آیت‌الله رئیسی در آیین آغاز سال زراعی جدید، دستورکار وزارت جهاد کشاورزی را تبیین کرد

خودکفایی در امنیت غذایی


 گروه سیاسی/ رئیس جمهور روز گذشته در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی، زراعت و کشاورزی، بار دیگر اصول دولت سیزدهم در حوزه کشاورزی را تبیین و تشریح کرد؛ اصولی که از تأمین امنیت غذایی پایدار، خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی، اصلاح الگوی کشت و در نهایت قطع دست دلالان، با هدف جلوگیری از تضییع حقوق تولیدکنندگان و کشاورزان و نیز مصرف کنندگان را شامل می‌‌شود.
 جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ دینی
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در این مراسم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، زراعت و کشاورزی را امری مهم و ممتاز عنوان کرد و گفت: خدای متعال در قرآن کریم زراعت را به خود نسبت می‌دهد که در واقع زارع اصلی و حقیقی ذات مقدس پروردگار متعال است و چه افتخاری برای کشاورزان از این بالاتر که به این کار مبارک و تولید مشغولند. رئیس جمهور در ادامه به جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در عرصه اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز جایگاهی مهم و در جهت خوداتکایی و استقلال کشور نقشی بسیار حیاتی دارد.
کشاورزی یک مؤلفه قدرت کشور
آیت‌الله رئیسی در ادامه، تولید در بخش کشاورزی را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور دانست و اظهار کرد: خوداتکایی در بخش کشاورزی اهمیت دارد و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود در کشور می‌توانیم در زمینه امنیت‌غذایی به خوداتکایی برسیم که این مهم از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم است.
حرکت جهادی با راه‌های حساب شده
رئیس جمهور در ادامه جهش تولید، خوداتکایی در کشاورزی و امنیت غذایی کشور را مستلزم رویکرد جهادی همه بخش‌ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین فعالان این عرصه دانست و گفت: مصرانه از شما می‌خواهم برای جهاد در این مسیر تلاش‌تان را افزون کنید، بدین‌معنا که هم راه را سریع و حساب‌شده بپیمایید و هم دشمنی را در مقابل خود ببینید که نمی‌خواهد شما خودکفا باشید.
در کشاورزی به خوداتکایی رسیدیم
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بحمدالله امروز در بسیاری از بخش‌ها تولیدکننده هستیم و به خوداتکایی رسیده‌ایم، افزود: اگر با رویکرد جهادی و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی و زراعی حرکت کنیم، نه تنها امنیت غذایی تضمین می‌شود، بلکه کشور می‌‌تواند به مرحله صادرات برسد که البته فعالیت در برخی از بخش‌ها در این زمینه نیز آغاز شده است. 
رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: اساتید دانشگاه در حوزه علم، پژوهش و تحقیق در دانشگا‌ه‌های کشاورزی و هزاران عضو هیأت علمی در این دانشگاه‌ها باید تلاش‌شان در علم و تحقیقات به نحوی باشد که کشاورزی ما علم‌پایه و دانش‌پایه باشد.
آیت‌الله رئیسی گفت: وجود ۱۲ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های کشاورزی ما گواه ظرفیت علمی کشور برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی و مضاعف‌شدن نتیجه زحمات کشاورزان است. رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه‌ها باید در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ به دولت و مجلس کمک کنند که در این صورت می‌توان در یک زمانبندی محدود به خوداتکایی رسید.
ضرورت افزایش بهره‌وری در کشاورزی
آیت‌الله رئیسی همچنین توجه ویژه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: اصلاح و تغییر الگوی کشت مناسب با اقلیم که هم برای کشاورزان سودآور باشد و هم نیاز کشور به محصولات اساسی و راهبردی را مرتفع سازد در دستور کار دولت است.
رئیس جمهور دو عامل مهم سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را لازمه رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: بهره‌وری از خاک حاصلخیز موجود در کشور و همچنین افزایش بهره‌وری از آب با مدیریت منابع آبی مسأله مهمی است که باید به طور ویژه از سوی وزارت جهاد کشاورزی به آن توجه شود.
از تغییر کاربری اراضی جلوگیری شود
وی همچنین حفظ و حراست از اراضی کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از تغییر کاربری اراضی از سوی سوداگران جلوگیری کند، چرا که دست‌اندازی و تجاوز به اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و منابع طبیعی، شهرهای ما را در برابر حوادث طبیعی مانند سیل بی‌دفاع و بی‌حفاظ می‌کند.
رئیس جمهور در این زمینه طرح غرس یک میلیارد نهال برای جبران خسارت به منابع طبیعی و جنگلی کشور را مهم و قابل تحقق توصیف و بر ضرورت اجرای آن تأکید کرد.
حمایت از تعاونی‌های عشایر و خدمات کشاورزی، مسأله کشت فراسرزمینی و همچنین کشت قراردادی از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور بر اهمیت و ضرورت آنها تأکید و وزارت کشور و جهادکشاورزی را موظف به اجرا و پیگیری آنها کرد.
نظارت دقیق بر زنجیره تولید و مصرف
آیت‌الله رئیسی همچنین حذف واسطه‌گری و دلالی در عرضه محصولات کشاورزی را از دیگر وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه با نظارت دقیق بر زنجیره تولید و مصرف، از تضییع حقوق کشاورزان و همچنین مصرف‌کنندگان جلوگیری کند. اگر از این زنجیره حفاظت شود هم دست دلال‌ها و واسطه‌گران قطع می‌شود و هم کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.
رئیس جمهور «امنیت غذایی پایدار» را شعار اساسی و محوری دولت عنوان و تأکید کرد: تأمین غذای باکیفیت، سالم، ارزان و با منشأ داخلی، وظیفه مهم وزارت جهاد کشاورزی در تحقق این شعار است.
وی همچنین جهاد را توصیفی مناسب از کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: آنچه برای این وزارتخانه پسندیده است حرکت جهادی برای توسعه کشاورزی و تأمین نیازهای کشور و بلکه کشورهای منطقه است. رئیس جمهور همچنین در این مراسم از ۱۴ نفر از برگزیدگان بخش‌های مختلف کشاورزی با اهدای لوح یادبود تجلیل کرد.
همکاری دولت و مجلس برای تقویت طرح بانکداری اسلامی
در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست آیت‌الله رئیسی برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی گزارشی از روند بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران که هم‌ اکنون در مجلس شورای اسلامی در دستور کار نمایندگان است  از مهمترین محورهای تغییر در ساختار، وظایف و اهداف بانک مرکزی گزارشی ارائه داد.پس از این گزارش، اعضا مقرر کردند همکاری دولت با مجلس در نهایی کردن این طرح ادامه یابد و نقطه نظرات دولت در جهت تقویت طرح بانکداری پیگیری شود.

بــــرش
روز  گذشته صورت گرفت
حضور رئیس جمهور در مراسم ترحیم آیت‌الله ناصری

​​​​​​​مراسم ترحیم آیت‌الله ناصری با حضور مقامات لشکری و کشوری در مسجد ارگ تهران برگزار شد. به گزارش مهر، در این مراسم، آیت‌الله رئیسی رئیس‌ جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، آیت‌الله احمد جنتی دبیر و‌ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه، سردار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه، عباسعلی کدخدایی عضو شورای نگهبان، حجت‌الاسلام والمسلمین 
سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات، احمد وحیدی وزیر کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان و تعدادی دیگر از شخصیت‌های کشوری و لشکری حضور داشتند.
مرحوم آیت‌الله محمدعلی ناصری مجتهد، استاد برجسته اخلاق و مدرس شهیر حوزه علمیه اصفهان بود که هفته گذشته در سن ۹۲ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7998/1/626002/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها