«ایران» از معاملات سهام گزارش می‌دهد

تداوم روند صعودی شاخص‌ها برای دومین روز متوالی


گروه اقتصادی / معاملات سهام روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی با رشد شاخص‌ها همراه شد. در این روز بازهم از حجم و ارزش فروش سهام توسط هر دو طیف معامله گران در بازار کاسته شد تا طرفداران رشد قیمت‌ها بازهم دست برتر را در بازار پیدا کنند و با وجود تعداد کمشان، بتوانند صفوف عرضه‌کنندگان را یکی پس از دیگری بشکنند و قیمت‌ها را به بالا هل دهند.
ارزش معاملات خرد  زیر 2هزار میلیارد تومان باقی ماند
درپایان معاملات روز سه‌شنبه، شاخص کل بورس با رشد 2 هزار و 412 واحدی توانست تا عدد یک میلیون و 430 هزار واحد قد بکشد و دومین روز صعودی را در هفته به ثبت رساند. شاخص برابر نیز در این روز 224 واحد رشد کرد و در سطح 380 هزار واحد به کار خود پایان داد. در فرابورس نیز تداوم رشد قیمت‌ها در نمادهای «زاگرس» و «شراز» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص آیفکس گذاشت تا این دماسنج نیز بتواند با 24 واحد افزایش به ارتفاع 18 هزارو 762 واحد برسد.
هرچند که افزایش شاخص‌ها در بازار سه‌شنبه کاملاً مشهود بود، اما آمارهای مربوط به تراکنش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که در این روز بازارداغی را پشت سر نگذاشته‌ایم و در مجموع معامله‌کنندگان تمایل زیادی برای حضور در رینگ های معاملاتی  از خود نشان نداده‌اند.
تراکنش‌های کم در روزهای معاملاتی هفته جاری با یک تفاوت مهم نیز همراه است. در این هفته هرچند که سمت تقاضا تقویت نشده و بعضاً از حجم وارزش تقاضاکنندگان در بازار نیز کاسته شده است اما سهامداران در نقش فروشنده نیز ظاهر نشده‌اند و از حجم و ارزش فروش‌های خود با نسبت بیشتری کاسته‌اند. این روند باعث شده تا ثبت رنج‌های مثبت در بازار به آسانی صورت پذیرد و طرفداران افزایش قیمت‌ها در بازار بتوانند با مبالغ به مراتب کمتری، قیمت‌ها را به سمت بالا هل دهند.
آمارها نشان می‌دهد که روز سه‌شنبه (مانند روز معاملاتی قبل از آن)، ارزش فروش سهامداران حقیقی با 18 درصد و ارزش فروش سهامداران حقوقی نیز 8 درصد کاهش داشته است. در همین روز حقیقی‌ها 13 درصد و حقوقی‌ها (به استثنای بازارگردانان) 21 درصد از ارزش خرید‌های خود کاهش داده‌اند تا در مجموع ارزش معاملات خرد زیر 2 هزار میلیارد باقی بماند و با ثبت عدد یک هزار و 984 میلیارد تومان در پایین‌ترین سطح معاملات پنج ماهه تداوم یابد.
56 درصد بازار به رنگ سبز درآمد
دیروز، از مجموع 664 نماد فعال در کل بازار، 372 نماد (معادل 56 درصد) با افزایش قیمت و 292 نماد نیز باکاهش قیمت روبه‌رو شدند که از این تعداد 52 نماد در صف خرید و 77 نماد نیز در صف فروش به کار خود پایان دادند. در این روز بیشترین نماد‌های سبز رنگ در بازه صفر تا 5 درصد قرار داشتند و 11 نماد نیز رشد بیشتر از 5 درصد و پایین‌تر از 6 درصد را به ثبت رساندند.
همچنین 5 سهم نیز کاهش قیمت بیش از 5 درصد داشتند و بیشتر نمادهایی که قرمز رنگ بودند در بازه صفر تا یک درصد قرار گرفتند.
تداوم ورود پول حقیقی به درآمد ثابت‌ها
روز سه‌شنبه هرچند که از میزان خروج پول حقیقی از بازار کاسته شد اما در نهایت در حدود 250 میلیارد تومان از معاملات سهام خارج شد. با وجود این روند ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت برای سومین روز متوالی ادامه یافت و با 165 میلیاردتومانی که دیروز به این صندوق‌ها وارد شد، آمار ورود هفتگی به صندوق‌ها از 300 میلیارد تومان بالاتر رفت. در جریان معاملات دیروز در حدود 150 میلیارد تومان پول حقیقی به سایر صندوق‌های قابل معامله وارد شد و کانه‌های فلزی نیز با 92 میلیارد تومان دومین گروهی بود که با ورود پول روبه‌رو می‌شد.
همچنین فرآورده‌های نفتی با 48، محصولات شیمیایی با 43 و خودرو با 40 میلیارد تومان بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را به ثبت رساندند.
سهام فلزاتی‌ها تحت تأثیر قیمت‌های جهانی
با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر بهبود روند رشد اقتصادی چین و همچنین افزایش تقاضای فلزات در این کشور، در روزهای گذشته بار دیگر شاهد افزایش قیمت‌های جهانی فلزات بودیم. این روند روز سه‌شنبه بر سهام فلزاتی‌ها نیز تأثیر‌گذار بود و گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شدند.  در این خصوص روز دوشنبه، قیمت مس در بورس فلزات لندن نسبت به روز معاملاتی پیشین، ۱۳۰ دلار(1.7 درصد) افزایش یافت و به هفت هزار و ۹۳۰ دلار رسید که این رقم نسبت به هفته پیشین ۶.۵ درصد رشد را نشان می‌دهد. قیمت مس روز جمعه هفتم مرداد ماه، هفت هزار و ۸۰۰ دلار بود. قیمت سه ماهه مس در معاملات دوشنبه ۱۰ مرداد ماه، ۰.۳ درصد معادل ۲۳ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل، افزایش و نسبت به هفته پیشین، ۶.۳ درصد رشد داشته است. همچنین موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن روز دوشنبه ۱۰ مرداد ماه، با افزایش ۷۰۰ تنی، از ۱۳۰ هزار و ۵۷۵ تن به ۱۳۱ هزار و ۲۷۵ تن رسیده است. 
عبور تولید گندله آهن از 11 میلیون تن
تولید گندله سنگ آهن شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی طی ۳ ماهه نخست ۱۴۰۱ بیش از ۲۱ درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۱.۳ میلیون تن رسید.
بنا به گزارش‌های منتشر شده از طرف ایمیدرو، ۹ تولیدکننده بزرگ گندله سنگ آهن از ابتدای فروردین تا پایان خرداد، ۱۱ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۹۲۳ تن محصول تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۹ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۳۷۶ تن بود.
از این میزان، شرکت‌های «گل گهر» ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۲۹۶ تن، «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه» یک میلیون و ۸۵۸ هزار و ۹۹۳ تن، «صنایع معدنی فولاد سنگان» یک میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۴۲ تن، «چادرملو» یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۹۵۰ تن، «مرکزی» یک میلیون و ۷۸ هزار و ۴۱۶ تن، «گهر زمین» یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۰ تن، «اپال پارسیان سنگان» ۹۵۳ هزار و ۹۰ تن، «توسعه فراگیر سناباد» ۳۹۱ هزار و ۵۷۳ تن و «صبانور» ۱۳۲ هزار و ۷۱۳ تن گندله تولید کردند. همچنین، این شرکت‌ها طی سه ماهه بهار، ۳ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۵۳۱ تن گندله برای شرکت‌های داخلی ارسال کردند.
استقبال سهامداران از عرضه‌های بورس کالا با سبز پوشی نمادهای خودرویی
روز ‌سه‌شنبه همچنان گروه خودرویی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری مرتبط با آن بازهم در صدر معاملات قرارگرفت و همچنین با افزایش قیمت سهام بزرگی مانند «خگستر»، «خودرو» و «خساپا» تأثیر زیادی را بر رشد شاخص کل بورس به جای گذاشت. از سر‌گیری عرضه خودرو در بورس کالا و عرضه خودرو‌های جدید برای فروش در بورس از طرف خودرو سازان بزرگ کشور، مهمترین اخباری است که این روزها بر روند معاملات این گروه معاملاتی تأثیر‌گذار است. کارشناسان بر این باورند که با عرضه خودرو از طریق سازوکار بورس و کشف قیمت‌های واقعی محصولات، به دور از فرایند قیمت‌گذاری دستوری، می‌تواند در آینده سطح انضباط مالی این شرکت‌ها را ارتقا بخشد و این شرکت‌ها از شرایط زیانده بودن خارج شوند.
بنا بر اخبار منتشر شده، پس از انتشار اطلاعیه عرضه ۲ محصول گروه بهمن برای عرضه در روز ۲۶ مردادماه در بورس کالای ایران، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه خودروی شاهین خود در بورس کالا اعلام آمادگی کرد. 
بر این اساس، پس از تصویب طرح عرضه خودرو در بورس کالا در شورای عالی بورس و اعلام آمادگی شرکت گروه بهمن برای عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه، در تازه‌ترین خبر گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.
شاهین، محصولی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ماه گذشته در یکصد و چهلمین جلسه هیأت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران پذیرش شد و دو هفته آینده نخستین عرضه این محصول در بورس انجام می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/10/621923/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها