از نذر آب تا تلاش شبانه‌روزی در خط 140 کیلومتری تالوار – همدان

زلال صبر و ایثار در دیار الوند


ایران زمین - چهره همدان این روز‌ها متفاوت است، شهر در آخرین ماه تابستان شلوغی هر ساله را ندارد. هرچند گردشگران و مسافران، فعلاً این شهر را از مقصد سفر خود کنار گذاشته‌اند اما در این روزها این شهر پذیرای میهمانانی است که برای کمک به همدان در این روزهای بی‌آبی آمده‌اند. کامیون‌ها و کامیونت‌های حمل تانکر آب همه جا هستند از خیابان‌های اصلی گرفته تا خیابان‌ها و کوچه‌های فرعی در محله‌ها. نوشته‌ها و آرم‌های روی تانکر‌ها هم حکایت از این دارند که از شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور اعزام شده اند، البرز، قزوین، کردستان، اردبیل، لرستان، تهران و... حالا دیگر ازدحام جمعیت مقابل تانکرها بشدت هفته گذشته نیست. به نظر می‌رسد نظمی نانوشته برای مدیریت این بحران هم در میان مردم و هم در میان مسئولان برقرار شده است. توزیع تانکرهای آب متمایز مختص شست‌و‌شو و آشامیدنی در محلات تا حدی به توازن و تعادل رسیده و جایگزینی تانکرها نظم نسبی خود را پیدا کرده است با این حال شکایت‌هایی از سوی برخی محلات درباره متناسب نبودن تانکرهای ارسالی با جمعیت محله مطرح می‌شود.
هرچند ارتباط بین مخازن برقرار شده است، اما به‌دلیل کمبود آب و پایین بودن فشار مخازن، هنوز قطعی آب در نقاط مختلف که براساس آخرین آمار حدود 15 محله است، وجود دارد و ساعات برقراری آب به میزان مصرف شهروندان بستگی دارد. با وجود این از 20 استان تانکرهای آبرسانی در 70 نقطه همدان از ساعت 7 صبح تا 12 شب فعال هستند.
مراکز فروش آب‌های بسته‌بندی هم در سطح شهر و خیابان‌ها و معابر اصلی دیده می‌شود. برخی مغازه‌ها هم با نصب نوشته‌ای در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده‌اند «در این واحد صنفی آب معدنی و آشامیدنی به نرخ دولتی عرضه می‌شود.»
کالای پرمشتری این روزها دبه‌های بزرگ پلاستیکی است. در بسیاری از مغازه‌ها دبه‌های پلاستیکی در انواع و اقسام و اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد. در جلوی مغازه‌ها رشته‌ای از انواع دبه خودنمایی می‌کند.

نذر آب
روزهای بی‌آبی همدان بزودی می‌گذرد و شاید تا پایان این هفته اولین فاز انتقال آب سد تالوار به همدان افتتاح شود و آب در لوله‌های خانه‌های همدانی‌ها جاری شود اما باید کاری کرد تا سختی‌های همین روزهای بحران هم کمتر شود.
جمعی از کشاورزان منطقه به‌صورت خودجوش چاه‌های خود را در اختیار آبرسانی به همدان قرار داده‌اند.
در این میان برخی علاوه‌بر اهدای چاه خود برای آبرسانی به همدان، لوله‌های انتقال آب را نیز خود تهیه و در اختیار می‌گذارند تا آبرسانی معطل نشده و آب هرچه زودتر به‌دست مردم همدان برسد.
به گفته فرماندار بهار با توجه به اینکه مردم همدان با مشکل بی‌آبی مواجه شده‌اند، مردم بهار نیز متوجه این بحران شدند و کشاورزان با  اختصاص آب چاه‌های خود در کار خیر سهیم شدند.نباتی با بیان اینکه برخی از آنها با نیت محرم و امام حسین(ع) اقدام به این کار خداپسندانه کردند ادامه می‌دهد: بسیاری از کشاورزان نیز لوله خط انتقال را تهیه کردند تا در انتقال آب به همدان سهیم باشند.
او عنوان می‌کند: در این میان کشاورزان به پویش نذر آب پیوسته و هشتگ «همدان تنها نیست» را راه‌اندازی کرده‌اند و همین باعث شده فضای خوب و همراه با ایثارگری ایجاد شود.
فرماندار بهار بیان می‌کند: در پویش نذر آب هرکسی به قدر توان خود شرکت کرده و چاه در اختیار گذاشته به طوری که برخی به خط انتقال آب نیز نزدیک نبودند اما اقدام به اهدا کردند.
برخی از همدانی‌ها که از ایام قدیم در حیاط منزل خود چاه آب دارند شیلنگی به کوچه کشیده و به همسایه‌ها آب هدیه می‌دهند.
این روزها گرمابه‌های همدان هم که هر سال از تعداد آنها کم می‌شود و تغییر کاربری پیدا می‌کنند رونقی تازه گرفته‌اند. گرمابه‌های عمومی بهترین گزینه شست‌و‌شو در نبود آب لوله کشی در خانه‌هاست. هرچند آنها هم در تأمین آب شرب با مشکل مواجهند اما برای تأمین آب شست‌و‌شو از طریق چاه و تانکر محدودیت کمتری دارند، بویژه اینکه آبرسانی همدان هم به آنها کمک می‌کند.

بازار داغ شایعه و جولان فضای مجازی
در این میان حرف‌ها و شایعه‌هایی که بلافاصله در فضای مجازی می‌پیچد کم نیست. شایعه‌هایی که تنها نتیجه آن نمک پاشیدن بر زخم مردم و نادیده گرفتن تلاش‌های 24 ساعته و بدون وقفه کسانی است که شب و روز در مسیری 140 کیلومتری از سد تالوار تا همدان مشغول کارند تا سال‌ها تأخیر و سهل‌انگاری در اجرای یک پروژه حیاتی را که باید در دولت‌های قبلی و خیلی زودتر به اتمام می‌رسید، جبران کنند. چه بسا فقدان سخنگو و ستاد اطلاع‌رسانی که به‌صورت 24 ساعته وضعیت بحران را به مردم اطلاع‌رسانی کند، زمینه را برای جولان اخبار کذب و شایعات در فضای مجازی بیشتر مهیا کرده است. یکی از این شایعه‌ها فروش آب معدنی با قیمت هر بطری 35 هزار تومان در همدان است. این در حالی است که واحدهای سیار جمعیت هلال احمر به‌طور مستمر در محلات در حال توزیع آب معدنی هستند و از سوی دیگر مراکز فروش سطح شهر با نرخ‌نامه‌ای که اعلام شده است آب معدنی و آب آشامیدنی بسته‌بندی را به فروش می‌رسانند. در حال حاضر در سراسر بازار حسین‌خانی یا بازار عمده‌فروشان همدان بسته‌های آب معدنی جلوی مغازه‌ها و در ملأعام چیده شده تا مردم نگرانی بابت کمبود آب نداشته باشند.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان هم با بیان اینکه «هرگونه کمبود آب معدنی و آشامیدنی و قیمت نامتعارف این کالا در همدان را تکذیب می‌کنم» به فارس گفت: هم اکنون یک باکس ۶ عددی آب معدنی ۲۲ هزار تومان و یک باکس ۶ عددی آب آشامیدنی ۲۰ هزار تومان در مراکز عمده فروشی شهر عرضه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های خرده‌فروشی نیز با اعمال ۱۰ درصد سود و نهایت با قیمت آب آشامیدنی از ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان و آب معدنی هم ۲۴ تا ۲۷ هزار تومان عرضه می‌کنند.
معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان یادآور شد: هر نوع تخلف که ممکن است انگشت‌شمار رخ دهد با جدیت برخورد و پیگیری خواهد شد به نحوی که در این رابطه جریمه‌های سنگین اعمال شده است.وی با بیان اینکه شهروندان فهیم همدانی در پی بروز تخلف در این زمینه با سامانه آنلاین ۱۲۴ تماس برقرار کنند و مورد تخلف را گزارش دهند.

مردم مراقب فرصت طلبان باشند
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: منابع کافی برای تکمیل پروژه آبرسانی به همدان وجود دارد بنابراین بحران آب در شهر همدان طولانی مدت نیست و مردم مراقب فرصت طلبان باشند.
احمدحسین فلاحی در مصاحبه با ایسنا افزود: برای وزرا و مدیران قبلی که در پروژه آبرسانی به همدان، کوتاهی کردند ترک فعل را به دستگاه قضایی گزارش دادیم و منتظر پاسخ هستیم.
فلاحی تصریح کرد: در طول چند سال گذشته سوءمدیریت و نقص‌هایی در استان وجود داشته و این کار در زمان خود انجام نشده است.
وی با اشاره به اختصاص اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی به این پروژه در سفر وزیر نیرو به همدان، مطرح کرد: ۱۱۰۰ میلیارد تومان در دولت جدید برای پروژه اختصاص داده شده و کمبود منابع مالی وجود ندارد بنابراین انتظار داریم تا کار شبانه‌روزی انجام شود.

اعزام 100 تانکر آبرسانی از استان تهران به همدان
عصر روز پنجشنبه سوم شهریور تعداد ۱۰۰ تانکر آب طی طرح جهاد آبرسانی از استان تهران به استان همدان با حضور محسن منصوری استاندار تهران و دیگر مسئولان اعزام شد.
محسن منصوری استاندار تهران اظهار کرد: از همه همکاران در دستگاه‌های اجرایی استان تشکر می‌کنم در بحران‌های مختلف باید فعال با مسائل برخورد کرد گاهی یک مسئول در گرداب مسائل و در این گرفتاری‌های اجرایی شاید نتواند حرکت کند و شاید دسترسی به خیلی از امکانات پیدا نکند لذا ما باید این امکان را فراهم کنیم؛ که در همین راستا طی تماسی با استاندار همدان اعلام آمادگی برای کمک کردیم.
 
بخشی از مشکل کم آبی شهر همدان تا ۲۰ شهریور رفع می‌شود
آخرین خبر اینکه استاندار همدان با اشاره به تلاش شبانه‌روزی مسئولان برای حل مشکل آب آشامیدنی، از حل شدن بخشی از مشکل کم آبی شهر همدان تا ۲۰ شهریور امسال خبر داد.
به گزارش ایرنا «علیرضا قاسمی فرزاد» در تشریح آخرین وضعیت آبرسانی گفت: از اواخر اردیبهشت سال‌جاری تاکنون تلاش کردیم تا فاز نخست طرح آبرسانی به شهر همدان به میزان ۶۰۰ لیتر در ثانیه اجرایی شود.
وی اضافه کرد: تا بیستم شهریور سال‌جاری انتقال ۶۰۰ لیتر در ثانیه آب آشامیدنی به شهر همدان نهایی می‌شود.استاندار همدان خاطرنشان کرد: پیش از تلاش برای انتقال آب آشامیدنی به شهر همدان لوله‌گذاری برای تعادل بخشی به طرح آبرسانی آغاز شد و به طور حتم کاهش میزان ساعات قطعی آب را خواهیم داشت.

برش
چشمه صلوات؛همراه روزهای بی‌آبی همدان
​​​​​​​چشمه صلوات به‌عنوان یکی از پرآب‌ترین چشمه سارهای رشته کوه الوند این روزها در اوج کم آبی همدان، کام مردم این دیار را شیرین کرده است.
چشمه صلوات انشعابی از چشمه پونه در مسیر تاریک‌دره محسوب می‌شود که ۱۰ سال است عده‌ای خیر با لوله کشی به طول ۳۰۰ متر آن را کنار محور گنجنامه ایجاد کرده‌اند.
چشمه صلوات سال ۹۱ توسط عده‌ای خیر زیست محیطی ایجاد شد و هم اکنون با نصب هفت شیر زمینه مناسب برای استفاده عموم شهروندان از این آب گوارا فراهم شده، امکانی که همواره در شرایط عادی نیز شاهد حضور مردم برای استفاده از این آب برای شرب و مصرف در منازل است.
نمونه‌برداری‌های انجام شده نشان می‌دهد که تنها آب دو چشمه در جاده گردشگری همدان به تویسرکان حد فاصل گنجنامه تا پیست تاریک دره قابل آشامیدن است که یکی از آنها چشمه صلوات است و مسئولان مرکز بهداشت استان همدان نیز آن را تأیید کرده‌اند.
در روزهای اخیر مسیر گنجنامه به تاریک‌دره برای بهره‌مندی از آب گوارا و زلال چشمه صلوات پرتردد شده و روزانه صدها نفر از شهروندان برای استفاده از آب این چشمه به این محل می‌آیند؛چشمه‌ای که در روزهای اخیر بازهم شاهد تخریب لوله متصل از چشمه پونه به پایین بوده و توسط خیرین بازسازی و مرمت شد تا شهروندان همچنان از این نعمت بهره‌مند شوند.
به گفته خیرین فعال در این منطقه کوهستانی، روزانه بیش از ۳۰۰ نفر با استفاده از خودرو مسیر گنجنامه تا چشمه صلوات را طی کرده و برای انتقال آب به منظور مصرف شخصی اقدام می‌کنند؛چشمه‌ای که این روزها ناجی کم آبی مردم همدان شده و استقبال پرشماری را شاهد است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/15/624239/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها