خبرخوان


برنامه‌ وزارت نفت برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه در بررسی انجام‌شده برای طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به ۱۶۰ میلیارد دلار طی 8سال نیاز داریم گفت: برای تأمین این سرمایه برنامه‌ریزی انجام شده است که با این روند مشکلی در تأمین آن وجود نخواهد داشت.
به گزارش شانا، جواد اوجی با اشاره به امضای دو مشارکت‌نامه تأمین مالی و تأسیس پتروپالایشگاه «سردار شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» توضیح داد: بزرگ‌ترین چالش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها، تأمین منابع مالی است. در بحث توانمندی سازندگان و متخصصان مشکلی نداریم. برای تأمین مالی دولت کمک کرد تا از سرمایه‌ها و منابع مالی و نقدی بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی استفاده کنیم و این بانک‌ها و شرکت‌ها در این پروژه‌ها سهامدار شدند. برای تأمین سرمایه از بازار بورس انرژی نیز کمک می‌گیریم تا از توان و مشارکت مردمی نیز استفاده شود؛ پروژه‌های نفت و گاز سودآور هستند و برگشت سرمایه خوبی دارند. اوجی گفت: با راه‌اندازی این دو طرح یکی پالایشگاه و یکی پتروپالایشگاه، خوراک صنایع پایین‌دست تأمین می‌شود. از طرفی هم امنیت انرژی تأمین می‌شود، همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد که تحریم‌پذیر نیستند. به علاوه این طرح‌ها اشتغالزایی بالایی دارند و از ظرفیت خالی کارخانه‌ها استفاده می‌شود. از طرفی نقدینگی سرگردان به سمت تولید می‌رود. وزیر نفت با اشاره به اینکه از ابتدای دولت سیزدهم ۸۰ میلیارد دلار تفاهمنامه و قرارداد در حوزه میدان‌های نفتی و گازی و پتروپالایشگاه‌ها امضا کردیم، گفت: ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه نیز با گازپروم روسیه در بخش‌های مختلف امضا شده است و مانعی برای آن وجود ندارد. به غیر از گازپروم روسیه شرکت‌های دیگر روس نیز خواهند آمد، با مشارکت و سرمایه‌گذاری خارجی بخشی از نیاز ۱۶۰ میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در کشور تأمین می‌شود.

 
اجرای ۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن با ظرفیت تولید ۶۳۴ هزار مترمکعب آب

مدیر دفتر تجهیز منابع مالی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: ۹۵ پروژه آب‌شیرین‌کن کشور با ظرفیت ۶۳۴ هزار مترمکعب در شبانه‌روز با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال (به قیمت زمان عقد قرارداد) در حال ساخت و بهره‌برداری است. به گزارش وزارت نیرو، «فریبا گلریزان» افزود: ۴ استان جنوبی کشور، تولیدکنندگان عمده آب شرب از آب‌شیرین‌کن‌ها هستند. وی ادامه داد: حدود ۳ درصد از آب شرب کشور از طریق آب‌شیرین‌کن‌ها تأمین می‌شود و ۹۲ درصد از قراردادهای تأمین آب از محل نمک‌زدایی، متعلق به استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و خوزستان است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/14/621950/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها