کشت پنبه از 97 هزار هکتار در سال گذشته به 114 هزار هکتار رسید

رشد تولید پنبه به 300 هزار تن در سال 1401


نفیسه امامی
خبرنگار

برداشت پنبه از شهریورماه آغاز شده و اکنون در تمامی استان‌ها در حال انجام است  و برآوردها حاکی از آن است که امسال از مجموع ۱۰۰ تا 114 هزار هکتار کشت پنبه، ۹۰ هزار تن محصول به تولید برسد، این در حالی است که در سال زراعی گذشته 97 هزار و 500 هکتار از اراضی زراعی به این محصول استراتژیک کشاورزی اختصاص یافته بود.
 شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نرخ خرید تضمینی پنبه وش در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱را هر کیلوگرم ۲۸ هزار تومان تعیین کرد و سازمان تعاون روستایی با ورود به بازار اقدام به خرید محصول با قیمت تضمینی کرده است. در شرایطی که قیمت پنبه در بازارهای جهانی کاهش یافته بود، اما دولت سیزدهم برای حمایت از تولید و کشاورزان، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم پنبه خام از کشاورز را ۲۸ هزار تومان تعیین کرد که در قیاس با سال قبل حاکی از افزایش ۸۱ درصدی است.
پنبه در سال‌های گذشته یکی از محصولاتی بود که بعد از نفت بیشترین صادرات را داشت اما کشورمان هم اکنون تبدیل به یک کشور واردکننده این محصول شده است و عواملی همچون دستیابی به پنبه ارزان‌تر توسط کارخانه‌های پارچه‌بافی موجب شد تا واردات پنبه به کشور انجام شود. به عبارت دیگر بنا بر آمار ۷ ماهه امسال ۲۳ هزار تن نخ و ۴۰ هزار تن پنبه وارد شده است که میزان واردات نخ ۱،۵ برابر سال گذشته است.
افزایش سطح زیرکشت پنبه
سطح زیر کشت پنبه طی سال جاری ۱۷ درصد و میزان تولید این محصول تا ۲۵ درصد افزایش یافته است. در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن وش پنبه در سطح ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشور تولید شد و امسال پیش‌بینی می‌شود میزان تولید و خرید این محصول به ۳۰۰ هزار تن وش پنبه برسد که رشد ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. کشور سالانه به ۲۵۰ هزار تن پنبه نیاز دارد و علی‌رغم عدم ارائه آمار رسمی تولید در سال ۱۴۰۰، روند تولید این محصول مهم از دو سال گذشته رشد صعودی داشته است؛ ضمن اینکه تاکنون نیز ۸۰ درصد از پنبه‌های کشت شده در مزارع برداشت شده است. علیرضا مهاجر معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی، یکی از محصولاتی را که می‌توان در کشور به خودکفایی رسید  محصول پنبه عنوان کرد که متأسفانه امسال با واردات مقدار قابل توجهی از این محصول مواجه بوده‌ایم، ضمن اینکه واردات پنبه سبب شد تا امسال قیمت پنبه بشدت کاهش یابد.
طرح‌های حمایتی دولت از کاشت پنبه
پنبه یکی از محصولات کشاورزی است که برنامه خودکفایی آن در سال 1394 طی برنامه‌ای 10 ساله تا افق 1404 تدوین شد و طی سالیان اخیر هم میزان تولید این محصول افزایش یافته و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند تا دو سال دیگر وابستگی این محصول به واردات به صفر رسیده و کشورمان در تولید پنبه خودکفا خواهد شد.
ابراهیم هزارجریبی، مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با «ایران» به تسهیلات بی‌سابقه دولت برای خودکفایی و افزایش تولید پنبه در کشور اشاره کرده و می‌گوید: در ابتدای امر طبق مصوب شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی یارانه تسهیلات 90 میلیارد تومانی برای کمباین پنبه اختصاص داده شد.  وی اضافه می‌کند: 100 میلیارد تومان تسهیلات برای تجهیز و نوسازی کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی و 50 میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی کارخانجات بذر پنبه تخصیص داده شد که همه این تسهیلات به بخش خصوصی و متقاضیان کشت پنبه داده خواهد شد. این مقام مسئول در پایان خاطرنشان کرد: برای تشویق سایر کشاورزان و ورود آنها به تولید و کشت پنبه نیز مصوبه‌ای وجود دارد که به ازای 10 درصد قیمت خرید تضمینی پنبه پاداش نقدی به آنها داده خواهد شد.
وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است سازمان پنبه را نیز احیا و  کشت پنبه را هم در برخی استان‌ها عملیاتی کند. در همین راستا در سال زراعی جاری نخستین سال کشت این محصول در بعضی از استان‌ها از جمله قزوین اجرایی گردید. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/9/634753/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها