رئیس سازمان انرژی اتمی کشور خبر داد

پایان سال‌ها غفلت در احداث نیروگاه‌های اتمی


محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح سامانه پرتابل پرتودهی گاما در شهرستان بناب گفت: امروز دنیا با بحران مواد سوختی و سوخت مواجه شده است و تقریباً تمامی کشورها بویژه کشورهای اروپایی همه به احداث نیروگاه‌های اتمی روی آوردند و ما یک غفلت چندین ساله در این زمینه داریم و باید بتوانیم با اجرای این برنامه در افق سال‌های آینده، کشور را تبدیل به یکی از قطب‌های ساخت و طراحی نیروگاه‌های اتمی کنیم.
به گزارش ایرنا؛ وی افزود: صنعت هسته‌ای در زندگی و اقتصاد ملی وجود داشته اما با مقیاس محدود بوده است؛ البته امروز و به لطف الهی و همت همکاران توانستیم در بازه زمانی کوتاه این پروژه را به چنین مرحله‌ای برسانیم. این پروژه شامل طراحی و ساخت سامانه پرتابل پرتودهی گاماست که در دنیا و در حوزه پرتودهی مواد غذایی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شود؛ از تاریخ اول دی‌ ۱۴۰۰ این پروژه کلید خورد و ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ آماده رونمایی شد و اکنون در روز پنجشنبه سوم شهریورماه این سامانه به بهره‌برداری رسید. وی تصریح کرد: کاربرد مشخص سامانه پرتابل پرتودهی گاما این است که با پرتودهی به موادغذایی و محصولات کشاورزی می‌تواند، آفت‌پذیری آنها را از بین برده و در مقابل عمر نگهداری و انبارمانی این مواد و محصولات را افزایش دهد و از این طریق حدود ۳۰ درصد ضایعات کشور در حوزه کشاورزی و موادغذایی را به طرز چشمگیری، مهار و کنترل خواهیم کرد. 
نصب ۱۲ سامانه پرتابل پرتودهی گاما تا پایان سال ۱۴۰۲
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره میزان نیاز کشور به این سامانه‌ها و همچنین برنامه‌های این سازمان در این حوزه توضیح داد: قرار است این سامانه‌ها در ۱۲ قطب پیش‌بینی شده به عنوان مراکز لجستیک نصب شوند؛ ظرفیت برنامه‌ریزی شده به این صورت است که بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ سامانه در ۱۲ منطقه نصب کنیم و با توجه به ظرفیت سرویس‌دهی روزانه به ۲۰تن محصول، در گام ابتدایی قرار داریم و افزایش ظرفیت، بستگی به میزان استقبال و مشارکت بخش خصوصی دارد که خوشبختانه این مسأله با افق روشن و خوبی مواجه شده و بتدریج ظرفیت خود را متناسب با نیاز و استقبال، افزایش خواهیم داد.
 
آغاز عملیات ساخت آب‌شیرین‌‌کن در نیروگاه اتمی بوشهر
روز گذشته همچنین عملیات اجرایی و کلنــــــــــــگ‌زنی پــــروژه آب شیرین‌‌کن نیروگاه اتمی بوشهر با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی به ظرفیت روزانه ۷۰ هزارمتر مکعب و در زمینی به مساحت ۹ هکتار آغاز شد. با ساخت این پروژه روزانه ۷۰هزار مترمکعب آب، شیرین می‌شود و به صورت مستقیم هر ثانیه ۲.۵ تا ۳.۵ مترمکعب آب دریا قابل شیرین شدن است. این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده که ظرفیت آن تا ۱۰۵ هزار مترمکعب در روز قابل توسعه است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7989/5/624305/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها