میان دو کشور را مثبت و رو به ارتقا ارزیابی و اظهار کرد: لازم است دو کشور با سیاست‌گذاری اصولی و توسعه همکاری‌ها، به سمت هدف‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری سالیانه حرکت کنند.
افزایش 60 درصدی مناسبات
در این نشست با اشاره به افزایش ۶۰درصدی سطح روابط دو کشور در یک سال گذشته، دو طرف بر تعامل در زمینه‌های ساخت پارک‌های علم و فناوری، همکاری در بخش محیط‌زیست، استرداد مجرمان، رفع معضل ریزگردها، توسعه همکاری در حوزه‌های انرژی، اقتصادی و ورزشی و تسهیل در مراودات بانکی و سرمایه‌گذاری تأکید کردند. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تأمین انرژی پایدار برای ترکیه از طریق صادرات گاز اعلام کرد. در این زمینه توافق شد تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه برای ۲۵سال آینده و افزایش میزان صادرات گاز در دستور کار طرفین قرار بگیرد که مذاکرات آن آغاز شد. در این نشست همچنین دغدغه‌های ایران درباره رود ارس و ضرورت تأمین حقوق ملت ایران در این زمینه با طرف مقابل مطرح و مقرر شد موضوع در رایزنی‌های آتی دو طرف مورد توجه قرار گیرد.
امضای اسناد همکاری
در پایان مذاکرات هیأت‌های دو کشور، مقامات ایران و ترکیه در حضور رؤسای‌جمهور دو کشور 8 سند و یادداشت تفاهم همکاری در موضوعات متنوع سیاسی، اقتصادی، ورزشی و فرهنگی امضا کردند. طرح جامع همکاری بلندمدت میان ایران و ترکیه، موافقتنامه در زمینه‌های توسعه تأمین‌اجتماعی و ورزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک اقتصادی، همکاری‌های رسانه‌ای،همکاری میان سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران و دفتر سرمایه‌گذاری ریاست‌جمهوری ترکیه از اسناد و تفاهمنامه‌هایی است که به امضای مسئولان دو کشور رسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7960/2/620392/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها