۲۷۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار شناسایی شده است

تبادل کارشناس بین ایران عراق و سوریه برای مهار گرد و غبار


زیست بوم؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، از تبادل کارشناس میان ایران، عراق و سوریه برای مهار و مقابله با گرد و غبار و آغاز عملیات میدانی در این زمینه خبر داد.
«علی سلاجقه» در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه محیط‌زیست یک مقوله پویا است گفت: «اگر در منطقه‌ای از دنیا اتفاقی برای محیط‌زیست رخ دهد، تأثیر آن در گوشه دیگر دنیا دیده می‌شود که مقوله گرد و غبار هم از همین دست است و کشورهای همسایه از همدیگر آسیب می‌بینند». وی درباره برنامه‌های خارجی مقابله با گرد و غبار گفت: «۲۷۰ میلیون هکتار کانون خارجی گرد و غبار در شمال، شمال شرق، جنوب و جنوب شرق از کشورهای همسایه شناسایی شده که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مقابله با آنها را در قالب یک دیپلماسی فعال آغاز کردیم».رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: «رئیس‌جمهور بر این امر تأکید فراوانی دارد و در جلسه هیأت دولت به بنده تأکید کرد که هر چه سریعتر با کشورهای همسایه مذاکره کنید تا مردم از گرد و غبار راحت شوند. بر این اساس مکلف شدیم هر چه سریعتر این کار را انجام دهیم که منجر به امضای پنج تفاهمنامه عملیاتی شد، در نهایت در تیرماه ۱۱ کشور همسایه متأثر از گردوغبار در قالب نشست منطقه‌ای در ایران گرد‌هم آمدیم و یک ظرفیت عالی در بحث محیط‌زیست در کشور ایجاد شد.»
سلاجقه با اشاره بر اینکه مشکلات محیط‌زیستی یک شبه ایجاد نشدند که یک شبه هم برطرف شوند گفت: «ما تلاش می‌کنیم که سریعتر این مشکلات برطرف شوند. بر این اساس اوایل مهرماه تبادل کارشناس بین ایران و عراق و ایران و سوریه برای آغاز کارهای عملیاتی انجام می‌شود.» معاون رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز گام‌های خوبی برداشتیم، گفت: «با اینکه هیچ تعهدی نداشتیم اما در قدم اول قرار بود ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای خود بکاهیم اما با اقدامات صورت گرفته از این عدد بسیار جلوتر هستیم.
به گفته این مقام مسئول، «پسماند در کشور به باندهای مافیایی تبدیل شده است که برای مهار و کنترل آن باید دستگاه قضایی ورود کند تا بتوانیم آن را به ارزش افزوده برای تمام مردم تبدیل کنیم. رئیس‌جمهور هم بر این مسأله تأکید فراوان دارد. از طرفی، یکی از اهداف اساسی ما این است که محیط‌زیست را از اهداف سیاسی کنار بکشیم، محیط‌زیست چون تمام اجزای حیات را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در عین حال توسعه هم در بستر محیط زیست انجام می‌شود بنابراین برای زندگی بهتر به توسعه نیاز داریم.»
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، همچنین درباره وضعیت پیروز، توله یوز ایرانی گفت: «حال «پیروز» خوب است و بارداری «ایران» توله یوز ماده در توران در اسارت دستاورد خوبی از لحاظ علمی برای کشور بود که بسیار ارزشمند و بی‌بدیل است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/15/624242/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها