سازمان سنجش زمان برگزاری کنکورهای 1402 را اعلام کرد

10 درصد برگزیدگان کنکور تجربی، تهرانی هستند


گروه اجتماعی/ با اعلام اسامی نفرات برتر کنکور 1401 و اعلام نتایج اولیه این کنکور در شب گذشته، پرونده کنکور 1402 باز شد. این در حالی است که از سال بعد کسانی که در کنکور حاضر می‌‌شوند با تغییرات قابل‌توجهی روبه‌رو خواهند شد و همه اینها در حالی رخ می‌‌دهد که هر سال موضوع سهم تهرانی‌ها در مقابل دانش‌آموزان استان‌های دیگر کشور و همچنین سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی در مقابل غیردولتی و سمپادی‌ها محل بحث بوده است. با اعلام اسامی نفرات برگزیده کنکور سراسری 1401 نام 14 نفر از تهران و یک نفر از شمیرانات در میان 40 نفر برگزیده گروه‌های آزمایشی کنکور دیده می‌شود. با نگاه به اسامی ۵ نفر اول گروه زبان‌های خارجی، ۵ نفر اول گروه هنر، ۱۰ نفر اول گروه علوم انسانی، ۱۰ نفر اول گروه علوم ریاضی و فنی و ۱۰ نفر اول گروه علوم تجربی، می‌‌توان دریافت که همچنان سهم تهرانی‌ها در مقابل 30 استان دیگر بالاتر است که برخی این تناسب را با توجه به تجمیع امکانات در تهران و جمعیت پایتخت، طبیعی می‌‌دانند و برخی نه! اما امسال در حالی که در میان 5 نفر اول رشته زبان‌های خارجی و 10 برگزیده اول گروه ریاضی دختران به چشم نمی‌خورند و سهم دختران به پسران در این 40 نفر، 13 به 27 است و پسران در کنکور امسال پیشی گرفته‌اند، دیگر سهم نفرات برتر کنکور را داوطلبانی از تبریز، مشهد، اراک،  اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد، یزد،  بروجن، ارومیه، شهربابک، سبزوار، زنجان ، گرگان ، نیشابور و کرمانشاه از آن خود کردند. در رشته هنر دختران بیشترین درخشش را داشته‌اند و تهرانی‌ها در رشته علوم تجربی که پرطرفدارترین رشته کنکور است در رتبه‌های برتر تنها یک سهم را از آن خود کردند.
تعداد یک میلیون و ۳۰۸ هزار داوطلب در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ حاضر بودند که تعداد یک میلیون و ۱۵۷ هزار نفر معادل ۸۹ درصد در دوره‌ها و رشته‌های با آزمون، مجاز به انتخاب رشته شدند.  از سوی دیگر معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش اعلام کرد که «دو نوبت کنکور ۱۴۰۲ در دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ و کنکورهای ارشد و دکتری همزمان در اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌‌شوند.»
دکتر حسن مروتی گفت: پذیرش کنکور ۱۴۰۲ در مهرماه ۱۴۰1 صورت می‌‌گیرد. دو نوبت برگزاری آزمون یکی در امسال خواهد بود و دیگری در سال بعد است. نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار می‌‌شود. نوبت اول کنکور ۱۴۰۲ به این صورت است که صبح روز ۲۹ دی ماه آزمون گروه علوم تجربی و در بعدازظهر آن آزمون گروه زبان‌های خارجی و صبح روز ۳۰ دی ماه آزمون گروه علوم انسانی و گروه علوم ریاضی و در بعدازظهر آن آزمون گروه هنر برگزار خواهد شد. نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ برگزار می‌‌شود.نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ به این صورت است که صبح روز ۱۴ تیر ماه آزمون گروه‌های علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی و در بعدازظهر آن آزمون گروه هنر و صبح روز ۱۵ تیرماه آزمون گروه علوم تجربی و در بعدازظهر آن آزمون گروه زبان‌های خارجی برگزار خواهد شد.
مروتی درباره تأثیر سوابق تحصیلی در کنکورها گفت: تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر مثبت، در کنکور ۱۴۰۲ به میزان ۴۰ درصد با تأثیر قطعی، در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی، در کنکور ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی با نمرات پایه‌های یازدهم و دوازدهم و در کنکور ۱۴۰۵ به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی با نمرات پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم محاسبه می‌‌شود.  وی گفت: در کنکور سال آینده دروس عمومی وجود ندارد و از سوابق تحصیلی داوطلبان در این دروس نمرات اخذ می‌‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/22/621973/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها