سهم‌های گروه رایانه برای بسیاری از معامله‌گران بازار سرمایه ناشناخته است


گروه اقتصادی / یک عضو هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران، میزان بازدهی شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات و شبکه پرداخت الکترونیک را بالا دانست و اعلام کرد که سهم‌های گروه رایانه در بازار سرمایه، از جمله سهم‌های جذابی بوده که آینده خوبی دارند زیرا هنوز برای بسیاری به خوبی کشف نشده‌اند!
مازیار نوربخش درگفت‌و‌گو با «ایران»، اذعان داشت که بدون شک، بسیاری از خدماتی که در حال حاضر به صورت سنتی انجام می‌شود به بستر دیجیتال خواهند آمد که همین امر، امکان گردش بالای مالی را فراهم آورده و برای شرکت‌های فعال درصنعت فناوری اطلاعات، ارزش آفرینی خواهند کرد.
گروه رایانه را در بازار سهام 16 نماد نمایندگی می‌کنند که در شرایط فعلی، ارزش بازار این گروه در بازار سرمایه دست‌کم 70 هزار میلیارد تومان قیمت خورده است.
به عبارتی، این گروه درحال حاضر 1.1 درصد از ارزش کل بازار سهام را از آن خود کرده است. 
گفته می‌شود که نرخ بازده دارایی این گروه در محدوده 18 درصد بوده که عدد پایینی ارزیابی می‌شود.
در عین حال، میانگین نسبت قیمت به درآمد گروه رایانه در بازار سهام 15.6 درصد بوده که به مراتب از میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام بالاتر است. 
همین امر، این ذهنیت را متبادر می‌سازد که شاید قیمت برخی از سهم‌های این گروه در بازار، دارای حباب باشد.
ناگفته نماند که دوره وصول مطالبات این گروه درحال حاضر 85 روز بوده که در مقایسه با دوره وصول مطالبات سال قبل، نزدیک به یک سوم کاهش یافته اما با این حال، دوره وصول مطالبات این گروه همچنان بالا است.
عضوهیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران گفته است که نمی‌توان به صورت قطعی گفت که قیمت سهم‌های این گروه دارای حباب هستند یا خیر؟
وی، یکی از دلایل پایین بودن نرخ بازده دارایی در بین شرکت‌های این گروه را ضعف مدیریت، تغییرات فراوان مدیریتی و وابسته بودن به بانک‌ها یا سازمان‌های عمومی غیر دولتی دانست.
نوربخش، تصریح کرد که در ایران شرکت خصوصی بزرگ و مستقل فعال در زمینه فناوری اطلاعات وجود ندارد زیرا عمدتاً وابسته به بانک‌ها یا بخش دولتی هستند، بنابراین در رقابت‌ها اجازه نمی‌دهند تا شرکت‌های خصوصی واقعی شکل بگیرد.
وی، درباره طولانی بودن دوره وصول مطالبات شرکت‌های بورسی گروه رایانه هم توضیح داد که این امر ناشی از فقر مالی در پرداخت بدهی، تعلل و سوء مدیریت شرکت‌های خریدار خدمت از گروه رایانه بوده است. عضوهیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه استان تهران تصریح کرد:به طور معمول مشتریان بزرگ این گروه سازمان‌های دولتی بوده که از زمان فاکتور شدن خدمات تا تسویه آن گاهی بیش از 300 روز زمان می‌برد و افرود که به دلیل همین تأخیر زیاد در تسویه با شرکت‌های فناوری اطلاعات و خدمات پرداخت، مذاکراتی انجام شده تا به برخی از مشتریان بد حساب خدمات انجام نشود. نوربخش درباره پایین بودن شاخص شناوری در گروه رایانه هم افزود که در بخش فناوری اطلاعات به صورت عمده شرکت خصوصی بزرگی وجود ندارد زیرا این گروه تا اکنون که گنجایش جذب سهامدار خرد را نداشته است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8063/13/634765/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها