هنرمندان در فضای مجازی


به یاد مرتضی ممیز
صفحه موزه کودکی ایرانک مطلبی به مناسبت زادروز زنده‌یاد مرتضی ممیز منتشر کرده و در توضیحاتی نوشته:«مرتضی ممیز نقاش، طراح، گرافیست و تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان در چهارم شهریور 1315 در تهران‌ زاده شد. او در رشته‌ نقاشی دانشکده هنرهای زیبا به تحصیل پرداخت. پس از آن به پاریس رفت و در رشته معماری داخلی درس خواند. پس از بازگشت به ایران کار خود را با طراحی در کتاب هفته و نشریه ایران آغاز کرد. ممیز از بنیانگذاران رشته گرافیک در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و از سال 1349 تدریس طراحی گرافیک در این دانشگاه را بر عهده داشت. ممیز پس از آشنایی با شورای کتاب کودک، پا به دنیای ادبیات کودکان گذاشت و کتاب‌های گاو زرد طلایی، پالتو قرمز، هر کس خانه‌ای دارد، راه خانه خورشید، حقیقت و مرد دانا، آرزوهای بزرگ، افسانه‌های سرخپوستان و... را تصویرگری کرد.»

چهره‌ها
محمدرضا شفیعی کدکنی در صفحه‌ای که با نظارت وی مدیریت می‌شود درباره کاری از زنده‌یاد پرویز ناتل خانلری با عنوان:«واژه‌های عربی در شاهنامه» نوشته که در بخشی از آن آمده:«پل همبر(استاد دانشگاه نوشاتل سوئیس) لغت‌های عربی شاهنامه را به حسب دفعات استعمال آنها تقسیم و تجزیه کرده است. از روی این تقسیم مشخص می‌شود 22 لغت عربی هر یک صد بار یا بیشتر در شاهنامه آمده است. این لغت‌ها از این مقوله‌ها است: علم افلاک، اصطلاحات جنگ و شکار، آرایش و زیور، معانی و عواطف و حروف.» اگر علاقه‌مند به کسب اطلاعات بیشتری درباره این مبحث هستید، می‌توانید سری به صفحه این ادیب و استاد دانشگاه در اینستاگرام بزنید.

هوتن شکیبا بازیگر سینما و تئاتر مطلبی از صفحه سینما تیکت را استوری کرده که درباره فیلم سینمایی ابلق است. این نوشته به قلم مازیار وکیلی پیش روی علاقه‌مندان قرار گرفته و مضمون آن نیز با نگاهی به شخصیت علی که هوتن شکیبا آن را در ابلق بازی کرده، نوشته شده است. در بخشی از این نوشته آمده:«هوتن شکیبا بی‌شک یکی از سرمایه‌های بازیگری در سینمای ایران است. بازیگری توانا و منعطف که قادر است هر نقشی را درست از کار دربیاورد. او که با بازی در  نقش حبیب سریال لیسانسیه‌ها خیلی زود به شهرت رسید، در سال‌های اخیر توانسته طیف متنوعی از نقش‌ها را به خوبی ایفا کند و تبدیل به یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای ایران شود. بازی در نقش علی فیلم «ابلق» یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او در سال‌های اخیر است.» هوتن شکیبا به غیر از این استوری بخشی از تیزر فیلم ابلق را هم پست کرده که در آن توضیحات مختصری از جمله عنوان کارگردان و تهیه‌کننده را آورده است.

یوسف حاتمی‌کیا فیلمنامه‌نویس و کارگردان هم یکی از بازخوردهای مثبت درباره فیلم شب‌ طلایی را استوری کرده، در این نوشته آمده:«امشب برای تماشای فیلم رفتم، دلم خواست از یوسف حاتمی‌کیا تشکر کنم، چراکه حاصل کار فیلم،بسیار تماشایی شده، یک خانواده تمام‌عیار با همه خصوصیاتشان. پشت صحنه کار هم همین‌قدر قشنگ بود و من حسابی از بودن کنار این بازیگرهای درجه یک کیف کردم و یاد گرفتم. یوسف حاتمی‌کیا، حسابی خسته نباشی.» این چند سطر نوشته‌ای از «نساء افرنگه» بود که خودش در جمع بازیگران این فیلم بوده. «شب طلایی» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا است.

علیرضا قربانی خواننده موسیقی ایرانی بخشی از قطعه‌ بی‌گناه را استوری کرده  که خود خوانندگی آن را بر عهده داشته است. در توضیحات این قطعه نوشته:«تازه‌ترین همکاری اینجانب با علیرضا افکاری با شعری از حسین غیاثی در قالب تیتراژ سریال «بی‌گناه» به کارگردانی مهران احمدی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی یکشنبه 6 شهریور و همزمان با انتشار اولین قسمت سریال منتشر خواهد شد.»
 
 نکته‌ای درباره کتابخوانی کودکان
یکی از نکاتی که به‌ احتمال زیاد ذهن والدینی که علاقه‌مند کتابخوان شدن فرزندان خود هستند را به خود جلب می‌کند، مواجهه با این پرسش است: «کودکان از چه زمانی باید خواندن داستان‌های چند جلدی را شروع کنند؟» اگر این مسأله پرسش شما یا اطرافیانتان هست، می‌توانید سری به صفحه مؤسسه انتشاراتی افق در شبکه‌های اجتماعی بزنید. در بخشی از توضیحات این مؤسسه نشر برای علاقه‌مندان آمده:«مجموعه‌ها کتاب‌هایی داستانی‌اند که در چند جلد نوشته شده‌اند و هر کتاب چند فصل دارد. این کتاب‌ها طولانی‌تر از کتاب‌های تصویری و کوتاهتر از رمان هستند، برای همین می‌توانند شروع مناسبی برای آغاز مرحله جدید کتابخوانی کودکان 7 تا 11 ساله باشند.» در بخش دیگری از این توضیحات که متن کامل آن را خودتان با کمی جست‌و‌جو برای پیدا کردن صفحه نشر افق می‌توانید بخوانید آمده:«این کتاب‌ها در سال‌های نخستین آموزش رسمی دبستان، به آسان شدن فرایند سوادآموزی کمک می‌کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/20/624254/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها