آیت‌الله رئیسی در هفدهمین جشنواره شهید رجایی با تأکید بر بازنگری نظام اداری برای تحقق عدالت، خواستار شد

اجرای قانون و پاسخگویی صحیح به ارباب رجوع


آیت‌الله رئیسی در هفدهمین جشنواره شهید رجایی، شهید رجایی را نماد خدمتگزاری، مدیریت جهادی، دلسوزی برای مردم و دغدغه‌مندی نسبت به مسائل دین و ارزش‌های الهی دانست و با تأکید بر اینکه تلاش کارکنان همواره و به شکل مستمر باید مورد قدردانی قرار گیرد، افزود: در هر روز و هر هفته و هر ماه باید از عملکرد نیروهای اداری و مدیران در همه دستگاه‌ها ارزیابی وجود داشته باشد و این ارزیابی دقیق موجب رشد و تعالی نظام اداری در کشور شود. آیت‌الله رئیسی با اشاره به گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره بازنگری در شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران، دستگاه‌ها و کارکنان اداری در راستای عدالت‌محوری و افزایش بهره‌وری، با قدردانی از این اقدامات، اظهار کرد: یک دغدغه‌ مهم در طراحی ساختارهای اداری، بحث کارآمدی است. اصولاً این دغدغه به نوعی مهم‌ترین اولویت در دانشکده‌های مدیریت است و در طراحی نظام اداری نیز باید در همین راستا حرکت شود.
هم اعتماد، هم نظارت و کنترل
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای افزایش بهره‌وری، علاوه بر اعتماد باید نظام کنترل و نظارت هم تعریف شود، تصریح کرد:‌ اینکه آیا در نظام مدیریتی ما اصل بر اعتماد است، یا کنترل، اگر به عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) با مالک اشتر توجه شود، ایشان هر دو را حائز اهمیت می‌دانند. هم در گزینش افراد باید بهترین‌ها را گزینش کرد، هم بر افرادی که مورد اعتماد قرار گرفتند و به کاری گمارده شدند، باید همواره نظارت و کنترل داشت.
وی کارآمدترین نظام کنترلی را خودکنترلی دانست و افزود: کارآمدترین نظام کنترلی آن است که هر فرد و هر کارمند، خود را موظف به اجرای قانون و پاسخگویی صحیح به ارباب رجوع بداند، چه بازرس و ناظری بر وی نظارت داشته باشد و چه نداشته باشد. نظام خودکنترلی، بویژه در فرهنگ دینی ما که افراد خود را در آشکار و نهان در محضر خداوند متعال می‌بینند، بسیار کارآمد است.
کنترل به معنای مچ‌گیری نیست
رئیس جمهور تقویت خودکنترلی با ترویج و ارتقای معنویت و اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه خودکنترلی نافی به‌کارگیری سیستم‌های نظارتی نیست، ادامه داد: البته کنترل به معنای مچ‌گیری نیست، بلکه برای استمرار اعتماد است. استمرار اعتماد در گروی کنترل و نظارت است. باید این نظارت به صورت سیستمی وجود داشته باشد تا اعتماد استمرار یابد. اینها منافی یکدیگر نیستند. 
آیت‌الله رئیسی بر ضرورت اعمال همزمان نظارت‌های درون و برون سازمانی تأکید کرد و ضمن تأکید بر بازنگری در ساختارها با هدف ارتقای کارآمدی، اظهار کرد: باید در درجه اول این را مشخص کرد که آیا حجم فعلی نظام اداری متناسب با نیازها و اهداف ما هست؟ اگر پاسخ به این سؤال خیر است، طبعاً باید این ساختارها بازنگری و بهینه‌سازی شود.
دستیابی به عدالت با تحول ساختاری
وی دستیابی به عدالت در نظام اداری را در گروی تحول ساختاری در این عرصه دانست و گفت: برای تحقق این تحول، در وهله اول خود مدیران باید تحول‌خواه و تحول‌گرا باشند. قدم دوم بازنگری در فرایندهاست. همه کسانی که در نظام حکمرانی نقش دارند، باید در این زمینه نقش فعال ایفا کنند. رئیس جمهور راه‌اندازی سامانه‌های اداری را مصداق اصلاح و ارتقای فرایندهای اداری عنوان کرد و گفت: باید با راه‌اندازی سامانه‌ها، نظام‌ اداری چابک و کارآمدتر شود. همه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید در این بازنگری و برای تحقق اهداف مورد نظر آن تلاش کنند.
رشد کشور در گروی افزایش بهره‌وری
وی با تأکید بر اینکه رشد کشور در گروی افزایش بهره‌وری است، اظهار کرد: اگر بهره‌وری افزایش پیدا نکند، تزریق نیرو، اعتبار و بودجه به سازمان‌های اداری راه به جایی نخواهد برد. وزرا، مدیران و معاونین وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف، میزان بودجه و اعتبار درخواستی خود را با بهره‌وری دستگاه‌شان قیاس کنند.
آیت‌الله رئیسی بازنگری و تحول را برای افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی لازم دانست و در تشریح وظایف سازمان بهره‌وری گفت: سازمان بهره‌وری لازم است دستگاه به دستگاه برود و همه مدیران و کارکنان را آسیب‌شناسی و سپس راهکارهای رفع آسیب را ارائه کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7994/2/625141/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها