«ایران» از وضعیت اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس گزارش می‌دهد

سرنوشت کارگران ساختمانی روی خط مجلس


محدثه جعفری/ بارها از مشکلات و دردهای کارگرانی که بدون بیمه و نبود آینده و تضمینی برای دوران پیری چه روزگار سختی را در دوران کهنسالی تجربه خواهند کرد، نوشته‌ایم. سوم مردادماه روزنامه ایران گزارشی با عنوان «بازی با جان بدون بیمه» را منتشر کرد تا گوشه‌ای از رنج‌های یک میلیون و نیم از خانواده کارگران ساختمانی را به رشته تحریر درآورد. حال بعد از سه سال کش و قوس میان مجلس و انجمن‌های کارگری، اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی رسید و کلیات آن در هفته گذشته تصویب شد. حال دوباره چشم کارگران ساختمانی به مجلس شورای اسلامی است و گوش‌ها بر موج رادیو خانه ملت تیز می‌شود تا ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی 6 آذرماه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد. سؤالی که ذهن‌ها را درگیر می‌کند، آن است که آیا این قانون و اصلاحیه آن می‌تواند تضمینی برای بیمه شدن همه کارگران ساختمانی فاقد بیمه باشد؟ آیا با تصویب این قانون مشکلات یک میلیون و 500هزار نفر از خانواده کارگران ساختمانی حاصل خواهد شد؟
اکبر شوکت رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در گفت‌وگو با «ایران» از تغییرات صورت گرفته در اصلاحیه ماده 5 بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: آنچه که انتظار داشتیم تاکنون رقم نخورده و چشم انتظاریم شاید امروز جزئیات این قانون هم مورد بررسی قرار گیرد و نمایندگان آنچه را که هفته گذشته تأیید کردند، اصلاح کنند.
وی ادامه می‌دهد: فروردین ماه سال جاری منابع مالی که مورد تأیید کمیسیون اجتماعی قرار گرفته بود در صحن علنی رأی آورده بود به این صورت که مقرر شد 7 درصد سهم کارگران ساختمانی، کارفرمایان در مناطق روستایی و کم برخوردار نیم درصد و در مناطق شهری به نسبت برخورداری منطقه از یک درصد حداقل حقوق قانون کار به ازای هر متر مربع تا 14 درصد سهم حق بیمه پرداخت کند.
شوکت با بیان مثالی می‌افزاید: در مناطق پایین شهر که فروش ملک‌ها با متری 10 میلیون تومان و... صورت می‌گیرد کارفرما یک درصد پرداخت کند و در مناطقی از شهر‌ها که فروش ملک با متری 100 تا 160 میلیون است از 10 تا 14 درصد پرداخت کنند که این امر عین عدالت اجتماعی است، اما متاسفانه در یک ماه گذشته اتفاقات خوبی برای این قانون رخ نداد.
وی با بیان آنکه این قانون به نفع کارفرمایان در کمیسیون اجتماعی مجلس تغییر کرد، می‌گوید: با مداخله نماینده هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آنچه را که در فروردین ماه با رأی مثبت نمایندگان تصویب شده بود در کمیسیون اجتماعی و بدون حضور نمایندگان کارگران تغییر دادند و به عبارتی قانون به نفع کارفرمایان چرخید. کجای دنیا برای آینده و زندگی یک و نیم میلیون خانواده کارگران تصمیم می‌گیرند ولی نماینده این قشر را در جلسه‌شان دعوت نمی‌کنند. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به تغییرات صورت گرفته بیان می‌کند: آنچه هفته گذشته به رأی نمایندگان گذاشته شد آن است که در مناطق روستایی کارفرمایان یک درصد و از شهرها چه پاکدشت و ورامین باشد چه فرمانیه تهران 4 درصد گرفته شود. آیا این منصفانه است که کارفرمایی که واحد‌هایش با متری 10 میلیون می‌فروشد 4 درصد حداقل حقوق را پرداخت کند و کارفرمایی که متری 160 میلیون می‌فروشد هم 4 درصد به عنوان حق بیمه سهم کارفرما پرداخت کند؟!
وی با بیان آنکه ششم آذرماه همه چشم و گوش‌مان به سمت مجلس است تا ببینیم آیا این اجحاف را تغییر می‌دهند یا نه، می‌گوید: تمام خواسته کارگران ساختمانی از مجلس شورای اسلامی آن است حقی را که سال‌هاست از این قشر ضعیف جامعه دریغ شده گرفته و به آنها بازگرداند. انتظار داریم نمایندگان خانه ملت کنار کارگران ساختمانی بایستند و از حق و حقوق آنها دفاع کنند نه اینکه قانون را به نفع کارفرمایان ثروتمند ساخت‌وساز تغییر دهند. مافیای ساخت و ساز چند سال است که جلوی تصویب این قانون را گرفته و حال با تغییر آن شرایط سختی پیش روی بیمه کارگران ساختمانی قرار خواهد گرفت و اگر این قانون همان طور که هست بدون تغییر تصویب شود نمی‌تواند جوابگوی بیمه همه کارگران باشد.
شوکت با بیان مشکلات متعدد کارگران ساختمانی و خانواده‌های آنها می‌گوید: در این سال‌ها نه تنها هیچ کارگر ساختمانی بیمه‌ نشده بلکه طی دو سال اخیر قریب به 300 هزار کارگر ساختمانی هم با قطع بیمه تأمین اجتماعی روبه‌رو شدند. در گذشته یک میلیون بیمه شده ساختمانی داشتیم اکنون به کمتر از 700 هزار نفر رسیده است. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی با اشاره به تصویب جزئیات اصلاحیه ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی می‌گوید: امیدوارم ششم آذرماه نمایندگان 4 درصد را 8 تا 10 درصد افزایش دهند که باز هم می‌گویم ما برای بار مالی تک تک این درصدها در مرکز پژوهش‌های مجلس حساب و کتاب کردیم که این یک تا 14 درصد [به طور متوسط] نیم درصد از قیمت یک ملک است که حق مسلم کارگران ساختمانی محسوب می‌شود. اما اگر آنچه که هفته گذشته در مجلس تصویب شد بدون تغییر در جلسه دوم هم تصویب شود نمی‌تواند جواب پوشش بیمه همه کارگران ساختمانی را دهد و باز هم در این میان کارگران متضرر خواهند شد.
نمایندگان خانه ملت بدانند یک طرف این قانون قشر زحمتکش کارگران ساختمانی و خانواده‌های آنها هستند و طرف دیگر کارفرمایان ثروتمند ساخت و ساز و خواهش ما این است که در این قانون تغییر ایجاد کرده و حداقل به یک تا 10 درصد رأی دهند این خواسته تمام کارگران زحمتکش ساختمانی است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/4/634738/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها