ویژه‌برنامه‌های نمایشی سوگواران حسینی در ماه‌های محرم و صفر

تهران، میزبان‌ سوگ‌نمایش‌های حسینی


باغ ‌موزه قصر با برگزاری پنج عنوان برنامه شاخص در ماه‌های محرم و صفر (مرداد و شهریورماه ۱۴۰۱) تحت عنوان «به رهبری حسین(ع)» میزبان عزاداران حسینی(ع) است. 
به گزارش ایران تئاتر، باغ‌موزه قصر در دهه اول ماه محرم با دو ویژه‌برنامه با عنوان‌های «روضه عشق» در ضلع شرقی مجموعه و «بر مدار آفتاب» در مسجد و در جوار مزار شهدای گمنام مجموعه هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۴ با اقامه مجلس سوگواری در رثای سید و سالار شهیدان(ع) و قرائت زیارت عاشورا میزبان عزاداران حسینی(ع) است. در دهه سوم ماه صفر ویژه‌برنامه «تعزیت خورشید» با اجرای نمایش گروه تعزیه‌خوانان شاخص کشور در ضلع جنوبی محوطه باغ‌موزه قصر، هر شب از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار می‌شود. برگزاری نمایشگاه عکس و پوستر سوگواره عاشورایی با نمایش بیش از ۳۰ اثر از هنرمندان برجسته کشور از دیگر برنامه‌های باغ‌موزه قصر است که در ایام ماه محرم در نگارخانه ملک‌الشعرای بهار باغ‌موزه قصر برای علاقه‌مندان دایر است. همچنین مجموعه مستند تاریخ شفاهی «محرم در قصر» در ایام محرم از طریق فضای مجازی پخش می‌شود. هر قسمت از مستند محرم در قصر به مرور خاطرات عاشورایی یکی از زندانیان سیاسی پیش از انقلاب محبوس در زندان قصر می‌پردازد. گفتنی است اسدالله بادامچیان، جواد منصوری، محمدمهدی عبدخدایی، احمدعلی برهانی، علی حسینی و داوود اسعدی خامنه ازجمله روایتگران خاطرات محرم در زندان قصر هستند. علاقه‌مندان برای حضور در ویژه‌برنامه‌های باغ‌موزه قصر می‌توانند به نشانی انتهای خیابان شهید مطهری، خیابان شهدای ناجا مراجعه کنند. 
همچنین همزمان با ایام سوگواری گروه تعزیه‌خوانی «کانون کهربای تعزیه» دهه اول ماه محرم در باغ هنر خانه هنرمندان ایران به اجرای تعزیه می‌پردازند. این مجالس تعزیه‌خوانی همزمان با دهه نخست ماه محرم و با تعزیه «شهادت حضرت شاه‌چراغ» در روز اول آغاز و با تعزیه «شهادت حضرت هانی ابن عروه» در روز دوم دنبال شد. مجالس تعزیه «شهادت حضرت مسلم»، «شهادت طفلان مسلم»، «شهادت حر ریاحی»، «شهادت طفلان زینب(س)» و «شهادت حضرت علی‌اکبر(ع)» نیز از روزهای ۳ تا ۷ محرم اجرا می‌شود. 
همچنین قرار است اجرای «اُپرای عاشورا» با بازآفرینی و طراحی جدید با طراحی و کارگردانی غریب‌پور برای نخستین مرتبه در تالار وحدت روی صحنه برود. بهزاد عبدی آهنگساز و محمد معتمدی، مصطفی محمودی، محمدرضا صادقی و... آواگران اپرای عاشورا هستند که از ۱۹ مرداد روی صحنه خواهد رفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/27/621938/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها