نخستین شناور حامل موشک‌های عمود پرتاب ایران رونمایی شد

«شهید سلیمانی» حافظ امنیت دریایی


گروه سیاسی/ ناوگان‌های دریایی ارتش و سپاه ایران به تجهیزات پیشرفته جدید مجهز شدند. روز گذشته شناور شهید سلیمانی به عنوان نخستین شناور ایرانی دارای موشک‌های عمودپرتاب پدافندی با برد کم و متوسط در کنار شناور تندرو کلاس موشک‌انداز شهید روحی و شناور تندرو موشک‌انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه ملحق شد. پیش از آن ۲ فروند ناو موشک‌انداز، یک فروند ناو لجستیکی و یک فروند زیردریایی کلاس غدیر که توسط متخصصان نیروی دریایی ارتش بهسازی و نوسازی شده‌ بود نیز به بدنه رزم راهبردی نداجا پیوستند.
نسبت به حقوق دریایی مصالحه نداریم
به گزارش ایرنا، سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در خلال این آیین‌های الحاق تأکید کرد: حقوق امنیت دریانوردی و دریانوردی آزاد در آب‌های آزاد و بین‌المللی باید برای همه به‌طور یکسان برقرار باشد و از این حق ملت‌مان به‌طور کامل دفاع می‌کنیم. وی با بیان اینکه اعزام واحدهای کوچک تجسسی بدون سرنشین به عنوان اقدام دشمنان برای جبران کاهش نیروهای‌شان در منطقه خاورمیانه برای امنیت دریانوردی ایجاد مخاطره می‌کند، تأکید کرد: علاوه بر مسیر اعتراض از طریق سیاست خارجی کشور اعلام می‌کنیم که چنین توسعه فرایند جاسوسی و ایجاد تهدید را تحمل نکرده و نسبت به حقوق ملت ایران و امنیت دریاها و سرزمین‌مان هیچ‌گونه مصالحه‌ای نخواهیم داشت. اشاره سردار باقری به ماجرای توقیف تعدادی از شناورهای بدون سرنشین امریکایی توسط نیروهای دریایی ارتش و سپاه بود که در هفته گذشته انجام شد و با تقاضای طرف امریکایی و پس از توجیه شدن آنها نسبت به مسائل امنیتی و ناوبری بدون خطر رهاسازی شدند.
تشریح جزئیات شناور پیشرفته شهید سلیمانی
سردار باقری همچنین در مراسم نهمین آیین الحاق تجهیزات تخصصی و دفاعی نیروی دریایی سپاه به تشریح جزئیات فنی شناور شهید سلیمانی به عنوان یک دستاورد ملی پرداخت و گفت: این شناور دارای بدنه شناسا گریز با سطح مقطع راداری بسیار پایین است که توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور را دارد. وی درباره مختصات این شناور که قابلیت دریانوردی و اجرای انواع عملیات در آب‌های دور و در شرایط نامساعد دریایی و اقیانوس‌ها را دارد، تأکید کرد: شناور کشتی رزمی شهید سلیمانی نسبت به شناورهای هم اندازه خود از قابلیت مانور بسیار بالاتر و شعاع چرخش بسیار کمتری برخوردار است که این قابلیت در اجرای تاکتیک‌های متنوع آفندی و پدافندی بسیار اهمیت دارد.
قابلیت حمل بالگرد
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان در ادامه به تشریح قابلیت‌های دیگری از شناور شهید سلیمانی پرداخت و با بیان اینکه این شناور مجهز به چهار دستگاه موتور پرقدرت بومی شده در کشور است که امکان حضور سریع در صحنه عملیات و نیز قابلیت دریانوردی برد بلند را بدون نیاز به پشتیبانی ساحلی، برای دفاع از منافع جمهوری اسلامی در آب‌های دور فراهم می‌کند، یادآور شد: قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریایی در شب و روز، حمل و به آب‌اندازی و از آب‌گیری انواع شناورهای تندرو تهاجمی و پهپاد عمود پرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است.
توان اطلاعاتی شناور
وی سپس با اشاره به اینکه شناور گشتی - رزمی شهید سلیمانی در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و رفت و آمدهای سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکار سازی، شنود راداری، مخابراتی و جنگ الکترونیک است، گفت: از دیگر قابلیت‌های این شناور بهره‌مندی از سامانه‌های بومی خودحفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمزکننده) و دیتا لینک‌ها است.
پدافند هوایی عمود پرتاب
سرلشکر باقری سپس به تشریح ویژگی‌های پدافندی شناور شهید سلیمانی پرداخت وبا بیان اینکه این نخستین شناور رزمی در جمهوری اسلامی ایران است که مجهز به سامانه‌های پدافند هوایی عمود پرتاب، برد کم و متوسط به‌صورت ترکیبی است، تأکید کرد: این شناور همچنین به سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار، توپ‌های بیست و ۳۰ میلی متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی مجهز است. شناور شهید سلیمانی همچنین به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح (اس اس ام) مجهز و از اتاق عملیات مبتنی بر نرم‌افزار بومی مدیریت یکپارچه صحنه نبرد با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آنها به سامانه‌های آفندی و پدافندی بهره‌مند است.
طراحی دانش‌بنیان بومی
بهره‌مندی از آخرین تجربیات موجود در دنیا در طراحی و جانمایی فضاها، اماکن، چیدمان تجهیزات، ترکیب رنگ، انتخاب تجهیزات در راستای ایجاد تمرکز فکری و روانی خدمه شناور از دیگر ویژگی‌هایی بود که سردار باقری برای شناور شهید سلیمانی برشمرد و گفت: در تولید این شناور از تجربیات فرماندهان، مدیران، کاربران در رده‌های مختلف لشکری (سپاه، ارتش و وزارت دفاع) و کشوری (مراکز تحقیقاتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های صنعتی کشور) در راستای افزایش غنای بیش از پیش محصولات و بهره‌مندی از فناوری روز دنیا استفاده شده است و پیش‌بینی فضای اسکان کارکنان همراه برای اجرای مأموریت‌های رزمی و آموزشی و فضای پزشکی مجهز به تجهیزات کامل امدادی هم از ویژگی‌های شناور شهید سلیمانی است.
پیشرفت صنعت دفاعی با وجود تحریم
سرلشکر باقری با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر کشورمان در حوزه صنعت دفاعی علی‌رغم قرار داشتن در اوج تحریم‌های ظالمانه مالی، بانکی و حتی فناوری، گفت: در این شرایط سخت جوانان غیور با تکیه بر دانش بومی توانستند در حوزه دفاعی، شناورها، موشک‌ها، پهپاد‌ها و تسلیحات و تجهیزات نوین را بسازند، تجهیزات پیچیده گذشته را نوسازی و بازسازی کنند و مجدداً به چرخه عملیاتی برگردانند این کار بسیار ارزشمند و بزرگی است که قدردان تلاش یکایک این عزیزان و همه دست‌اندرکاران این موضوع هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7998/2/625987/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها