سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد

حضور قریب الوقوع رئیس جمهور در جمع سران شانگهای


گروه سیاسی/ سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در بیست و دومین نشست سران شانگهای شرکت خواهد کرد. رئیسی در حالی برای دومین بار در نشست آتی سران شانگهای حضور خواهد یافت که حضور او در نشست سال گذشته این سازمان در بحبوحه تلاش‌های سیاسی و اقتصادی امریکا برای افزودن بر سطح تنش‌ها در منطقه به منظور تحقق اهداف مداخله‌جویانه، به عضویت رسمی ایران در این سازمان مهم همکاری انجامید. اتفاقی که می‌تواند در خدمت به اجرا درآمدن مؤلفه‌های اصلی راهبرد سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر تقویت همکاری‌های همسایگی و آسیامحور درآید.
اهمیت عضویت در سازمان شانگهای و حضور در بالاترین سطح مقام‌های کشورمان در نشست این سازمان، از آن جهت دوچندان می‌شود که «شانگهای» در پیگیری اهداف غایی خود می‌کوشد یک حلقه ارتباطی برای تعمیق همکاری مؤثر کشورهای عضو در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و تبادلات در موضوعات آموزش، انرژی، حمل‌ونقل، گردشگری و حفاظت محیط‌‌زیست ایجاد کند. حفظ و تضمین صلح، امنیت و ثبات در منطقه و حرکت به سوی استقرار یک نظم سیاسی و اقتصادی جدید بین‌المللی نیز از دیگر اهداف این سازمان به شمار می‌آید که بی‌تردید در زمره اهدافی جای می‌گیرد که سیاست خارجی ایران دنبال می‌کند.
از سوی دیگر آنچه بر پیوستن رسمی ایران به شانگهای و افزایش تحرکات ویژه دیپلمات‌های ایرانی در بطن مراودات آسیایی‌اش می‌افزاید، هموارتر شدن مسیر برای ورود به بازار گسترده کشورهای عضو سازمان و فراهم کردن زمینه تقویت مناسبات تجاری، ترانزیتی و انرژی با کشورهای عضو این سازمان است. متصل شدن به نهادی که در آن چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان و هند و روسیه به‌عنوان دیگر کشورهای قدرتمند اقتصادی نقش‌آفرینی می‌کنند، برای ایرانی که از ظرفیت‌های ویژه از جمله در حوزه انرژی بهره‌مند است و امکان تبدیل شدن به کریدور ارتباطی اعضا با خود را نیز داراست، می‌تواند به یکی از مؤلفه‌های مهم رشد و توسعه اقتصادی کشورمان تبدیل شود. چه آنکه ایران به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجاری انتقال انرژی و یکی از شاهراه‌های مواصلاتی در منطقه با بهره‌مندی از ظرفیت گسترده انرژی، دسترسی به دو دریای مهم و موقعیت سوق‌الجیشی بی‌نظیر، امکان تأمین نیازهای اصلی بسیاری از کشورهای منطقه و اعضای سازمان شانگهای را در خود می‌بیند.
به هر ترتیب دولت سیزدهم درصدد است پس از پیمودن مراحل نهایی پیوستن به «شانگهای»، مناسباتی را که طی سال‌های گذشته در حاشیه قرار داشته است در مسیر تبدیل شدن به مناسباتی سازنده از منظر سیاسی و اقتصادی قرار دهد. دستاوردی که اهمیت آن با به ثمر رسیدن طرح‌های زیرساختی چون کریدورهای حمل و نقل در آینده بیش از پیش پدیدار خواهد شد.
از این رو دومین حضور رئیس‌جمهور در جمع سران «شانگهای» نشان می‌دهد که عزم تهران در برداشتن گام‌های جدی خود در روند توسعه روابط سیاسی و اقتصادی در رابطه با بازیگران بزرگ و کوچک آسیا تا چه اندازه جدی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7998/5/625989/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها