سهم آواز پرندگان در آرامش


شهره طاعتی
مددکار اجتماعی

با طلوع خورشید صدای زیبای انواع پرندگان گوشمان را نوازش می‌کند.چند نفر از مردم شهر متوجه صدای این موجودات زیبا و آرامش بخش می‌شوند؟چند نفر از ما روز خود را با نگاه کردن و دنبال کردن صدای پرندگان و لذت بردن از آنها لذت بخش‌تر می‌کنیم؟
طبق تحقیقات علمی تأثیرات طبیعت بر روان انسان ثابت شده است. پرندگان نیز به‌عنوان جزئی از چرخه طبیعت سال هاست که با انسان‌ها همزیستی مسالمت‌آمیزی دارند ،اما ما انسان‌ها با بی‌توجهی به آنها، استفاده بهینه از سهم آرامشی را که به ما می‌بخشند نادیده می‌گیریم یا در بعضی مواقع با شکار گونه‌هایی از پرندگان باعث می‌شویم خشم و خشونت درونمان بیشتر از گذشته شود و از طرفی چرخه طبیعت را برهم می زنیم.
در محله‌ها یا شهرهایی که ارتباط  ساکنان آنجا با پرندگان دوستانه و محترمانه است (محترمانه از منظر قائل شدن حق استفاده از درختان، آب و هوا و فضای طبیعت برای پرندگان)، آرامش بیشتر در بین مردم آنجا و زندگی روزمره آنها دیده می‌شود. در شهرهای بزرگ این بخش در زندگی روزانه گم شده است؛ دائم به‌دنبال مراقبه کردن و پیگیری اطلاعاتی برای داشتن  یا برگرداندن آرامش و نشاط به زندگی فردی و اجتماعی خود هستیم ،غافل از اینکه آرامش در نزدیک‌ترین حد ممکن به ما در حال عرضه است ،فقط باید آن را ببینیم و بشنویم. این موجودات کوچک، زنده و پویا هستند، آنها برای گذراندن زندگی خود از همان رفتار‌های غریزی که در نهادشان وجود دارد استفاده می‌کنند. از شرایط و ناملایمات موجود مثل خراب شدن لانه و از بین رفتن جوجه‌های شان، آلودگی هوا، سرما و گرما و موارد دیگر که بیشتر آنها به دست انسان‌ها اتفاق می‌افتد از زندگی ناراضی نمی‌شوند. آنها زندگی را با تلاش مجدد و ساختن دوباره لانه و غیره در نظر می‌گیرند. با نگاهی اجمالی به آنها شاید بتوان گفت که امید به زندگی در بین موجودات دیگر غیر از انسان از جمله پرندگان از ما انسان‌ها بیشتر است. درست است که پرندگان مانند انسان ها دارای روحیه تفکر و تعقل و خرد نیستند ولی آیا همین مشخصه نباید ما انسان‌ها را از آنها فراتر ببرد و با استفاده از این تفکر و تعقل به کسب دانش بیشتر به زندگی بهتر و با آرامش‌تر برسیم؟
شنیدن صدای دلنواز قمری، بلبل و گنجشک و کبوتر آزاد در لابه لای درختان و باغچه‌ها در ابتدای روز دارای فرکانس های مثبت است که انرژی وصف‌ناپذیری به ما منتقل می‌کند ،حتی در طول روز و در زمان‌هایی که استرس و اضطراب بر ما مستولی شده، دیدن این موجودات و شنیدن صدایشان که امید و زندگی را به ارمغان می‌آورد می‌تواند آرامشی هرچند کوتاه به ما ببخشد و شاید همین آرامش کوتاه باعث شود که از شدت اضطراب‌مان کاسته شود.
حال یک تمرین:
از فردا در خانه، خیابان، موقع پیاده روی، زمان رفتن به محل کار یا خرید کمی با دقت‌ نگاه کنید و بشنوید؛ پرنده‌ای که دیدید کمی مکث کنید، به آن نگاه کنید و صدایش را بشنوید. در پایان روز به آنها فکر کنید و به اثری که بر روان شما در آن لحظه گذاشته است بیندیشید و اگر دوست داشتید برای ما  بنویسید.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7994/16/625093/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها