نسل جدیدی که نذوراتش هم متفاوت است!


زهرا پیوندی
نویسنده

محرم که نزدیک می‌شود، حال و هوای شهر هم تغییر می‌کند؛ سیاه‌پوش شدن خانه‌هایی که هیأت و روضه در آنها برقرار است، برپایی تکیه‌ها، به راه افتادن دسته‌های عزاداری، مشکی‌پوش شدن کودکان و والدین و.... همه و همه به عشق آقایی به نام حسین(ع) در تلاطم و تکاپو هستند و هر کسی هر چه دارد را در طبق اخلاص قرار می‌دهد تا شاید عنایتی از جانب سیدالشهدا شامل حالش شود.
دنیای ساده و کودکانه بچه‌ها، بسیار عجیب و غریب است. آنها گاهی دیده و ندیده حرف‌هایی می‌زنند و کارهایی می‌کنند که از نگاه آدم‌بزرگ‌ها عجیب و غریب به‌نظر می‌رسد و برخی از تصمیم‌هایشان حیرت‌آور است. کتاب «نذر مخصوص» که به قلم و تصویرگری کلرژوبرت نگاشته شده و توسط انتشارات رودآبی به رشته تحریر درآمده است، روایتگر داستانی کودکانه و خلاق درباره نذری دادن در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) است. در این کتاب با یکی از تصمیم‌ها و کارهای عجیب و غریب این نسل جدید آشنا می‌شوید. داستان قصه که بخشی از رابطه و عشق کودکان نسبت به اهل‌بیت(ع) است، از این قرار است که تعدادی از بچه‌ها تصمیم می‌گیرند برای اربعین و به یاد امام حسین(ع) غذای نذری بین مردم پخش کنند که از قضا دختر کوچک قصه وقتی معنای نذر را متوجه می‌شود تصمیم می‌گیرد که یک چیز مخصوص نذر کند! دخترک مهربان قصه به‌دنبال این است تا نذری را در نظر بگیرد که از عهده انجام آن بربیاید، او دوست دارد تا نذری‌ا‌ش با نذری دیگر بچه‌ها متفاوت باشد. گرچه دختر قصه ما سن و سال کمی دارد ولی درس بزرگی در این ماجرا به خواننده می‌آموزد.
نذری همانطور که از نامش مشخص است، عهدی است که شخص با برآورده شدن حاجت خود آن را ادا می‌کند. نذری تنها ویژه آیین مقدس اسلام نیست، بلکه آنچه که از تاریخ برمی‌آید، نشان‌دهنده این نکته است که این سنت در ادیان الهی دیگر نیز وجود دارد. نذر کردن یکی از سنت‌های اصیل اسلامی است که متأسفانه در ذهن ما محدود به پخش غذا و شربت شده و از دیگر کارهای خوبی که می‌توان به‌عنوان نذر انجام داد، غافل شده‌ایم. در واقع نذر یعنی آنکه انسان تصمیم بگیرد برای خدا کاری را انجام بدهد و فرهنگ بخشش و انفاق را بیاموزد. 
نویسنده این کتاب سعی دارد تا مفهوم درست نذر را به کودکان آموزش دهد. قصه «نذر مخصوص» علاوه‌بر آموزش دادن کار خوب و ترویج فرهنگ و تربیت دینی به کودکان، با بیان و متن روان کودکانه و شخصیت‌پردازی قوی که دارد، باعث شده تا این کتاب، کتابی دوست‌داشتنی به نظر برسد و محصولی خوب و مناسب برای بهره‌مندی بیشتر کودکان از ماه محرم باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/23/621877/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها