قالیباف بر تأثیر افزایش اقتدار بانک مرکزی در کنترل تورم تأکید کرد

طرح مجلس برای انضباط بخشی به شبکه بانکی


گروه سیاسی/ بررسی گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی درخصوص طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در جلسه علنی صبح دیروز مجلس نیز ادامه یافت. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفت:  طرح بانکداری اسلامی ابزارهای نظارتی و اقتدار بانک مرکزی را افزایش خواهد داد و تأثیر فراوانی در شفافیت شبکه بانکی و مقابله با تعارض منافع دارد.
پر کردن خلأ‌های قانونی شبکه بانکی
به گزارش ایرنا، قالیباف هدف اصلی این طرح  را تحکیم اقتدار بانک مرکزی برای بهبود نظارت بر شبکه بانکی کشور عنوان کرد و با بیان اینکه در این طرح سه سطح اقدامات اکتشافی، پیشگیرانه و اصلاحی مدنظر قرار گرفته است، تأکید کرد: باز کردن دست بانک مرکزی در نظارت و اعمال اقتدار، بانک‌ها را در اجرای عملیات بانکی محتاط تر خواهد کرد و بی انضباطی در شبکه بانکی کاهش خواهد یافت.
تکذیب شایعه استخدام ۲۰ هزار ناظر روحانی
روز گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به حاشیه‌سازی رسانه ای پیرامون رأی نمایندگان به حضور قانونی شورای فقهی در جایگاه یکی از ارکان پنج گانه بانک مرکزی پاسخ داد و با تأکید بر اینکه اخبار منتشر شده درخصوص استخدام ۲۰ هزار ناظر روحانی در بانک‌ها موضوعیت ندارد و کذب است، گفت: برای نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی و اجرای قوانین در هر بانک اصلی کشور و نه شعبات آنها یک ناظر تعیین می‌‌شود. وی افزود: به ازای مجوز هریک از بانک‌های دولتی و بانک‌های خصوصی که در کشور فعالیت دارند یک ناظر برای نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای فقهی تعیین می‌شود. یعنی اگر بانک ملی در کل کشور ۳ هزار شعبه هم داشته باشد تنها یک روحانی به عنوان ناظر برای این ۳ هزار شعبه انتخاب می‌شود که گزارشات نظارتی خود را به رئیس کل بانک مرکزی و شورای فقهی ارائه می‌کند و بدون اینکه معاونت و یا کارمندانی داشته باشد.
تأکید قالیباف بر صیانت از آرای نمایندگان
در ادامه جلسه علنی دیروز گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در مورد طرح یک فوریتی انتخاب نمایندگان در نهادها، هیأت‌ها، مجامع و شوراها با دستگاه الکترونیکی در دستورکار قرار گرفت که نمایندگان با ۱۶۰ رأی از مجموع ۲۰۶ رأی با کلیات این طرح موافقت کردند.
رئیس مجلس در واکنش به اظهارات محمد مهدی مفتح نماینده مخالف این طرح که با اعتقاد به ضرورت محرمانگی رأی نمایندگان و نگرانی از تسری رأی گیری الکترونیک به دیگر موارد معتقد بود از نظر سیستم الکترونیکی قابل محرمانه ماندن نیست و مثلاً رأی عدم اعتماد یک نماینده به یک وزیر ممکن است حوزه انتخابیه او را از امکانات و اقدامات وزارتخانه‌ای محروم کند، پاسخ داد. وی ادعای انتشار نام 15 نماینده که به تحقیق و تفحص از دریاچه ارومیه رأی منفی داده بودند در فضای مجازی را رد کرد و آن فهرست را از جمله جعلیات منتشر شده دانست.
نمایندگان در ادامه دستورکارهای دیروز گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول را بررسی کرده و ضمن اصلاح برخی از مواد آن به منظور تأمین نظر شورای نگهبان، بر برخی از مصوبات قبلی خود اصرار ورزیدند که جهت بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد. همچنین روز گذشته طرح توسعه بهره‌برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای،‌ طرح اصلاح ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و طرح تقویم مدارس از جمله طرح‌هایی بود که اعلام وصول شد. گفتنی است که مجلس در دو هفته آتی جلسه علنی ندارد.
یک فوریت معافیت مالیاتی واردات شیرخشک
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت لایحه معافیت واردات مواد اولیه دارویی، شیرخشک و تجهیزات پزشکی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کردند. با تقاضای دولت یک فوریت این لایحه به رأی مجلس گذاشته شد که به تصویب رسید. به گزارش ایسنا، جلیل میرمحمدی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان به عنوان موافق این مصوبه گفت: این لایحه به دنبال رفع کمبود مواد اولیه دارو، ملزومات و تجهیزات یک بار مصرف است که در داخل تولید نمی‌شود. حدود ۷۰۰ میلیون دلار مواد اولیه دارو در گمرک رسوب کرده به این دلیل که آزادسازی آنها مقرون به صرفه نیست.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7994/2/625142/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها