روایتی از ‌جمع فکرهای ایده‌پرداز


سیدحسین اجتهد
عضو هیأت علمی گروه برق دانشگاه کاشان

«آرزوهای دست‌ساز»، حاصل جمع فکرهای ایده‌پرداز و دست‌های تمدن‌ساز است. اکنون اولین جلد مکتوب تاریخ شفاهی پیشرفت منتظر شماست، گرچه این کتاب را نمی‌توان به‌عنوان «دستور پخت شرکت‌های دانش‌بنیان» پیشنهاد کرد، اما «فرایند پخته شدن یک شرکت دانش‌بنیان» را با روایت داستانی‌اش به تصویر کشیده است.
مطالعه این کتاب بار دیگر به شما نشان خواهد داد که درک تشنگی و راهی شدن برای رفع آن، شرط کافی برای رسیدن به آب است، بچه‌ها تشنگی و نیاز را احساس کردند و پای در راه نهادند... کاظمی و کاشانی‌ پیدا شدند و دست‌شان را گرفتند. سه ضلعی «مدیر دلسوز کاربلد»، «سرمایه‌گذار خیر» و جوان فعالی که «میدان‌دار اصلی حوادث» باشد، یکی از مهم‌ترین فرمول‌هایی است که می‌توان در سایر جنبش‌های پیش‌ران تکنولوژی در دهه پیشرفت و عدالت نیز ردپای آن را دید و تکثیرش کرد.
بچه‌ها آن حس و حال معروف «ولش کن» و روحیه «به من چه» را کنار گذاشتند و به‌عنوان اولین مشکل استقرار شرکت‌شان با «موش‌های» کانکس کوثر برخورد علمی کردند! لذا برخورد با موش‌هایی که دیگران در کارشان دواندند برای‌شان قابل تحمل‌تر شد. وقتی به‌دنبال حل مشکل باشی، خیار و زانتیا فرقی نمی‌کند! دانشجوی گریزپای درس‌های فیزیک کلاسیک هم می‌تواند از مدارات الکترونیکی و پردازش تصویر پول دربیاورد. قطعاً عصرانه‌ای که هر روز حسین به‌صورت منظم و طبق برنامه نوش جان می‌کرد، ناخودآگاه طعم شیرین «ما می‌توانیم» را در ذائقه‌اش ملکه کرد و «ژنِ وابستگی به دیگران را که در یک مدت طولانی در ما تزریق کرده بودند» در وجود خود و همراهانش خنثی نمود.
مطالعه این کتاب را به همه‌ فعالان دانشجویی پیشنهاد می‌کنم و حدس می‌زنم که با کمی هوشمندی و دقت بتوانند از آن برای خودشان و متناسب با محل تحصیل‌شان راهکارهای عملیاتی دربیاورند.
کتاب«آرزوهای دست‌ساز» به قلم میلاد حبیبی، روایت داستانی از شکل‌گیری شرکتی دانش‌بنیان در حوزه فناوری‌های الکترونیکی و کامپیوتری است که به همت انتشارات «راه‌یار» روانه کتابفروشی‌ها شده و تنها 50 هزار تومان قیمت پشت جلد آن است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/20/624257/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها