آموزش و پرورش برای زیرساخت‌هایی جهت امنیت امتحانات نهایی در تلاش است

تقلب های دردسرساز


گروه اجتماعی/ با شروع امتحانات نهایی در اول شهریور ماه شاهد درج سؤالات امتحانی به همراه پاسخ آنها در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی بودیم. آنچه از تصاویر برآورد می‌شود سؤالات مربوط به درس دینی بوده است. این اولین مرتبه‌ای نیست که سؤالات امتحان نهایی در فضایی مجازی آن هم حین آزمون منتشر می‌شود. با توجه به اینکه نظارت اصولی نسبت به ورود دانش‌آموزان به حوزه‌های امتحانی صورت نمی‌گیرد لو رفتن سؤالات آن هم در شرایطی که ابزارهای متعددی برای تقلب وجود دارد، چندان کار دور از ذهنی نیست. محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در واکنش به لو رفتن سؤالات امتحان نهایی در شهریور ماه جاری به فارس گفت: در اولین امتحان نهایی شهریور، در چند استان شاهد تقلب ۴ دانش‌آموز بودیم که شناسایی شدند و امتحان همه دروس آنها صفر شد.
زارعی ادامه داد: امتحانات نوبت شهریور ماه، از یکم شهریور شروع شده و تا ۲۳ شهریور ادامه داد.طبق روال، طراحان سؤالات امتحان نهایی قرنطینه هستند و ارسال سؤالات مانند امتحانات خرداد ماه به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. امسال در نظر داریم تصحیح الکترونیکی را توسعه دهیم؛ البته ممکن است به امتحانات اول نرسیم ولی در امتحانات پایانی انجام می‌دهیم و همچنین حوزه‌های بیشتری را پوشش می‌دهیم.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در اولین امتحان نهایی شهریور، در چند استان شاهد تقلب ۴ دانش‌آموز بودیم که بموقع شناسایی شدند و امتحان همه دروس آنها صفر شد.
بحث تقلب در امتحانات نهایی از آنجا مورد توجه است که در کنکور سال 1402 نمرات امتحانات نهایی نقش بسزایی در کنکور خواهد داشت. با ابلاغ مصوبه کنکور 1402 طبق گفته کارشناسان تقلب در امتحانات نهایی گسترش خواهد یافت و آموزش و پرورش زیرساخت لازم برای این ایجاد امنیت در مقاطعی که قرار است نمرات آنها در کنکور سراسری مؤثر باشد را ندارد. همچنین نکته قابل توجه این است که علاوه بر میزان دانش‌آموزان متوسطه دوم، تعدادی از افراد هستند که متناسب با مصوبه کنکور 1402 قطعاً برای ترمیم معدل خود اقدام خواهند کرد.
طبق گفته کارشناسان اگر به‌طور میانگین هر پایه‌ای ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار نفر دانش‌آموز داشته باشد؛ قریب به دو میلیون دانش‌آموز باید در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند. به جز آن دو میلیون نفر، پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰۰ هزار نفر دیگر هم داوطلب نظام قدیم داریم. طبق مصوبه شورا گفته شده داوطلبان نظام قدیم می‌توانند مجدد برای ترمیم سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی شرکت کنند. یک سری دیگر از داوطلبان، نظام قدیم محسوب نمی‌شوند بلکه داوطلبانی هستند که یکی دو سال پشت کنکور مانده‌اند، در میان آنها نیز افرادی هستند که می‌خواهند در یک یا کل درس‌هایشان ارتقای نمره داشته باشند. پس به‌طور کلی شرکت دو تا دو و نیم میلیون دانش‌آموز در امتحانات نهایی را خواهیم داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/18/624285/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها