اخبار


سازمان دامپزشکی کشور:
عرضه مرغ‌های مُردار به کشتارگاه  کذب است

با هماهنگی و نظارت دامپزشکی، مرغ‌های زنده و سالم در واحدهای گرفتار سیلاب، تفکیک و به کشتارگاه ارسال می‌شود. به گزارش «ایران»، سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: به‌دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب در برخی استان‌ها که منجر به بروز خسارت به برخی از واحدهای تولیدی بخش کشاورزی از جمله زنبورداری، دامپروری، مرغداری، آبزی‌پروری و باغ‌ها و مزارع شد، قاعدتاً تمام محصولات در حوزه زراعی و باغی مشمول آسیب و خسارت نشده است،کما اینکه در خصوص واحدهای دامی نیز تمام دام‌ها و مرغ‌های واحدهای مرغداری تلف نشدند. پیرو همین موضوع و جهت مدیریت بهتر موضوع با نظارت و مساعدت همکاران دامپزشک در واحدها، طیور زنده از طیور غیرزنده داخل فارم‌ها تفکیک شد و به فوریت مبادرت به ارسال آنها به کشتارگاه‌ها شد.در این میان، آنچه به‌عنوان کلیپی تقطیع شده از یک کشتارگاه در استان اصفهان با مرغ‌های آغشته به علائم آغشتگی به گِل‌ ناشی از سیلاب در فضای مجازی منتشر شده و تصاویر عدم تحرک آنها در برش کوتاه ویدیو، موجب بروز شبهاتی شده در حالی که روند طبیعی ناشی از واردساختن شوک به مرغ‌ها پیش از ذبح شرعی است و لازم به ذکر است ذبح این مرغ‌ها در حضور ناظر شرعی مستقر در کشتارگاه در حال انجام بوده است.لذا هرگونه ادعایی مبنی بر عرضه مرغ مردار به کشتارگاه از اساس تکذیب می‌شود، کما اینکه نگهداری مرغ‌های زنده گرفتار سیلاب در آن شرایط و در محیطی که تأسیسات آن آسیب دیده غیر ممکن است و به لحاظ منطقی و اقتصادی و پرهیز از حیف و میل مرغ‌های زنده و سالم واقع‌بینانه نیست.

 
شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد
تمام تلاش‌مان را می‌کنیم مطالبات کلزاکاران به‌موقع تسویه شود

یک مقام مسئول دولتی گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران تمام تلاش خود را به کار بسته است تا پول کشاورزان کلزاکار به‌موقع پرداخت شود. به گزارش «ایران» به نقل از شرکت بازرگانی دولتی ایران، مدیرکل هماهنگی خرید داخلی این شرکت با اعلام اینکه نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه‌های روغنی کلزا، با ۸ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش در خردادماه، از ۱۵ هزار تومان به ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسید، گفت: شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، محل تأمین مالی این افزایش نرخ خرید را فروش استحصالات دانه‌های روغنی خریداری شده، تعیین کرده است. مرتضی سعادتی‌کیا با اشاره به اینکه پس از فروش استحصالات این محصول که در حال حاضر در جریان است، مطالبات ناشی از مابه‌التفاوت نرخ خرید به کلزاکاران پرداخت می‌شود، افزود: از آغاز فصل خرید تا کنون، بالغ بر ۱۰۰ هزار تن کلزا به ارزش یک هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان از کشاورزان سراسر کشور خریداری شده که با در نظر گرفتن نرخ خرید تضمینی کلزا در پیش از شروع فصل خرید که ۱۵ هزار تومان تعیین شده بود، ۱۰۰ درصد مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است. وی با تأکید بر اینکه اهتمام شرکت بازرگانی دولتی ایران بر تأمین اعتبارات مورد نیاز، پرداخت به‌موقع مطالبات کشاورزان و جلب رضایت این عزیزان استوار است، خاطرنشان کرد: این شرکت تمام تلاش خود را به کار بسته است تا پول کشاورزان به‌موقع پرداخت شود و در مورد محصول کلزا نیز باقی‌مانده مطالبات کلزاکاران بابت مابه‌التفاوت افزایش قیمت این محصول، از محل فروش استحصالات دانه‌های روغنی در حال انجام است تا به کلزاکاران پرداخت شود و اگر منابع مورد نیاز دیگری، علاوه‌بر محل تعیین شده در هر زمان توسط سازمان‌های ذیربط تأمین شود، بلافاصله به این عزیزان پرداخت خواهد شد.

 
صادرات ۵۰ هزار رأس دام به قطر

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با آزادسازی صادرات در مرحله نخست قرار است که ۵۰ هزار رأس دام به قطر صادر شود. مجتبی عالی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میزان صادرات بر عهده پشتیبانی امور دام است و باید در حدی صادر شود که تنظیم بازار داخل تحت‌الشعاع قرار نگیرد. عالی متوسط  قیمت هر کیلو دام سبک و سنگین در سطح کشور را ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد. مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: با اصلاح نظام یارانه و افزایش هزینه‌های تولید انتظار می‌رود  دام به نرخ واقعی برسد تا ضرر و زیان دامداران‌ جبران شود. بنابر اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود و نه به شماره ۱۸۰.۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۲ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حمایت از تولیدکنندگان دام در مقابله با شرایط خشکسالی در سال ۱۴۰۱ در جلسه مورخ ۱۴۰۱.۳.۲۴ تصویب کرد. روز گذشته شیوه نامه صادرات دام سبک و سنگین به سازمان دامپزشکی‌ و گمرک ابلاغ شد که مدیر‌عامل اتحادیه دامداران امیدوار است که با صادرات دام مازاد، بازار به تعادل برسد.

 
واردات ۵۰۰ هزار تن برنج از ابتدای سال

دبیرانجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر آمار از ابتدای سال  ۵۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده است. مسیح کشاورز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۵۰۰ هزار تن برنج وارد شد که با رفع دوره ممنوعیت دیگر همانند سال‌های قبل خبری از واردات فشرده نیست. به گفته او، افزایش تولید برنج ایرانی ارتباطی به واردات برنج خارجی ندارد ،چرا که کاهش تقاضا برای برنج خارجی زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت برنج ایرانی در بازار کاهش یابد. کشاورز می‌گوید: با توجه به رفع ممنوعیت برنج‌هایی از پاکستان برای تأمین نیاز برنج سفید کشور وارد شد که بعد از وقوع سیل به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کردیم که انبار و زیرساخت‌های گمرک سیستان و بلوچستان مناسب نیست و بی‌توجهی به این موضوع موجب شد خیلی از برنج‌ها زیر آب بماند. دبیر انجمن واردکنندگان برنج‌گفت: به رغم آنکه برنج‌های مانده در گمرک هر چه سریع‌تر باید ترخیص شود، اما وزارت صمت روش جدیدی برای ثبت سفارش ابداع کرده که مورد توافق جهاد نیست؛ چنانچه ثبت سفارش انجام نشود، امکان خروج کالا از بازار نیست.

 
۳ تا ۵ هزار تن ماهی در سیل اخیر تلف شد

 مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی گفت: سیل، گل‌آلودگی آب و تراکم ماهی در مزارع میزان تلفات ماهیان در سیل اخیر را تشدید کرد. به گزارش «ایران» به نقل از صدا و سیما، آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی، با اشاره به خسارت‌های ناشی از سیل به مزارع پرورش ماهیان قزل‌آلا، گفت: گل‌آلودگی و رانش زمین خسارت‌ و تلفات زیادی به پرورش‌دهندگان ماهی در مناطق هزار، فیروزکوه، تنکابن، یاسوج، لرستان و تهران وارد کرد. وی با بیان اینکه حدود 3 تا 5 هزار تن ماهی پرورشی در این سیل اخیر تلف شد، تصریح کرد: سیل به دوشکل متفاوت می‌تواند به مزارع پرورش ماهی آسیب وارد کند؛ نخست، سیل مزارع را کاملاً تخریب و از بین می‌برد و دوم، سیل باعث گل‌آلود کردن آب مزارع می‌شود. نبی‌زاده ادامه داد: در سیل اخیر ماهیان به‌دلیل بالا بودن حجم گل‌آلودگی آب خفه شدند و باید آنها را دفن کرد و این سخن به این معناست که هزینه و بار جدیدی به تولیدکنندگان برای دفن ماهیان تحمیل می‌شود. به گفته وی،گل و لای پوست ماهی را از بین می‌برد و روی آبشش‌ها می‌نشیند و در یک بازه زمانی کوتاه رنگ ماهی سفید می‌شود و چون در شرایط استرس می‌میرد فرایند فاسدشدن لاشه‌ آن زودتر اتفاق می‌افتد از این‌رو قابلیت خوراک ندارد مگر اینکه تبدیل به پودر ماهی شود. مدیرعامل اتحادیه تعاونی ماهیان سردآبی شرایط تولیدکنندگان ماهی بعد از سیل را ناراحت‌کننده توصیف کرد و افزود: برخی  مزارع پرورش ماهی مجهز به سیستم‌های مکانیزه هستند و در مواردی که آب گل‌آلود می‌شود ورودی آب مزارع را قطع و از آب‌های چشمه که به آن دسترسی دارند استفاده می‌کنند، اما فرایند گل‌آلودی آب در سیل اخیر آنقدر سریع اتفاق افتاد که تولیدکنندگان نتوانستند از این فناوری استفاده کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/13/621927/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها