شب گذشته و پس از کش و قوس‌های فراوان نانسی پلوسی با وجود هشدارهای چین وارد تایوان شد

معتاد به تنش زایی


زهره صفاری/ هواپیمای نانسی پلوسی پس از ساعت‌ها ابهام خبری و با نمایشی عجیب در واپسین ساعات دیشب در فرودگاه پایتخت تایوان به زمین نشست؛ اقدامی که سبب موضعگیری شدید چین شد و وزارت خارجه این کشور، آن را بازی با آتشی نابودگر تلقی کرد.
گمانه‌زنی‌ها تا آخرین لحظات فرود هواپیمای نانسی پلوسی در فرودگاه سونگشان تایوان، بیش از 300 هزار کاربر در سراسر جهان را به پیگیری سیر پرواز رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده واداشته بود. این در حالی بود که جنگنده‌های چینی از ساعاتی پیش از این پرواز در حومه هوایی تایوان به پرواز درآمدند و ناوهای جنگی امریکا نیز برای مقابله حرکت کردند. آنچه شواهد نشان می‌داد تور آسیایی نانسی پلوسی که حتی تایوان در دستور کار رسمی آن نیز قرار نداشت تنها بهانه‌ای برای نمایشی بود که قرار بود واشنگتن با هیجانی سینمایی برای جهان به اجرا درآورد. پرده اول آن رسانه‌ای بود؛ به طوری که شبکه‌های داخلی امریکا نیز تا آخرین لحظات از احتمال سفر می‌گفتند و عبارت «پلوسی کجاست؟» نیز در برخی خبرها دیده می‌شد. پرده دوم آن با تغییر مسیر ناگهانی هواپیمای حامل پلوسی به سمت فیلیپین و ایجاد شائبه فرود در این کشور انجام شد و پرده آخر آن با خروج رئیس مجلس نمایندگان امریکا از هواپیما و نخستین توئیت او با این مضمون «با سفر به تایوان به تعهدمان به دموکراسی افتخار می‌کنیم. با تأکید مجدد بر اینکه آزادی تایوان- و همه دموکراسی‌ها - باید محترم شمرده شود» اجرا شد.
پلوسی قرار است امروز دیداری با رئیس جمهور داشته باشد و پس از آن به پارلمان رفته و در آخر با گروهی از فعالان حقوق بشری دیدار داشته باشد.
تبعات بزرگ اما مبهم یک تصمیم
ورود نانسی پلوسی به تایوان فارغ از هیجان سازمان یافته‌ای که امریکا به آن داد، بدون شک برای واشنگتن و بیش از آن برای تایوان تبعاتی سنگین خواهد داشت. وزارت خارجه چین اعلام کرده است، چنین تحرکاتی بازی با آتش است و عاقبتی جز نابودی ندارد. از سوی دیگر به نوشته بی‌بی‌سی، هنوز ساعاتی از این سفر نگذشته بود که معترضان حامی چین نیز با تجمع در هتل محل اقامت پلوسی، با تنش‌زایی در منطقه، شعارهایی را علیه او سردادند.
به نوشته وال استریت ژورنال، اما به نظر می‌رسد این آغاز شرایط سخت برای تایوان و حتی امریکا که با تورم بالا دست به گریبان است باشد. به‌واقع از صبح دیروز نگرانی‌ها از افزایش تنش میان واشنگتن و پکن با سفر نخستین مقام ارشد ایالات متحده به تایوان در 25 سال گذشته و تهدیدات ژئوپلیتیکی، ریسک سرمایه گذاری‌ها را بالا برده بود و تالارهای بورس امریکا و جهان روندی نزولی را به نمایش گذاشته بودند.  
درمقابل چین نیز واردارات صدها کالاهای تایوانی شامل بخش صیادی و کشاورزی تایوان را در حالی به حالت تعلیق درآورد که بیش از 90 درصد صادرات تایوان در بخش ماهیگیری صورت می گیرد. این اتفاق در حالی صورت گرفت که ساعاتی پیش از ورود پلوسی به تایوان، رسانه های این جزیره از حمله سایبری به وب سایت های دولتی این کشور پرده برداشتند.  هر چند مقامات تایوانی سعی کردند این حمله را تکذیب کنند اما شدت آن به حدی بود که این انکارها تنها چند ساعت دوام آورد و سرانجام مقامات تایوان مجبور به اعتراف به آن شدند اما هنوز مشخص نیست چه فرد یا گروهی این حمله را انجام داده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7972/4/621983/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها