تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «مهاجر سرزمین آفتاب» رونمایی شد
ساخت فیلمی بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری است
سیزدهمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «مهاجرسرزمینآفتاب»، صبح روز چهارشنبه نهم شهریورماه در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.به گزارش پایگاه اطلاعرسانی مقام معظمرهبری، در این مراسم از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب که روایت خاطرات کونیکو یامامورا (سبا بابایی)، یگانه مادر شهید ژاپنی در ایران، اثر حمید حسام و انتشارات سوره مهر است، با حضور حجتالاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، علیرضا مختارپور، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، ایمان عطارزاده، رئیس حوزه ریاست دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب و پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما رونمایی شد.
مقام معظم رهبری در خصوص این کتاب نوشتند: «سرگذشت پرماجرا و پرجاذبه این بانوی دلاور که با قلم رسا و شیوای حمید حسام نگارش یافته است، جداً خواندنی و آموختنی است. من این بانوی گرامی و همسر بزرگوار او را سالها پیش در خانهشان زیارت کردم. خاطره آن دیدار در ذهن من ماندگار است. آن روز، جلالت قدر این زن و شوهر با ایمان، با صداقت و با گذشت را مثل امروز که این کتاب را خواندم، نمیشناختم؛ تنها گوهر درخشان شهید عزیزشان بود که مرا مجذوب میکرد. رحمت و برکت الهی شامل حال رفتگان و ماندگان این خانواده باد.
ساخت فیلم بر اساس زندگی خانم بابایی، حرکت مهم و مؤثری در جهت معرفی و آبرو بخشیدن به خانواده اسلامی و مردم مسلمان است و نباید از آن غفلت شود.
سیدعلی خامنهای / اردیبهشت ۱۴۰۱»
بررسی ابهامات قرارداد بهره برداری موزه هنرهای معاصر اهواز در گفتوگو با رئیس پیشین انجمن هنرهای تجسمی خوزستان
موزه هنرهای معاصر اهواز را به اهلش بسپارید
سیده مریم ساداتگوشه/ موزه هنرهای معاصر اهواز سال 1394 به پیمانکاری به نام علی منوچهری که نه هنرمند بود و نه گالریدار سپرده شد. اکنون در اول شهریورماه طبق قرارداد، این موزه باید از علی منوچهری تحویل گرفته میشد؛ موزهای که به آن بیمهری بسیار شد و نه تنها خسارت بالایی به آثار و گنجینهاش وارد شد، بلکه گفته می شود بسیاری از اموالش به سرقت رفتهاست. طبق برآورد اولیه کارشناسان حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چیزی نزدیک به 20 میلیارد تومان به این موزه خسارت وارد شده است. سهشنبه 8 شهریورماه، محمد منوچهری به ایسنا گفته این قرارداد تا یک شهریور 1402 ادامه دارد و هشت ساله است؛ قراردادی که مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت آن را هفت سال شمسی اعلام کرده و می گویند در قرارداد هم ذکر شده است. اما اکنون منوچهری مدعی است به خاطر خطای تایپی که تاریخ 1402 ثبت شده، این موزه را تا یک سال دیگرهم تحویل نمیدهد.پیشتر هادی مظفری و معاونت امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اذعان داشته بودند که به لحاظ حقوقی، مفاد بسیار بدی با پیمانکار بسته شده و تا اتمام قرارداد هیچ کاری از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنمیآید.اگر به عکسهایی که از این موزه گرفته شده نگاه کنید وضعیت نامناسب آن گویای این است که نه تنها به آثار موزه رسیدگی نشده بلکه این موزه رها شده است. این درحالی است که این پیمانکار مدعی شده «با همه هزینههای میلیاردی و اقداماتی که انجام دادیم نه تنها تخصیص اعتبار و حمایتی صورت نگرفته بلکه حتی کوچکترین تقدیری از ما نشده است.»
پیمانکار از ابتدا ایران نبود و اکنون هم نیست
محمد عدیلیپور رئیس قبلی انجمن هنرهای تجسمی خوزستان که این اتفاقات در زمان ریاست وی افتاده درباره قرارداد موزه هنرهای معاصر اهواز به «ایران» میگوید: «قرارداد موزه که هفت سال پیش یعنی در شهریور سال 94 منعقد شده باید در شهریور 1401 تمام شود، چون مدت زمان قرارداد 7 سال شمسی ذکر شده است. فارغ از تمام ایراداتی که به قرارداد وارد است، علی منوچهری پیمانکاری که قرارداد را بسته، زمان عقد قرارداد ایران نبوده و اکنون هم نیست. آنچه در رسانهها از سوی آقای منوچهری نوشته میشود در حقیقت محمد منوچهری است که فامیل ایشان هستند و طرف قرارداد هم نیستند. قرارداد، اجازه تعیین نماینده یا مباشر را به کارفرما نمیدهد و غیرقانونی است و حضور آقای منوچهری را طی این هفت سال اجباری دانسته اما ایشان اصلاً حضور نداشته است. جالب است بدانید امضاهای پای قرارداد اسم هم ندارد.»
ادعای پیمانکار مبنی بر سالم بودن گنجینه، غیرواقعی است
عدیلی درباره وضعیت کنونی این موزه ادامه میدهد: «از سال 97 تا امروز مکان موزه هنرهای معاصر اهواز فاقد برق است. یعنی دقیقاً بیش از چهار سال است که برق ندارد و قطعاً گنجینه موزه صدمه دیده است. متأسفانه شکل قرارداد به گونهای است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان حق بازدید از این مکان را ندارد، تا زمانیکه قرارداد تمام شود. او درباره ادعای آقای محمد منوچهری مبنی بر اینکه گنجینه سالم است، میگوید:«غیر واقعی است. در خوزستانی که هوا در هفت ماه سال گرم و بالای 35 درجه است و در برخی روزها به بالای 50 درجه میرسد، چطور بدون برق و کولر میتوان آثار را درست نگهداری کرد؟ در موزه هنرهای معاصر تهران که این همه حفاظت میشود اکنون حشراتی مثل بید دیده شده است. در شرجی و گرمای بسیار بالای خوزستان چطور آثار سالم است؟ سیستم تهویه موزه هنرهای معاصر، ایرکاندیشن است که روی پشتبام نصب شده و طی این چهار سالی که در آن رفتوآمدی نشده، مورد سرقت بسیاری قرار گرفته است. آشپزخانه مجهز آنجا کاملاً مورد سرقت قرار گرفته است. یکی دو بار که سیل آمد ناودانهای پشتبام گرفته و تا بیش از یک وجب آب در گالریهای موزه جمع شده بود. تمامی دیوارها و سیستم نوری صدمه دیده و سرقت شده است. تمام پنجرهها گل گرفته و اتاق برق موزه که بیرون از بنا بوده عمداً طعمه حریق شد که ادواتش سرقت شود.»
خسارت 20 میلیاردی به موزه هنرهای معاصر اهواز وارد شده است
عدیلی درباره رقم خسارت میگوید: «پیشبینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان این است که 20 میلیارد تومان خسارت فیزیکی به موزه وارد شده و این خسارت به غیر از خسارات معنوی و هنری است که به گنجینه وارد شده است. به گفته اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان 8 میلیارد تومان هزینه اتاق برق است و 8 میلیارد تومان هم هزینه ایرکاندیشن و مابقی هم برای رنگ و ادواتی که دیده نشده است. این مبلغ بدون کارشناسی محاسبه شده و ممکن است بعداً که از نزدیک مشاهده شود بیش از این هم باشد.»
او درباره این قرارداد توضیح داد: «بند نظارت اصلاً از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن قید نشده است. قراردادهای وزارت فرهنگ بندی دارد با عنوان فسخ یکطرفه از سوی کارفرما که به هر دلیلی اگر کوتاهی رخ داد، کارفرما بتواند فسخ کند اما این قرارداد این بند را ندارد.»
عدیلی میگوید: «موزه هنرهای معاصر پیش از آنکه به پیمانکار داده شود توسط سید حسین فدایی یکی از کارمندان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اداره میشد که رئیس موزه هنرهای معاصر اهواز هم بود. قطعاً گنجینهای را تحویل گرفتند و لیستی نوشتهاند. سؤال این است که این لیست کجا است؟ وقتی موزه تحویل آقای علی منوچهری شد، قطعاً اموال موزه و گنجینه به ایشان تحویل داده شده و باید صحت و سلامت اموال موزه توسط کارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت بگیرد. من وقتی رئیس انجمن هنرهای تجسمی اهواز بودم یک بار با همکارانم از این موزه بازدید کردیم که متأسفانه وضعیت آثار بسیار بد بود و روی زمین قرار داشتند.»
او درباره اظهارنظر اخیر محمد منوچهری توضیح میدهد: « درآخرین گزارشی که خبرگزاری ایسنا در خوزستان منتشر کرده منوچهری در آن گفته این قرارداد تا شهریور سال 1402 معتبر است. تا الان تمامی دعواها و دادگاهها مبنی بر این بوده که قرارداد 7 ساله است، اما قرارداد نقص بزرگ دیگری دارد یعنی تاریخ اتمام قرارداد به اشتباه تا 1402 درج شده و این مورد دعوای جدید است.»
تقاضای خسارت 2 میلیاردی از سوی محمد منوچهری پیمانکار موزه
عدیلی درباره اتفاقی که به نفع منوچهری تمام شد، توضیح میدهد:«سال گذشته در دوره مدیریت آقای محمد جوروند رئیس پیشین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهواز شکایتی علیه آقای منوچهری تنظیم شد و در نهایت آقای منوچهری 2 میلیارد تومان هم تقاضای خسارت کرد و قاضی حکم را به نفع پیمانکار داد. داستان این بود که از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان طرح دعوا شد و طبق پیگیریهای انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان، وکیل حاذقی را با دستمزد بسیار کم به اداره کل معرفی کردند، اما وزارتخانه اجازه پرداخت دستمزد را نداد و مجدداً انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان وکیل خودش را با نام «بهروز قاسمی نیکمنش» به اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کردند که بدون دستمزد این پیگیری را در سالهای 1398 و 1399 انجام دهند، اما مجدداً بخش حقوقی وزارتخانه از حضور وکیل ممانعت کرد و کارشناس حقوقی خود را از تهران به اهواز فرستادند و در نهایت باعث باخت اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان شد. مهمترین سؤال این است که اگر فردا منوچهری کلیدهای موزه را تحویل دهد و دو میلیارد تومانش را هم نخواهد، آیا وزارت فرهنگ از علی منوچهری 20 میلیارد تومان خسارت خواهد گرفت؟ برنامه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برای اداره این موزه چیست؟ آیا بازهم قرار است این موزه به کارشناس غیر، سپرده شود و یا به دست صاحبان اصلیاش به کارشناسان تجسمی سپرده شود. پیمانکار قبل نه هنرمند بود و نه گالریدار، حتی مدیریت فرهنگی هم نخوانده بود و هیچگونه صلاحیتی برای این کار نداشت. امیدوارم با خاطیان برخورد شود.»
لازم به ذکر است که تمام اسناد مرتبط با این قرارداد در اختیار روزنامه ایران قرار گرفته است.
برش
برای احیا و بهینهسازی موزه گام برمیداریم
محمود سالاری
معاونت امور هنری
موزه هنرهای معاصر شهر اهواز یکی از موزههای تأثیرگذار در حوزه هنرهای تجسمی خصوصاً در جنوب کشور بوده و از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. متأسفانه این موزه برای مدت زمانی به بخش خصوصی واگذار شد که عملکرد آن باعث شد موزه مزبور از اهداف خود دور شود. باتوجه به عودت و اتمام قرارداد، با هماهنگی و ارتباط با کارشناسان مربوطه و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان در نظر است با ارائه راهکارهای مناسبی جهت احیا و بهینهسازی موزه هنرهای معاصر اهواز گام برداریم.
امیرمهیار تفرشیپور «اپرای اتاق سرخ» را در لندن روی صحنه میبرد
اجرای یک موسیقی با الهام از «تاریک خانه» یک نویسنده ایرانی
ندا سیجانی- امیرمهیار تفرشیپور، آهنگساز ایرانی در نشست خبری «اپرای اتاق سرخ» که روز گذشته (چهارشنبه ۹ شهریورماه) در آموزشگاه ریشه در خاک برگزار شد گفت:«یکی از شاخصههای مهم در داستانهای صادق هدایت برای من آهنگساز، مدرن بودن آن بوده که بسیار ارزنده است و به اصطلاح بیپایان بودن آن و علامت سؤالهایی که در پایان داستانها وجود دارد برای آهنگسازان مدرن و قطعاتی که مینویسند تطبیق کامل دارد و من این سبک از نگارش موسیقی را بسیار دوست دارم.»او درباره این اثر جدیدش نیز بیان داشت: اپرای «اتاق سرخ»، برگرفته از داستان کوتاه «تاریک خانه»ی صادق هدایت است و قرار است 17 شهریورماه در تالار کاکپیت شهر لندن و در فستیوال اپرای مجلسی «تت آ ت» به روی صحنه برود.
«تاریک خانه» در سال1321 نوشته شده داستانی قبل ازجنگ جهانی دوم و در شهری به نام خوانساراتفاق افتاده است. داستان این اپرا در دنیایی کاملاً متفاوت با دنیای ما تعریف میشود و صادق هدایت دراین داستان به«سؤال از کجا آمده ام! و به کجا خواهم رفت!» میپردازد و این پاسخ را از سوی مخاطبینش جستوجو میکند...
او درپاسخ به این سؤال که چرا این اجراها در خارج از ایران برگزار میشود به «ایران» گفت: مهمترین و اولین دلیل، عدم اجرای این اپراها در ایران، عدم وجود نوازنده متخصص برای اجرای موسیقی معاصر و همین طور خواننده است.البته این مشکل تنها درایران خلاصه نمیشود، بلکه در بسیاری از کشورها این مسأله وجود دارد، مانند ترکیه که کشوری هنرپرور است، اما درآنجا هم این موسیقی قابلیت اجرایی ندارد چرا که این موسیقی معاصر کم سابقه، تنها در کشورهایی اجرا میشود که به لحاظ نوازندگی، خوانندگی و همچنین صدای تنور بالا، توانایی اجرای این سبک از اپراها را داشته باشند. درواقع باید بگویم ما در ایران صنعت اپرا نداریم و از لذت وجود این هنر در جامعه بیبهره هستیم. نکته دیگر اینکه این اجراها توجیه اقتصادی ندارد اما اگر داشتند، میتوانست درآمدزایی بسیاری برای هنرمندان داشته باشد.
امیرمهیار تفرشیپور، درباره سازبندی این اپرا بیان داشت: دراین اپرا سه خواننده یک آنسامبل کوچک را همراهی میکنند و مارچلو پالاتسو رهبر آنسامبل این اپرا، کیارادانا کارگردان و دومینیک پاور نویسندگی متن اپرا را بر عهده دارند.
این کار برای یک آنسامبل کوچک به نام تریو نوشته شده و ویولن سازی است که هدایت این داستان را برعهده دارد. ساز دیگر کلارینت است و همچنین ساز هارپ که به عنوان ساز ارکسترال از آن استفاده میشود. این سازنقش شرقی هم دارد و با این نویسنده ایرانی و مکان تولد این داستان که خوانسار است، بیارتباط نیست و من برای قرار گرفتن در فضای واقعی داستان، یک هفته در خوانسار زندگی کردم و کار اپرا را در خود این شهر به اتمام رساندم.
او درباره تأثیرگذاری و جذابیت پیوند ادبیات و موسیقی ایران در خارج ازکشور گفت: اولین کاری که انجام دادم و تجربه موفقیت آمیزی بود« عروسک پشت پرده» نام داشت از صادق هدایت که بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به همین دلیل، دومین داستان را هم از هدایت انتخاب کردم که نشان دهنده این است برای دنیای غرب یک نویسنده با زبان مدرن جهانی جذاب است و جالب است بدانید داستانهای صادق هدایت به بیش از هفتاد زبان ترجمه شده است.
او درپایان در پاسخ به این سؤال که آیا تصمیم به همکاری با هنرمندان ایرانی را خواهد داشت یا خیر گفت: به اعتقاد من در کشورما ایران آنطور که باید و شاید آثار هیچ آهنگساز ایرانی، اجرا نشده و مدت زمان اندکی است که به آثار بسیار ارزنده آهنگسازان توجه میشود این درحالی است که تمام قوای ارکستر سمفونیک را برای فردی میگذارند که تا آهنگساز شدن او زمان بسیاری باقی مانده اما آثار گذشتگان را در گنجهها نگهداری میکنند از جمله کارهای اساتیدی چون فوزیه مجد، پرفسور هرمزفرهت، مرتضی حنانه، محمد نقی مسعودیه، پرویز محمود، هوشنگ استوار حسین دهلوی و...
تخت جمشید میزبان همایون شجریان
پس از اجرای موفق کنسرت «به رنگ صدا»ی همایون شجریان در تهران، بر اساس برنامهریزیهای انجام شده این کنسرت از شهریور تا آذرماه امسال در کشورهای کانادا، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی اجرا شده و پس از آن، در بهار و تابستان سال ۱۴۰۲ اجرای برنامه در شهرهای ایران آغاز میشود. به گزارش ایرنا، استان فارس و مجموعه تاریخی تخت جمشید از نخستین انتخابهای همایون شجریان برای اجرای برنامه است که برنامهریزی برای اخذ مجوزهای آن آغاز شده است. جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد ضمن تأیید این خبر گفت: با توجه به مکاتبات و تعاملات انجام شده با سازمانهای مرتبط این موضوع در دست پیگیری جدی است و در زمان پیشنهادی همایون شجریان، میراث جهانی تخت جمشید میزبان ایشان و علاقهمندان خواهد بود.
افزایش فضای کتابخانههای عمومی کشور
طبق اعلام پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، اضافه شدن ۱۵۰ مرکز جدیدالتأسیسِ نهادی، مشارکتی و مستقل در قالب کتابخانههای عمومی روستایی، شهری، کتابخانه سیار، سالن مطالعه و پیشخوان خدمات کتابخانه عمومی در یک سال گذشته، باعث شده تا بیش از ۴۵ هزار متر مربع به فضای کتابخانهای کشور افزوده شود. در بخش افتتاح فضای کتابخانهای، استانهای خراسان رضوی (با ۲۶ مورد)، کهگیلویه و بویراحمد (با ۱۵ مورد)، فارس (با ۱۴ مورد) و خراسان شمالی (با ۱۱ مورد) را در میان استانهایی که بیشترین افزایش سرانه فضای کتابخانهای داشتهاند، نشان میدهد. استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، ایلام، البرز، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، کردستان، کرمان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان و همدان سایر استانهایی هستند که در یکسال گذشته شاهد افزایش سرانه فضای کتابخانهای بودهاند.
شبکه کتابخانههای عمومی کشور پس از مساجد و مدارس، گستردهترین شبکه فرهنگی کشور است و هیچ رقیبی در این حوزه ندارد. کارنامه آماری نهاد کتابخانههای عمومی کشور در حوزه توسعه کتابخانهها از مردادماه ۱۴۰۰ تا مردادماه سال جاری حاکی از آن است که ۶۲ کتابخانه نهادی با زیربنای ۲۱۸۰۳ متر مربع؛ ۲۱ کتابخانه مشارکتی با زیربنای ۶۴۷۵ متر مربع؛ ۴ کتابخانه مستقل با زیربنای ۴۷۲ متر مربع و۶۳ سالن مطالعه با زیربنای ۱۶۵۹۱.۲ متر مربع به فضای کتابخانهای کشور اضافه شده است.یکی از رویکردهای نهاد کتابخانههای عمومی برای توسعه کتابخانههای عمومی در سالهای اخیر، استفاده از ظرفیت کتابخانههای سیار با هدف عادلانه کردن دسترسی همه مردم ایران به کتاب بوده است. در این زمینه تاکنون در ۱۶ استان کشور، کتابخانه سیار راهاندازی شده است و در حال حاضر ۳۵ واحد فعال شامل ۳۳ کتابخانه سیار نهادی، یک کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه سیار مستقل مشغول ارائه خدمات به نقاط محروم هستند. اما وقتی نگاهی به آمار بهرهبرداریها از مردادماه ۱۴۰۰ تا مردادماه سال جاری میاندازیم، بخوبی میبینیم که در این آمار ۲۵ کتابخانه روستایی، ۹ کتابخانه سیار، ۲ کتابخانه مرکزی شهرستان، یک کتابخانه مرکزی استان و ۵ پیشخوان خدمات کتابخانه عمومی وجود دارد که با هدف عدالتمحوری و فراهم ساختن دسترسی اقشار مختلف به اماکن فرهنگی استاندارد در اقصی نقاط کشور به چرخه فعالیت کتابخانههای عمومی پیوستهاند.
گفتنی است یکی از مهمترین رویکردهای نهاد کتابخانههای عمومی کشور در یکسال گذشته توجه و اهمیت به ارتقای سرانه فضای کتابخانهای و فراهم کردن شرایط و دسترسی عادلانه عموم افراد جامعه به کتاب، کتابخوانی و کتابخانهها است.
در نشست خبری «روایت راهیان» مطرح شد؛
۲۰۰ هنرمند به اربعین اعزام میشوند
نشست خبری ششمین همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین «روایت راهیان» با حضور علی فروزانفر معاون هنری حوزه هنری، کوروش زارعی مدیرکل هنرهای نمایشی، سید محمد مصطفی موتورچی دبیر همایش و آرش ساربان دبیر اجرایی این رویداد برگزار شد.«علی فروزانفر» معاون هنری حوزه هنری، با بیان اینکه همایش «روایت راهیان» عرض ارادت اهالی فرهنگ بهخصوص فعالین حوزه هنرهای نمایشی به محضر حضرت اباعبدالله (ع) است، گفت: «همایش امسال از نظر کمیت، کیفیت و گستره جغرافیایی یک رویداد متفاوت خواهد بود و مجموعه هنرهای نمایشی در این زمینه برنامه مفصلتری را تدارک دیده است.»در ادامه، «کوروش زارعی» مدیر کل هنرهای نمایشی حوزه هنری به برگزاری ششمین همایش تئاتر اربعین اشاره کرد و افزود: «امسال گستردگی کارمان در تئاتر روایت راهیان خیلی بیشتر شده و کار محدود به هنرهای نمایشی نیست.»
زارعی از ثبتنام ۶۰ گروه نمایشی برای حضور در همایش مردمی تئاتر «روایت راهیان» خبر داد و تصریح کرد: «امکان پذیرایی، هدایت و بهرهبرداری از این حجم هنرمند برای این همایش مقدور نیست و مدیریت تیم اعزامی امسال دشوار خواهد بود، چرا که امسال تعداد زائران اربعین بیشتر از سالهای گذشته خواهد بود لذا اسکان، پذیرایی و اجرا دادن این تیمها سخت است و ظرفیت آن وجود ندارد.»«آرش ساربان» دبیر اجرایی این رویداد درباره بازه زمانی اجراهای رویداد مردمی تئاتر «روایت راهیان» با بیان اینکه تاریخ اجراهای ما از ۱۷ تا ۲۶ شهریورماه با حضور ۲۰۰ هنرمند از ۲۵ استان کشور و ۲ کشور افغانستان و پاکستان در ۲ بخش ایران و عراق برگزار خواهد شد، افزود: «مرزهای شلمچه، چذابه، خسروی و مهران بخش ایران همایش است و در بخش عراق در شهرهای نجف اشرف، مسیر پیاده روی، کربلای معلی و شهرهای کاظمین و سامرا اجرا داریم.وی با بیان اینکه ۸۳ اثر به همایش روایت راهیان رسیده است، خاطرنشان کرد: «ما تا روز انتهایی بررسی آثار شاهد دریافت آثار بودیم، لذا استقبال بسیار خوبی از این همایش صورت گرفت درحالی که این اتفاق یک نذر فرهنگی است و چنین استقبالی نشان میدهد که هنرمندان ما پای کار امام حسین (ع) هستند و حضور برایشان مهم است.»